Jupiter - Bengt Rutersten

Bilder från galleriet
Post Reply
bengtr

Jupiter - Bengt Rutersten

Post by bengtr »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 20ms 60 sek .ser
Fotograf: Bengt Rutersten
Teleskop: Celestron C11 f/10 SCT
Kamera: QCam5
Kommentar: Jupiter med QCam5L-IIc kameran som jag börjar få lite snurr på nu. Dimma igår men liten lucka i molnen idag. Fångad med Firecapture, stackad i Autostackert, skärpt i Registax och med inspiration från Stoffe som gick igenom programmen på VSP.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: Jupiter - Bengt Rutersten

Post by Torbjörn »

Det här var riktigt riktigt snyggt Bengt! :good: Du har fått till en härlig detaljrikedom på ett av våra favoritobjekt. Bl a de blå detaljerna i ekvatorzonen var väldigt fina igår. Jag var själv ute och fotade igår och kommer att återkomma med en bild när jag har jobbat klart med den. Det är helt fantastiskt vilka detaljer man kan se på Jupiter när förhållandena är bra.

Trevlig animering dessutom, kanske skulle försöka lära mig att göra sådana. Det ger en lite annan känsla, Jupiter är ju ett snabbt roterande objekt vilket man tydligt ser under en fotokväll.

Det var en intressant mini-workshop vi hade uppe i Lysvik!

/Torbjörn
vroomster

Post by vroomster »

Fin bild. Jag har lätt att få bandet med de blå detaljerna utfrätta, men du har bra koll i den bilden. Ingen är den andra lik vilket gör Jupiter så rolig.
GRS i all sin prakt ikväll. Bara på't igen :) Ska se om jag kan köra 10-15 minuter för Winjupos om jag kan tracka tillräckligt väl.
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
bengtr

Post by bengtr »

Hej !

Ja det blev ju en del detaljer. Den lilla vita fläcken mitt på. Tror inte jag sett det så förut.

Torbjörn : Hur kör du , vilket format ? .ser eller .avi utan debayer direkt eller ?
Jag körde .ser utan debayer nu.

Jag lyckades köra en derotering i WinJupos med de 4 bilderna också . Kanske ytterligare aningen mer på detaljerna.
2016-03-10-2131_0-RGB_g4_ap45_derot_R5_G_t.jpg
2016-03-10-2131_0-RGB_g4_ap45_derot_R5_G_t.jpg (62.29 KiB) Viewed 3504 times
Försöker lite till idag ochså !

/bengtr
stoffe

Post by stoffe »

bengtr wrote:Jupiter med QCam5L-IIc kameran som jag börjar få lite snurr på nu. Dimma igår men liten lucka i molnen idag. Fångad med Firecapture, stackad i Autostakkert, skärpt i Registax och med inspiration från Stoffe som gick igenom programmen på VSP.
Tack kul att jag inspirerat fler till att använda dessa program, verkligen kul att du kommit igång med din fina planetkamera!
bengtr wrote: Torbjörn : Hur kör du , vilket format ? .ser eller .avi utan debayer direkt eller ?
Jag körde .ser utan debayer nu.

Jag lyckades köra en derotering i WinJupos med de 4 bilderna också . Kanske ytterligare aningen mer på detaljerna.
Nu heter jag inte Torbjörn :D Men jag svarar ändå, för mig växlar Firecapture till .ser format när jag kryssar i rutan 16-bit. Min kamera har ett 12-bits läge och då får jag en 12-bits film. Som tur är så står alla inställningar man använt i varje loggfil som blir till varje film. .ser format går utmärkt att öppna och spela upp i Autostakkert2. Jag kör nu mer med .ser format i både 8-bit och 12-bits läget. Glöm inte att kryssa i rutan Winjupos file naming. Men det tror jag du gjort nu när du deroterat så snyggt här. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bengtr

Post by bengtr »

Ja det funkade ju bra då allt var installerat. Även FireCapture på 7 år gammal Netbook med XP (fick dock blue screen ett par ggr men det var med extern USB-HDD och "allt" igång.).

Jag fick till och med igång autoguidningen efter ett tag. Det var ju bra. (verkade dock inte funka i 16 bit läge ????) Testade ett par i 16 bit läge men seeingen verkade spela större roll.

OK .ser utan debayer och 640x480 verkade funka bra.

Jag gjorde deroteringen i WinJupos på de skärpta bilderna och det verkar ju funka.

/bengtr
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Hej Bengt! Fina resultat :good: Jag kör ett slags råvideo som ger avi-filer utan Debayring. Debayringen gör jag i Autostakkert när jag stackar bilderna. Tidigare har jag använt Firecaptures Debayringsprogram.

/Torbjörn

Return to “Bilder”