Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Då var det dags för premiär på Jupiter! Jupiter är inte så stor än, 35.3". Jag tog bilden i morse kl. 04.53 UT här i Stenungsund. Den är filmad med f/25 i 60 s med 30 FPS med IC Capture, Debayrad med Firecapture, stackad med Avistack2 och efterbehandlad med GIMP. Man ser ett svagt STB (South Temperate Belt), ett brett fint SSTB - (South South Temperate Belt) samt tydliga NTB (North Temperate Belt) och NNTB (North North Temperate Belt). Det ser dessutom lite oroligt ut i NEB (North Equatorial Belt). Har sett någonstans på nätet att det kan vara frågan om ett utbrott som håller på att bredda NEB. I SEB (South Equatorial Belt) syns en delning, den så kallade SEBZ (South Equatorial Belt Zone). Det är det som är så fascinerande med Jupiter tycker jag, att planeten är så föränderlig.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Katarina H

Re: Jupiter - Torbjörn Holmqvist

Post by Katarina H »

Kul med Jupiterpremiär. Det är väldigt planetfattigt på kvällstid numera får man säga. Saturnus är ju bedrövligt dåligt placerad också.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
stoffe

Post by stoffe »

Vad kul med din planetpremiär för säsongen :good:

Jag har själv funderingar på att gå upp i slutet av natten kring 5-6 tiden och köra ett planetfotopass. Absitensen kallar! Bra seeing har det varit någon kväll sedan oxå. 8)

Jag håller med dig om att det är fashinerande att planeten är i ständig förändring. Det är oxå kul att svårigheten ökar i och med Jupiters snabba egenrotation.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl

Post by magnahrl »

Hej Torbjörn!

Känns som din fina bild är startskott på Jupitersäsongen. Bland alla detaljer har du fint fått med GRS. Håller med, Jupiter är ett objekt som alltid bjuder på ständiga förändringar och ibland överraskningar. Även i lite mindre teleskop. De fyra Gallileiska månarnas skuggor och transits gör inte saken sämre!!

Magnus

Return to “Bilder”