Pluto - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Pluto - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Pluto
Exponering: 60*15 sek mono 18*30 sek färg
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Igår var himmeln relativt molnfri ända ner till horisonten här inne i Stockholm så jag gjorde ett försök att fånga Pluto (mag. 14,24).
Inte helt lätt då den låg på lite drygt 4° över horisonten när jag avslutade färgtagningarna.
Totalt 15 minuters exponering med DMK-kameran och 9 minuters färg med Canon Eos5D MkII.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Katarina H
spamtest: JA

Re: Pluto - Peter Rosén

Post by Katarina H »

Pluto från Stockholm. Kul att se denna bild!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
timokarhula

Post by timokarhula »

Mycket imponerande, Peter! Pluto från Stockholm. Med en 11 cm refraktor. I oktober! Jag konfirmerade med Digitized Sky Survey och det finns ingen stjärna vid Plutos position.

/Timo K
Peter R

Post by Peter R »

Tack Katarina och Timo,

jag lyckades faktiskt fånga Pluto redan i förra veckan men resultatet var väldigt grynigt så man kunde lätt misstänka att det rörde sig om ett korn eller en artefakt.
Därför visste jag att det var möjligt men att det krävdes mycket exponering så den här gången blev det totalt 24 minuter.
Jag var uppe och riggade i skymningen men det är mycket som kan strula så jag kom inte igång så snabbt som jag hade önskat.
I likhet med Johan Warell ska jag nu försöka få till en liten animation över några dagar.

/*Peter R
jwarell

Post by jwarell »

Hej Peter,

Jättekul, du har bekräftat Plutos existens! Verkligen inte dåligt att ens försöka med Pluto på 4 graders höjd med ett så litet teleskop. Det märks att extinktionen och bakgrundsljuset var mycket mer dominant uner dina förhållanden än när jag fotade. På 12 graders höjd var Pluto tydlig på enstaka 30 s exponeringar i mitt fall med 25 cm apertur (SNR ca 20).

Då återstår bara att se om någon kan fånga Pluto visuellt från 60 grader norr, men det får väl bli under nästa säsong!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Spännande med de bilder som visas här på Astronet av Pluto. Det är en liten rackare och inte lätt att lokalisera antar jag. Själv har jag aldrig sett det som förr i världen var den yttersta planeten. Jag får väl försöka nästa år, se om 12" kan åstadkomma detta.

/Torbjörn :)
Peter R

Post by Peter R »

Sedan jag fångade Pluto den 11:e oktober har jag gjort nya försök vid varje klart tillfälle men gått bet tills igår.
Några gånger har monteringen missat området, kanske hade jag matat in någon siffra fel i koordinaten (det är alltid ont om tid), eller så har det kommit in lite moln och slöjat området.
Igår kväll låg Pluto på en altitud av 6°26' och jag lyckades fånga 30st 15-sekunders exponeringar innan området försvann i molnen. Jag körde gainen nästan på max.
Den här gången nådde jag bara ner till mag. 15 men det har faktiskt varit positivt för att identifiera att det verkligen är Pluto och inte en stjärna.
Enligt mitt astroprogram StarryNightPro ligger det nämligen en stjärna mindre än 2 bågsekunder till höger om Pluto men vid mag. 16 är jag ganska säker på att det inte är den som jag har fått med.

/*Peter R
Pluto_151011-23-02.gif
Pluto_151011-23-02.gif (583.13 KiB) Viewed 4140 times
timokarhula

Post by timokarhula »

Hatten av för Peter R! Plutofotografen från Stockholm i oktober 2015! :)

/Timo K
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Det här var riktigt snyggt! :D Bildväxlingen visar Plutos förflyttning så tydligt som det bara går.

/Torbjörn
Peter R

Post by Peter R »

Hatten av för Peter R! Plutofotografen från Stockholm i oktober 2015! :)
Tack Timo, ibland hjälper det att inte veta att det inte ska gå :D
Men det har gett en viss färdighet att jag under många år har följt och fotograferat olika ljussvaga händelser ända ner till horisonten, kometer, planeter, asteroider.
Det ger sällan vackra bilder men förhoppningsvis intressanta.
Det här var riktigt snyggt! :D Bildväxlingen visar Plutos förflyttning så tydligt som det bara går.
Blinkning eller bildväxling är det bästa verktyget för att påvisa en förflyttning av riktigt små objekt eller en svag ljusförändring för den delen.
Men jag hade nästan gett upp hoppet att det skulle ske under den här säsongen.
Trotts ganska många klara kvällar har det varit blåsigt, disigt eller molnigt i Plutos riktning vid nästan varje tillfälle.
Det hjälper att ha mycket tålamod. :D

/*Peter

Return to “Bilder”