Jupiter - Ulf Strömquist

Bilder från galleriet
Post Reply
vroomster
spamtest: JA

Jupiter - Ulf Strömquist

Post by vroomster »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 2000 rutor
Fotograf: Ulf Strömquist
Teleskop: Orion Skyquest XT8G Dob
Kamera: ASI178MC
Kommentar: Hivade ut röret redan kl 2000 för att kyla och köra align mot Dubhe och betelgeuse. Sedan var et bara att gå in i stugvärmen och vänta.

Detta är nog de bästa detaljerna av turbulensen efter grs jag fått fram tror jag.
Körde i Firecapture, Castrator och sedan rätt in i Registax. Jag kommer säkert att testa med Autostakkert senare när det passar sig,

Jag tog några längre sekvenser på uppemot 15000 rutor och över 5 minuter också, men det får jag testa i Winjupos i morgon. Ska bli kul att se vad det kan bli av det,

En riktigt fin kväll på garageuppfarten tills slöjorna drog in runt 23.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
magnahrl

Re: Jupiter - Ulf Strömquist

Post by magnahrl »

Snyggt jobbat, Ulf :good: Jag tycker färger och kontraster behagligt avvägda och GRS är ju mycket fin på din bild. Jag är förvisso ingen astrofotograf men jag tycker ändå det är en bild att vara stolt över och varsamt dokumentera!
Själv hade jag annat att göra denna natt än lägga ögat mot okularet och det grämer mig...

/Magnus
timokarhula

Post by timokarhula »

Tack för bilden! Det besvarade min fråga i en annan tråd (klippt nedan)! Så där såg Röda Fläcken ut men den hade roterat mot vänster när jag såg den. Jag hade mycket god seeing ikväll men en ljus himmel.

Jag avslutade mitt korta observationspass (bara 1.5 timmar) med att kika på Jupiter. Jag blev förvånad av den ovanligt bra seeingen. Med 250x på C-8:n såg jag enkelt "Röda" Fläcken. Det måste ha varit den för den var SÅ skarp men ändå mycket mindre än vad den brukar vara. Den låg på S kanten av det S EqZ. Kan någon konfirmera om Röda Fläcken var W om centralmeridianen då (22:10 UT den 11 mars)? Men vilken seeing alltså! Jag borde ha använt högre förstoring och kollat noggrannare på alla detaljer i banden men jag var väldigt förkyld, nös ideligen och jag hade lite feber så jag ville gå tillbaka in i värmen. Men vad gör man när detta var första helklara kvällen i mars? :geek:

/Timo K
jwarell

Post by jwarell »

Riktigt fin bild Ulf! Härliga färger, bra kontrast och detaljer. Fortsätt så!!

Jag fotade i princip samtidigt men fick inte ut den observationstid som jag önskade eftersom dimmoln bildades redan efter tio minuter. Bra seeing även här. Min bild ligger i SAAF:s galleri där jag placerar alla mina planetbildeer - blir lite "tjötit" att lägga ut allt på Astronet!

http://saaf.se/gallery2/v/Solsystemet/P ... a.jpg.html

Det vore förträffligt om du och alla andra planetfotografer bidrog med era alster till galleriet oavsett kvalitet så vi kan skapa ett komplett arkiv med svenska bilder. Minsta krav är att tidpunkt är angiven. Ännu bättre är en färgbild tillsammans med RGB-split och fullständiga bilddata (se mina exempel).

Se även info på Solsystemssektionens webbsida under planeter:

http://saaf.se/sektioner.php

Kör på!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
vroomster

Post by vroomster »

Hej o tack

Fortsätter min "kamp" att hålla igen i efterarbetet, och det är klart lättare med förutsättningarna jag hade igår.
Egentligen första gången jag tydligt kunde se turbulensen redan på datorskärmen medan jag filmade.

Visst kan jag lägga upp på SAAF. Jag skall se vad jag kan skaka fram ur de längre filmerna från igår också.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Torbjörn

Post by Torbjörn »

En kanonbild! Man ser t ex GRS fantastiskt fint. Det har varit ett helt gäng riktigt framgångsrika fotoresultat på Jupiter den här säsongen och det är kul!

/Torbjörn :)
stoffe

Post by stoffe »

Ser riktigt bra ut! Jag tror du skulle kunna få ut något mer om du stackar i Autostakkert2. Jag förstår att du är nöjd med nya kameran :good: 8)
timokarhula wrote:Tack för bilden! Det besvarade min fråga i en annan tråd (klippt nedan)! Så där såg Röda Fläcken ut men den hade roterat mot vänster när jag såg den. Jag hade mycket god seeing ikväll men en ljus himmel.

Jag avslutade mitt korta observationspass (bara 1.5 timmar) med att kika på Jupiter. Jag blev förvånad av den ovanligt bra seeingen. Med 250x på C-8:n såg jag enkelt "Röda" Fläcken.

/Timo K
I min 8" Cave såg planeten helt still ut i 320x förstoring. Otroligt bra seeing!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
vroomster

Post by vroomster »

Hej Stoffe

Jag förstår att din dragning på träffen var uppskattad. det ramlar in bilder med nya metoder lite hela tiden här.
Jag sitter här i skogen och lapar glatt i mig beskrivningarna över hur bilderna tagits och behandlats.

Har en film på nästan 18000 rutor där jag sparade 70% i Autostakkert. Satte den på derotation, och nu när vi varit i stan och tvättat bilen, handlat med mera så är det bara runt 10% kvar. Får se om jag gjorde en derotation eller superrotation hehe.

Det ska bli riktigt kul nästa säsong när jag har, vad det verkar :good: en C9,25. Den skall vara riktigt fin för planeter har jag förstått.
stoffe

Post by stoffe »

Ja den var mycket uppskattad, det var verkligen kul att så många fått en nytändning och inspiration från mitt ca 1 timme långa föredrag om planetfotografering där jag gick igenom massor av tips och trix.

Den nedersta bilden på på Astrofriends sajt visar en bild från början av mitt föredrag.
http://astrofriend.eu/travel/sweden/var ... -2016.html

Ja det ska bli intressant att se din deroterade version. Kul att du är igång med WinJupos! Det har lyft mitt planetfoto ordentligt!

En större apertur är inte dumt, själv skulle jag gärna vilja ha ännu större. 12"-14" någonting sånt. Det skulle inte vara fel.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bengtr

Post by bengtr »

Hej !

Ja det var ju fint igår nästan hela kvällen . Seeingen blev nog som bäst framåt 22:00-23:00 då GRS låg bra till. (fick lite kondens innerst på korrektorn trots värmeband senare.)

Fina detaljer i din bild. Ser att din bild och mina är nästan vid samma tid och samma vridning på planeten ? :-)

/bengtr

Return to “Bilder”