M35 - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

M35 - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: M35
Exponering: 33x60 sec, iso800
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: TS130 683mm f/5.3
Kamera: Canon 6D
Kommentar: M35, en öppen stjärnhop upptäckt år 1745.
Utbredningen är ca 30"x30" och magnituden 5.3. Strax till höger ligger de mindre stjärnhoparna NGC 2158 5"x5" samt IC 2157 7"x7", de är svagare med magnitud runt 8.5.

Den här gången har jag nu modigt dragit lite i färgreglaget och fått färg på stjärnorna. Månen låg också lite längre bort och störde inte lika mycket, ger ju tyvärr lätt interna reflexer inne i tuben när den kommer för nära. Skall försöka förbättra avmaskningen längre fram, speciellt runt flatfield correctorn och prismat till off-axis adaptern.

Här på bilden som på en del tidigare finns en svag koma i nedre högra hörnet och lite antydan i vänstra. Fokus punkten är lagd i centrum. Dessbättre gjorde jag ju en modifiering av adaptrarna tidigare och samtidigt gjorde jag fokalplanets vinkel justerbar. Blir nog dock knepigt att justera in, lite tips från någon som gjort detta? Att bara pröva och testa lär bli lite för tidsödande och chansartat, skulle behöva få mätvärden på hur mycket vinkeln är fel. Men det kan vara så att det inte går att få bort, flatfieldcorrectorn är specad till en imagecircle på 42mm och sensorn är 44mm diagonalt. Om det bara vore för det skulle det nog gå, men så är det ju problemet med att sensorn inte är centrerad i kamerahuset. Det gör att hörnorna hamnar på motsvarande 50mm image circle där det är som värst, och det är just i de nedre hörnen på bilden.

Konstaterar att jag vissa nätter får betydligt mörkare himmel efter midnatt. Antagligen för att en massa belysningar släcks ned den tiden på dygnet, bland annat de stora idrottsplatserna varav en ligger aldeles under mitt begränsade synfält. Får lägga om min dygnsrytm och gå upp först runt kl 24 till 1 på natten framöver.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”