Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Den här bilden är resultatet av min första derotering av bilder och den tillkom under ett inspirerande Skypesamtal med Stoffe. Jag tog 13 st 2 minutersvideos på kvällen den 10 mars och stackade bilderna med Autostakkert. De fem bästa bilderna bearbetade jag och Stoffe med Winjupos så bilden ni ser är resultatet av 10 minuters bilddata. Efter deroteringen efterskärpte jag RGB-kanalerna var för sig med GIMP och förstorade bilden till 150 %. Deroteringen minskar framför allt bruset i bilden tycker jag, och ger bättre möjligheter till skärpning utan att man inför artefakter i bilden viket annars kan vara lätt hänt. Många tack för guidningen i Winjupos Stoffe! Det är en tröskel att komma över när man börjar labba med detta.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by stoffe »

Tack själv Torbjörn, det var roligt att kunna hjälpa dig. Jag tror att denna bild är bland de bästa som du tagit!

Ang Skypesamtal så går det alltså att dela sin skärmbild, det är Torbjörn som själv dragit i alla spakar och jag har bara väglett lite grann.

Här är en variant på exakt samma bild men är en 65% R-RGB av samma data som ovan men som jag själv redigerade lite på eget bevåg 8)
Attachments
2016-03-10-2147_7_150_RRGB.png
2016-03-10-2147_7_150_RRGB.png (246.47 KiB) Viewed 3917 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Intressant att se detta, de blå detaljerna i ekvatorzonen blir lite skarpare tycker jag.

/Torbjörn :)
anivision

Post by anivision »

Detta är en sjukt bra bild av vår största planet. Grattis Torbjörn!
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tack för det anivision! Jag är väldigt nöjd med bilden, den är ett resultat av bra seeing och att jag har fått hjälp att komma igång med lite nya tekniker för videobehandling. Så jag kunde använda 10 minuter filmdata. Har även labbat lite med några andra videos och provat men de här filmerna var helt enkelt bättre.

jwarell

Post by jwarell »

Jättekul att se detts fina resultat! Välbalanserade färgen och fina detaljer. Derotering av stackade filmer i WinJupos är magiskt!

Har du bra koll på kollimeringen? Finjusterar du med stjärntest inför varje fototillfälle?

Keep it up!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tack Johan! Ja jag är riktigt nöjd med resultatet. Är nybörjare på Winjupos och derotering men kommer nog att inrikta mitt fotande framöver med tanke på att derotera, i alla fall om förhållandena är fina. Kommer att ta fler videosnuttar i tät följd i detta syfte.

Jag försöker vara noggrann med att kollimera och kyla, har kollat kollimeringen vid varje fototillfälle mot Regulus med 2.5X Barlow och kamera på laptopen men har inte behövt kollimera teleskopet den här säsongen. Det har hållit sig perfekt (eller så perfekt som jag kan bedöma) sedan förra säsongen.

Har förresten lagt in en hel hög med Jupiterbilder i SAAF-galleriet. Just nu blir det inget fotat för jag åkt på en rejäl förkylning...

stoffe

Post by stoffe »

jwarell wrote:Jättekul att se detts fina resultat! Välbalanserade färgen och fina detaljer. Derotering av stackade filmer i WinJupos är magiskt!
Ja det har lyft mitt eget planetfotande ordentligt, jag tycker det är riktigt kul att fler av oss här på forumet börjat med derotering :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”