Objekt: M51 Whirlpool Galaxy
Exponering: 62x60sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: M51 även känd som Whirlpool Galaxy vilket klart syns på utseendet varför den fått detta namn. Det är ju egentligen två galaxer så mer korrekt är M51A och M51B som jag sett de brukar benämnas, de har också var sitt NGC nummer. Utbredningen på denna galax är 11'x7' och magnituden 8.4. Blir betydligt svårare från min balkong att få denna på bild. Skalan är 2x3 grader. Just denna bild har jag stackat med Drizzle teknik för att se om det kan hjälpa upp mitt undersamplade system något. Se vidare i nedan för några jämförande med tidigare bilder. För den skarpögde kan man se ett litet diffust objekt mellan M51 och nedre kanten, kanske en galax?
Den här bilden togs med Canon 5D som har verkligt stora pixlar, 8.2my, det ger ca 70kvadratmy yta att samla ljus. Dock är QE omkring 0.25 enligt vissa mätningar. Exponeringen är 36x30 sekunder. Normal stackning.
Här samma kamera men nu med 60 sekunders sub exponeringar och det går nu också lite lättare att lyfta fram detaljer ur bruset.
Till sist bild tagen med Canon 6D, mindre pixlar, 5.8my, ca 35 kvadratmy ljussamlande yta, ca hälften mot 5D men å andra sidan är QE i trakterna 0.5 så det tar ut varandra. Som bonus får man lite skarpare bild med de mindre pixlarna om teleskopet kan leverera det.
En extra inzoomning på Canon 5D bilden med 60 sekunders exponering.
Motsvarande för 6D, dessutom Drizzle stackad, många kallar det också moving color när det är en färgsensor som här.
Kanske något bättre upplösning, men ett trackingfel har introducerats istället. Seeing och monteringens guidning sätter gränser som kan variera från gång till gång, tyvärr blev den här bilden inte riktigt i fokus heller. Den mittersta stjärna ser dubbel ut men inte de övriga. Drizzle får alltid bruset att öka, men här ser man att Canon 6Ds modernare teknik kan trots det leverera en brusfriare bild (jag har dragit på mer färg därav färgbruset) med tanke också på att pixeln bara har halva ljusinsamlande ytan (teoretiskt, fillfactorn är säkert till Canon 6D fördel).
Samtliga bilder med APO teleskop TS130 med reducer till 683mm f5.3.
/Lars

Klicka for att se stor version av bilden