Objekt: Catalina C/2013 US10
Exponering: 38x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Så blev det lite klart väder till slut. Inte tillräckligt bra egentligen men nu ville jag gärna fånga kometen Catalina på bild igen innan det är försent. Utrustningen åkte ut i den nära 15 minusgrader kalla luften, visste inte ens om utrustningen klarade den kylan.
Har här använt relativ guidning via off-axis och låsning på stjärna. På resultatet ser jag dock att det inte synkar riktigt. Får undersöka om värdena för den relativa rörelsen är korrekta.
På en timme flyttade sig guide stjärnan ca 1/4 av sensorns storlek. Fick byta referensstjärna mellan de två serierna jag hann ta.
Den första serien var på 60x30 sekunder och den andra på 38x60 sekunder. Bilden här är uppbyggd av 60 sekunders exponeringarna då de åtminstone antydde en svans, tyvärr blev de senare störda mer av molnen som drev in mot slutet.
Bilden är både dark och flatkalibrerad. Temperaturen på dark ligger 10 grader fel, får göras om i framtiden när jag tagit nya darks. Den här gången fick jag bort det mesta av dammet, några mindre kondens eller torkfläckar kan ses.
Den bild jag tog tidigare i inledningen av december visade svansen, om än svagt så var den där i varje fall.
Lite av besvikelse då det är nu i dagarna det var prognos på att vara bäst.
Platsen är den ljusstörda balkongen hemma.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden