Trianglen - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Trianglen - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Trianglen
Exponering: 20x45sec
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Gårdagens mål var egentligen Hyaderna men i väntan på att stjärnbilden skulle stiga högre upp så avbildade jag Trianglen. Ganska ointressant stjärnbild men för variablilister är kanske vänstra nedre stjärnan en bas för ett lätt hopp till R Tri och W Tri. Helt ovetandes kom C28 och M34 nätt och jämnt med.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
LasseH

Re: Trianglen - Martin Johansson

Post by LasseH »

Hej Martin.
Det finns många härliga stjärnor med fina färger i din bild. Men jag tycker du presenterat den lite mörk. Jag tog mig friheten att ljusa upp den lite med curvesverktyget (och saturera färgerna till lätt överdrift :) . Inget övrigt. Visserligen kommer färgbruset i bakgrunden fram lite mer då men det är läckert att zooma in till full upplösning och svepa runt bland tusentals olikfärgade stjärnor. Det finns mycket galaxer i området men de är för svaga och har inte kommit med.
Mvh,
LasseH
Attachments
Tri_MJ.jpg
Tri_MJ.jpg (13.81 MiB) Viewed 2375 times
Präriefoten

Post by Präriefoten »

Hej Lasse,

Tack för modifieringen, alltid givande med tips och kommentarer. Jag kände samma sak, dvs. att bilden blev lite för mörk men jag ville samtidigt undkomma det hiskliga bakgrundsbruset. Mina skärmar är inte kalibrerade och jag finner det för det mesta svårt att hamna rätt med bakgrunden. Har för mig att någon youtube video visade att man kunde mäta bakgrunden och sätta dess värden till 35 för att hamna kring lämpliga nivåer. Ska se om jag kan testa detta hyaderna Hyaderna.

Objektivet är nedbländat med tre tre steg så det är inte mycket till öppning för det lilla galaxljuset att komma med på bild.

MArtin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Jag ser inga stjärnspår på dina 45 sekunders exponeringar. Du har tidigare ofta tagit betydligt kortare exponeringar. Fortfarande manuell följning eller är det mer teknik involverad?

Tjejen som är mycket bevandrat på stjärnhimlen och kan de flesta stjärnorna brukar peka ut triangeln åt mig när vi är på landet. Triangeln har jag inte försökt fota, men den är ju bara åtkomlig med mycket vidvinkliga objektiv, men där finns säkert andra mindre objekt lämpliga för ett 2x3 grader synfält, får ta en blick på stjärnkartan.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Det allra mest intressanta som händer i Triangulum just nu tycker jag är uppflammandet av ett eruptivt objekt, troligen en nova i M33. Objektet har rapporterats av flera olika observatörer oberoende av varandra, så det råder ingen tvekan om dess existens. Se dessa sidor:

http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/ ... 26508.html

http://www.cbat.eps.harvard.edu/unconf/ ... 26513.html

mvh
Hans Bengtsson
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Jag är tydligen väldigt dåligt bevandrad å stjärnhimlen. Eftersom jag fotat M33 har jag ju redan varit inne i triangeln.

Spännande med novan, men ser att magnituden är 17. har inte riktigt koll på vilka magnituder man kan tänka sig klara en detta är definitivt alldeles för svagt för min utrustning. Peter skrev nyss att han lyckats fånga galaxer på runt magitude 15-16 härifrån ljusförorenade Stockholm vilket imponerar på mig. Tror det är med en APO 110mm refraktor.

Min APO refraktor är på 130mm, vad skulle ni uppskatta vilken magnitude man klarar från Stockholm, stjärna/galax?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”