M92 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M92 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M92
Exponering: 105x60+57x120, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Klart väder igen och fram med teleskopet. M92 fick bli objektet för natten. Har sedan tidigare ca 100st 60 sekunders exponeringar och i kväll kompletteras de med 60st 120 sekunders exponeringar. I kväll fungerar inte autoguidningen optimalt, när det är bra brukar avvikelsen ligga på 0.6"rms, ikväll 1.3". Stackade bilderna denna gång i DSS, har inte använt informationen så mycket från det tidigare. Men ser att det för varje bild mäter hur mycket bakgrunden är. När jag startar vid kl 22 ca 24% och kl 02 på natten är det nere i ca 15%. Helt klart skall man ju vänta till efter midnatt. FWMH för stjärnorna ligger på mellan 4.2" till 4.6". Kan nog komma ned på 3.5" när det är som bäst.

Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Re: M92 - Lars Karlsson

Post by Martin F »

Kul med objekt som jag själv är sugen på att prova :)
Sitter fokus som det ska (eller är det hårt beskuret)? Jag tycker dina bilder brukar vara betydligt skarpare.
AstroFriend

Re: M92 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag hade problem här, DSS mäter upp stjärnorna på subbarna till 4.5", som bäst brukar det vara 3.5" i FWHM annars. Men fokusen är nog rätt, det var autoguidningen som inte reglerade så bra som den brukar. Vet ej varför men teleskopet pekar ju i en annan riktning så kanske något med det. Jag låg på ganska låg höjd också när jag började, ca 30 grader.

Den är hårt beskuren, 1:1 pixel men så är det gjort på M3 och M13 också som jag la upp för några veckor sedan och de ser mycket skarpare ut.

På denna bild hade jag sammanlagd 2.5 timmars exponering, det hjälpte en hel del mot bruset.

Jag har ändrat lite i rutinerna när jag stackar numera. Börjar med DSS för att kalibrera (just denna bild är inte kalibrerad överhuvudtaget), registrera och stacka. DSS gör det bättre i komplicerade fall än Fitswork, speciellt om man har kromatiska fel i optik eller brytningar i atmosfären. Skall man göra det rätt i Fitswork blir det mycket mer steg med manuella inställningar. Efter DSS tar jag in den stackade filen i Fitswork och fortsätter där. Får lite skumma effekter ibland, oavsett vilket program jag använder, men tolkar det som att det är de kraftiga ljusföroreningarna jag har och att de är olika kraftiga för de olika färgkanalerna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”