Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Jag tog den här bilden av Jupiter igår kl 22:03:15 UT. Innan jag började filma kontrollerade jag C8:ans kollimering mot Regulus och lustigt nog hade den hållit sig. Jag minns inte när jag kollimerade den senast och den har åkt med mig i bilen många gånger. Den här gången har jag valt att låta Jupiter se lite "pastellig" ut istället för att prioritera detaljrikedom. Månskuggan är från Io och månen till höger är Europa.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
vroomster

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by vroomster »

Snyggt, och kul med en riktigt bra skugga av IO.
Du har ju bra brännvidd med din C8. Kör du kameran rätt in eller har du någon Barlow emellan?

Är du nöjd med din Celestron?

Just nu lutar det åt att jag blir med en Celestron Edge HD 8 och antingen Advanced VX eller en CGEM montering till det inför nästa säsong. Beroende på hur det går med sparande, försäljning av min dob, gitarrförstärkare (köpte en Line 6 som låter skit mot min gamla Marshall höhö) och annat så kanske det blir ett fetare rör än 8".
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Tackar! Jag har tagit den här bilden med f/25, dvs jag har haft en 2,5X Barlow framför kameran. Ibland har jag experimenterat med ännu längre brännvidd, f/37, men oftast kör jag f/25 på Jupiter. Det gjorde jag igår med, skall kolla igenom resultatet ikväll. Fick bilder på GRS, lite osäker på hur bra de blev.

Jag är mycket nöjd med min C8, bra grejer så länge som man är noggrann med att hålla ett öga på kollimeringen och att man låter den kallna ordentligt. En HD Edge bör väl ge finare stjärnor i periferin, mindre coma. Låter spännande. C9,25 har ju ett väldigt gott anseende i planetfotosvängen och är inte orimligt tung.

Lemmy föredrog Marshall... 8)

/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Fin bild och kul att du är så aktiv Torbjörn!

Vroomster - Tyvärr kan du inte jämföra f/25 med Torbjörns f/25 eftersom Torbjörns kamera har 5,6 um pixelstorlek och du har 2,4 um. Vid f/25 vid exakt samma teleskop så kommer Vroomsters bildskala att vara betydligt större eftersom han har mindre pixlar på sin kamera.

Mät sampling i bågsekund per pixel istället det ger ett mycket bättre hum om hur många pixlar bred bild man faktiskt får. Då kan man oxå jämföra med olika system som har olika brännvidd, apertur och pixelstorlek på kameran.

Jag ligger oftast på ca 0,20 bågsekund per pixel och Torbjörns bild här uppe är tagen med 0,23 bågsekund per pixel räknat på 5000 mm brännvidd och 5,6 um pixelstorlek. Skulle Vroomster sätta in sin ZWO ASI178MC kamera istället för Torbjörns TIS så blir helt plötsligt samplingen 0,099 vilket ger en betydligt större bild även om den projicerade bilden på själva kamerachippet är lika stor. Det är pixeltätheten som bestämmer bildskalan i slutändan. Det kan vara så att Vroomsters kamera får lite för lite ljus för att hålla tillräckligt kort slutartid som i sin tur direkt påverkar antalet bilder per sekund som man vill hålla så högt som möjligt för att frysa microseeing.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
vroomster

Post by vroomster »

Muhaha Stoffe. Där fick jag något att studera och ta in nu när jag ligger hemma förkyld :good:

Jo, det känns som om planetfoto är det roligaste för min del än så länge, och en 9,25 skulle ju fortfarande hamna rimligt i pris.
Med en EQ så skulle det ju ändå fungera att till äventyrs vingla iväg röret mot något mer diffust och avlägset ibland.

Då har väl Jupiter racet officiellt tagit sin början va? Får se vad hr Stoffe lyckas skaka fram under våren, men vi får väl göra vad vi kan för att han ska känna sig åtminstone lite jagad va Torbjörn? :D
Grejor: Skywatcher NEQ6Pro, Celestron 9,25 SCT, Skywatcher 150pds, Orion SkyQuest XT8goto, ZWO ASI178MC, Baadermoddad Canon 700D, Nikon D3 och en osannolik massa kablar bland alla adaptrar...
stoffe

Post by stoffe »

Oj då krya på dig!

Mitt ovanstående inlägg kan även tolkas som att har man tillräckligt små pixlar behöver man inte optiskt förstora upp bilden tills den blir tillräckligt stor för att se några detaljer. Med stor menar jag hur många pixlar bred planeten blir på den slutgiltiga bilden. Jag ser ingen som helst fördel i att ha en 2.5x powermate vilket jag kör med själv precis som Torbjörn. Den stjäl egentligen bara ljus och introducerar optiska fel även om de är små. Jag hade hellre sett en modern planetkamera med pyttesmå pixlar som på en mobilkamera. Det måste i min värld vara bättre, tyvärr har jag ej hittat någon sådan kamera ännu.

Hehe ja jag ser det mer som ett roligt community där vi tillsammans hjälps åt att fota Jupiter. Men ja jag kommer att fota en hel del nu när säsongen brakar loss om det inte blir några missöden.

Jag ser fram emot fina resultat med Vroomsters ASI178MC kamera oxå, du är den första som jag hört talas om i Sverige som äger en sådan kamera. Måste vara otroligt spännande med upp till 4K upplösning och 2,4 um pixelstorlek på en planetkamera :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
vroomster

Post by vroomster »

Kameran ja. Jag brukar nog av någon anledning välja saker som ingen annan har... Lite roligare, och ibland kan man till och med träffa rätt medan andra val slutar som en lärdom rikare...

Jag var ute med dobben igår och det var riktigt bra seeing ett tag. Dobben är grym. Öppna garageporten, ut med elen, ett litet bord för datorn och så align mot polaris och Betelgeuse. Man trackar Jupiter fem minuter efter man upptäckte att det är klar himmel.
Jan såg tydligt den ljusare linjen i molnbanden redan genom kameran. Resultatet efter bearbetningen var dock inte mycket att skryta med:
jupp23.jpg
jupp23.jpg (18.27 KiB) Viewed 3126 times
Kanske lirar den nya kameran inte så väl med en dob. Nästa tillfälle ska jag hänga på min Neximage 5 så jag göra lite jämförelser. ASI'n ska ju vara bra med SCT's och F10 om jag förstått det rätt.

Med en 9,25 och dess brännvidd på 2350mm utan några extra mojänger såsom Barlow's, och den höga upplösningen i 178'an borde man ha bra grejor för planeter.
Om jag känner mig själv rätt så kommer det säkert en powermate i lådan framöver ändå :)
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det är kul att vi är några entusiaster som gillar att fota planeter, alla med varsin touch på hur vi gör det. :)

Det borde väl gå att pilla vidare med din bild från igår Vroomster?

Det är intressant att på plats jämföra att fota med olika teleskop eller olika kameror vid samma förhållanden. Jag fotade vid ett tillfälle Jupiter genom både C8:an och genom en 90 mm refraktor med samma kamera i snabb följd.

Vi får hålla tummarna för en bra vårsäsong, skall även försöka fota Mars och Saturnus även om jag nog får dra ut i fält med nätaggregat för att hitta en bra plats att fota ifrån med tanke på deras låga höjd.

/Torbjörn

Return to “Bilder”