NGC2264 Julgranshopen - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Datarolf
spamtest: JA

NGC2264 Julgranshopen - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC2264 Julgranshopen
Exponering: 12*150s
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Ett första försök med fungerande autoguidning. Teleskop: 9,25" SCT, brännvidd 1500mm. Kamera: Nikon D800

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: NGC2264 Julgranshopen - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hmm... din bild dök upp på två ställen. Antar att det är den som ligger i bildgalleriet som du vill ha kvar. Lägger in min kommentar här också:

Hej Rolf!
Du har fått fram det blåa i stoftet fint och stjärnorna ser runda ut också. Tyresta nationalpark har jag aldrig funderat på, men det kanske är bra där. Brukar du fara dit ofta?

Lite skumt med "brusbandet" i botten av bilden. Om bilden inte är croppad och fotad stående skulle det på Canon motsvara den kant där ADC och förstärkare sitter. På de riktigt tidiga Canon DSLR kamerorna gav de en ampglov eftersom kameran inte stängde av strömmen till dom under exponeringen, kunde reduceras med darkcalibration. Känner nu inte till Nikon men kan det vara något liknande fenomen?

Ibland har jag också fått liknande fenomen när jag glömt täcka för sökaren under exponeringen och haft oturen att något ljus letat sig fram den bakvägen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Datarolf

Re: NGC2264 Julgranshopen - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej Lars,

Tack för kommentarerna - jag hade inte lärt mig hur jag fick in bilden i bildgalleriet så jag postade den i forumets bildtråd. Men sen löste jag den knuten också :-)

Tyresta, eller närmare bestämt parkeringsplatsen vid Spirudden i Åva, som ligger straxt sydöst om Tyresta, är den plats jag hittat som mörkast inom rimligt köravstånd från Huddinge där jag bor. Har väl lyckats vara där ungefär 10 gånger per år.

Brusbandet i bottnen kommer kanske från kamerans sökare, som jag förstås glömde att stänga... Tack för tipset!

Bilden är nästan inte beskuren alls i höjdled men väl en smula i sidled. Den är något bättre när jag tittar på den här hemma än när den visas i bildgalleriet, beroende på att jag slutredigerade den i Photoshop och då fick den färgprofilen Adobe RGB. Borde varit vanlig RGB för visning på nätet inser jag nu. Detta gör bakgrunden onödigt mörk och bilden lite för kontrastrik.

Vänliga hälsningar
Rolf J

Return to “Bilder”