M42 Orionnebulosan - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

M42 Orionnebulosan - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42 Orionnebulosan
Exponering: 45-120sec ISO200-800
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Skulle egentligen laborera med polinställningen då följningen på SA inte blir riktigt som jag tänkt mig. Kunde dock inte låta bli att ta några bilder för att se hur det hela blev på 100mm brännvidd. Problemet var att centrum av nebulosan brändes snabbt ut så jag fick gå ner i både tid och ISO för att kunna få med lite mer av de centrala delarna. Motivet hamnade inte helt mitt i bild så det blev lite konstigt utsnitt och abberation i stjärnorna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: M42 Orionnebulosan - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin,
Orionnebulosan är ju något jag också skulle vilja fota, men syns inte från balkongen. Den gör sig verkligen bra på vidvinkliga foton som du har tagit. Du skriver att du använt en 100mm lins, det har jag inte sett tidigare, något du köpt nyligen?

Har du stackat ihop alla de olika exponeringarna så du gjort en HDR av de, någon speciell metod?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Jag inhandlade en Canon EFS 55-250mm IS STM lins då jag lockades av den låga vikten och lite lägre prisklass. Kameran tillsammans men lins väger bara 1070 gram. Har hittills hunnit testa objektivet på 100mm och kom endast upp i 2 minuter innan hälften av subbarna blev otjänliga. Tror att polsökaren eller metoden för polinställningen måste justeras så att man får ut längre exponeringar på denna låga brännvidd.

Testade att stacka olika exponeringar i DSS men programmet klarade inte av det i Entopy Weighted Average så jag stackade de ljus och mörka subbarna var för sig och smälte samman dem i Gimp2. Första gången jag testade detta så jag var lite osäker men jag tror att det fungerar ganska ok att gå tillväga på detta sätt. Den lilla nebulosan i övre delen av bilden är tagen från ljusstarka subbar och inbakad i bilden för att komma fram lite mer.

Nu i efterhand tycker jag att bilden känns väldigt platt.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Det är nog vanligt man delar upp det i två stackar och gör så som du gör.

Låter oroväckande att polinställningen inte blir tillräckligt bra för ditt 200mm objektiv. Jag har ju planerat att använda mitt 150mm på min Astro Adventurer. Men det är ganska ljustarkt så behöver inte så jättelånga exponeringar.

Får hoppas på några mörka kvällar framöver så jag kan testa. VSP tog jag med mig molnen till.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”