M97 Ugglenebulosan - Patrik Tengvall

Bilder från galleriet
Post Reply
Patrik
spamtest: JA

Post by Patrik »

Ny bild i galleriet
Objekt: M97 Ugglenebulosan
Exponering: olika exponeringstider totalt 1,5 tim
Fotograf: Patrik Tengvall
Teleskop: Mn190Pro Mak-Newton
Kamera: Nikon D90
Kommentar: Fotade M97 på natten till måndagen på en ganska klar himmel, detta objektet är ju ganska svårt att få bra bild på tycker jag, men denna blev lyckad fast går nog att förbättra med mer bilder och bilbehandling

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Martin F

Post by Martin F »

Tjusigt! Färgglad liten rackare :)

Sent from my phone using Tapatalk
AstroFriend

Re: M97 Ugglenebulosan - Patrik Tengvall

Post by AstroFriend »

Hej Patrik,
Den har du lyckats bra med. Jag har flera gånger försökt men resultatet har lämnat mycket att önska. Sist när de mesta fungerade som det skulle hade teleskopet förskjutits sig 5 grader så det blev ett helt annat område, man får vara beredd på överraskningar :-)

Du har väl ca 900mm på tuben antar jag. Klarar du en sådan här bild utan guidning eller har du autoguidning för att få till det? Min EQ6 klarar i varje fall inte det utan guidning.

Appropå bildbehandlignen tycker jag du fått till M97 är ypperligt. Möjligen då att stjärnorna i övriga bilden kunde få lite mer dynamik och färginformation. Men är ju knepigt att få både och då de ligger på så extremt olika i nivåer. En del här har ju beskrivit att de helt sonika delat upp bilden i två delar och behandlatde var för sig och därefter slagit ihop de igen. Vad har du för planer eftersom du skrev att du skall bearbeta bilden vidare?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Patrik

Post by Patrik »

Hej Lars,
Ja ibland kan man hamna helt fel och man vet inte var på himlen bilden togs, jag bruka ta en bild först för att se om jag ligger på rätt ställe.

Tuben är 190mm (7,48") Maksutov-Newton
1000mm Brännvidd, f/5,26 med NEQ6pro guidad av en Costar kamera monterad i en off axis guider. Bilderna jag tar är mellan 1-10 minuter exponering.

Det du skriver om bildbehandlingen på M97 har jag också funderat på, antingen blir stjärnorna bra eller nebulosan, på den här bilden ville jag få fram nebulosan och struntade i hur stjärnorna blev. Så det är det jag ska ta fler bilder på och hur det ska bild behandlas får jag pröva mig fram eller om någon här vet hur man ska gå till väga. Jag ska se om jag kan fixa det förslaget du skriver om att slå ihop 2 separata bilder.

/Patrik
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Patrik.
Om du vill testa med att dela upp bilden i två delar så var det en som mycket instruktivt beskrev det i en tråd där vi diskuterade hög dynamik bilder. Tyvärr hittar jag inte tråden men han kanske läser detta och kan länka rätt.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa

Post by Tompa »

Fin bild, kul att se att den gamla trotjänaren levererar!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
timokarhula

Post by timokarhula »

Då har tre VARFare figurerat på Astronet de senaste dagarna, kul! Av mig kommer ni aldrig att se några astrofoton för jag är av den utdöende sorten som bara använder korpgluggarna vid observationerna. Däremot har jag många solförmörkelsevideon på VHS och video-8 band som jag inte vet hur jag ska digitalisera.

/Timo K

Return to “Bilder”