Mars Venus Jupiter och ? Planets - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

Mars Venus Jupiter och ? Planets - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars Venus Jupiter och ? Planets
Exponering: 2.5 sec, ISO200
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Sigma 70-210mm f/2.8 APO
Kamera: Canon 6D
Kommentar: När jag var upp tidigt på morgonen idag fick jag se denna vackra vy över tre av våra planeter.

Mars, Venus och Jupiter. Man ser även Jupiters måne Ganymedes. Den ljusstarka stjärnan mellan Mars och Venus och ovanför är en mag 4 stjärna vid namn Sigma Leonis.

Men så finns det nedanför denna stjärna ett grönt objekt, vad nu? Finns inte med på stjärnkartan eller som någon komet. Efter lite funderande, är det bara en intern reflektion i objektivet?

Jag stannade kvar ett tag till för att möjligen få se Merkurius komma upp över horisonten, men lyckades aldrig se den.

Här är bilden med text:
20151028 060552 Mars Venus Jupiter Ganymedes Sigma Leonis text.jpg
20151028 060552 Mars Venus Jupiter Ganymedes Sigma Leonis text.jpg (64.93 KiB) Viewed 2084 times
Och här en förstoring på det okända objektet, exponering 5 sekunder:
20151028 060528 okänd.jpg
20151028 060528 okänd.jpg (36.34 KiB) Viewed 2084 times
Typiskt man inte hade teleskopet uppriggad på balkongen.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
staffastro

Re: Mars Venus Jupiter och ? Planets - Lars Karlsson

Post by staffastro »

Det är en reflektion av Venus i objektivet. Jag får dem symmetriskt i förhållande till bildcentrum, ibland även en svagare från Jupiter...
Staffan S-m
AstroFriend

Re: Mars Venus Jupiter och ? Planets - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Staffan!
Bilden är croppad till ca 40% men centrum ligger ungfär där som på originalet. Venus är som du säger den troligaste att ge denna reflektion. Den gröna färgen verkar uppstå från objektivets ganska gröna antireflex behandling. Objektivet är ett zoom objektiv och har ganska många linselement därmed känsligt för reflektioner, använder aldrig zoomar i astrosammanhang annars. Men just detta objektiv är ganska bra och fungerar för övrigt bara manuellt till moderna Canon EOS kameror såsom Sigma brukar bete sig. Oskärpan beror mest på darrigt stativ och jordrotationen på denna relativt långa exponering.

Jag hade objektivet inställt på 210mm men planeterna stod så nära att ett 400mm objektiv troligen också hade fått med de på samma bild.

Inte blev man en berömd upptäckare av något nytt objekt denna natt heller :-)

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”