M51 - flar för i år - Mattias Klasson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri

M51 - flar för i år - Mattias Klasson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51 - flar för i år
Exponering: Se nedan
Fotograf: Mattias Klasson
Kommentar: Nu har jag gjort mitt på M51 för ett bra tag framöver. Jag har lärt mig en hel del under denna resa. Glöm inte att detta endast är mitt tredje LRGB försök...

Bilden är tagen enligt följande:
L 26st*5m (130m)
R 10st*5m bin 1x1 + 10st*2,5m bin 2x2 (tot 75m)
G 10st*5m bin 1x1 + 10st*2,5m bin 2x2 (tot 75m)
G 10st*5m bin 1x1 + 10st*2,5m bin 2x2 (tot 75m).
- Alltså totalt 355m eller typ 6 timmar.

Det konstiga förfarandet att blanda RGB bin 1x1 och 2x2 var bara ett sätt att få maximalt med data från två olika sessioner - och det funkade bra. (Jag jämförde att köra utan bin 2x2, o det blev sämre).

Självklart har darks, BIAS och Flats används generellt.

Rent bildhendlingsmässigt finnes det säkert mycket mer att göra - men just nu är jag nöjd och tittar vidare mot nya objekt.

Ha det!

//Mattias

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R

Re: M51 - flar för i år - Mattias Klasson

Post by Peter R »

Hej Mattias,

Lite synd att du släpper den nu efter att ha lagt ner så mycket arbete på att fotografera och bildbehandla en i övrigt suverän bild.
Jag skulle definitivt gå hela vägen och göra den klar. Den version som du har döpt till "m51 color scaled neb-1.jpg" är min favorit för den har ett bra djup och spännande färger.
Färgerna är förvisso lite brusiga och det kan bero på bin 1x1 (det går ju faktiskt även att göra om bin 1x1 till bin 2x2 genom brusreducering och interpolation).
Det andra är att basen är lite tung vilket gör att alla bakgrundsgalaxer har tendens att försvinna.
Din slutversion, som du har kallat "m51 color scaled ps neb 2 big-2.jpg" är lite för färglös i mitt tycke samt att stjärnorna och galaxkärnorna är utfrätta.
En bra mix av båda skulle göra den fulländad.

/*Peter R

Return to “Bilder”