Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen Färgförstärkt
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Bilden jag la upp igår ser väldigt monokrom ut men är en färgbild och tittar man noga så kan man urskilja några svaga nyanser.
Jag har försökt behålla en neutral balans samtidigt som jag har ökat mättnaden och separerat schatteringarna.
Sedan har jag hämtat ner en WAC-karta från http://target.lroc.asu.edu/q3/ med ett färgöverlägg från Clementine som jag också har bearbetat vidare på samma sätt.
Den senare ska visa RGB där man har neutraliserat effekten av albedo och skuggor/högdagrar.
Färgsättningen i kartorna skiljer sig en del men har även slående likheter.
Spännande att denna enkla process kan visa på så tydliga skillnader i ålder och sammansättning i månens olika regioner.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lazze

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Lazze »

Verkligen en spännande bild Peter och områdena med olika färgsättning stämmer riktigt bra med Clementines även om man delvis använt en annan färgskala eftersom ett av banden man fotade i var NIR.
Jag kände inte till den här satelliten som var i drift för drygt 20 år sen innan du hänvisade till den så det blev en intressant läsning på wikin också :D

/Lasse
ThomasK
spamtest: JA

Post by ThomasK »

Vad jag brukar titta efter på "normala" färgbilder av månen är nyansen på Mare Tranquillitatis som skiljer sig lite från de andra månhaven. I den strechade bilden syns det väldigt tydligt genom den djupblå färgen som täcker hela havet.
Thomas Karlsson
Peter R

Post by Peter R »

Verkligen en spännande bild Peter och områdena med olika färgsättning stämmer riktigt bra med Clementines även om man delvis använt en annan färgskala eftersom ett av banden man fotade i var NIR.
Jag kände inte till den här satelliten som var i drift för drygt 20 år sen innan du hänvisade till den så det blev en intressant läsning på wikin också :D
Tack för den tilläggsinformationen Lasse :D
För att inte påverkas ställde jag min bild först och letade sedan upp Clementines färgskala. Jag blev ganska överraskad över att själva områdenas utsträckning stämde så bra överens, även på mikronivå och färgmässigt också de turkosa och blå regionerna. Nu kanske jag har fått förklaringen till att de röda, gula och grönaktiga skiljer i färg.
Vad jag brukar titta efter på "normala" färgbilder av månen är nyansen på Mare Tranquillitatis som skiljer sig lite från de andra månhaven. I den strechade bilden syns det väldigt tydligt genom den djupblå färgen som täcker hela havet.
Ja det är en subtil men skönjbar skillnad.

Vad gäller åldern på kratrarna så ska det turkosa och blå vara en indikation på yngre formationer. Det som syns tydligast i bilden är Stevenius med ejecta uppe till vänster samt ejectan från Tycho (som fortfarande befinner sig i skuggan).
Enligt wikipedia "Tycho is a relatively young crater, with an estimated age of 108 million years" och en NASA sajt: "Stevinus A is pretty young", så så långt verkar det stämma.
På samma sätt är kratern Aristillus (mindre än 1,1 miljarder år) yngre än både Autolychus och Archimedes ( någonstans 3,1 - 4 miljarder år).
Spännande att det återspeglas så tydligt i färgskalan.

Synd att inte Andy Warhol målade månen! Då kanske den hade sett ut så här :D

/*Peter R
Moon_160216-Crater_age-02.jpg
Moon_160216-Crater_age-02.jpg (1.05 MiB) Viewed 2563 times

Return to “Bilder”