Objekt: M13
Exponering: 33x120 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Nu när jag hade ett par mörka kvällar så passade jag på att ta om några bilder. Först M3 som kom upp här för någon dag sedan och nu M13. Det gör ganska mycket på bildkvaliten när man kan öka från 60 sekunder till 120 sekunder. Väldigt sällan jag har möjlighet till det så detta var kul.
Precis som för M3 skötte sig autoguidningen ypperligt och skärpan låg bra, temperturkompensationen aktiverad.
Det är inte gjord någon darkcalibration på denna utan helt och hållet löst med dithering. Nästan ingen bildbehandling gjord förutom att den är kraftigt croppad. Hela bilden har FOV på 180x120', denna croppade ca 25x25' så ganska liten del av sensorn som utnyttjas. Framöver skall jag ordna så att det går smidigare att ta flats så att jag kan göra flatcalibration med rimlig kvalite.
Vad gäller dithering, hade ju lite problem tidigare att sigma stackningen inte riktigt rådde på de heta pixlarna. Har nu läge 3 i APT som innebär att ATP skalar ditheringen som PHD utför med en faktor 3. Innebär problem för guidningen eftersom det blir större förflyttningar och därmed tar längre tid innan det stabiliserar sig efteråt. Men med justering av parametrarna i PHD2 så gick det, fick bland annat sätta tiden innan timeout till 25 sekunder. Det blir mycket dötid, o andra sidan hinner kameran svalna mellan bilderna vilket kanske kan vara en fördel.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden