M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: M57 Ringnebulosan
Exponering: 88 x 30 sek luminans
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: WO 110 FLT f/6,5
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Ett av mina absoluta favoritobjekt och som jag gärna återkommer till med jämna mellanrum.
44 minuter ny luminansdata, 2x uppinterpolerad och manuellt stackad i PS6, som jag har adderat till tidigare färgdata.
Det har gett lite mera av de yttre regionerna av nebulosan. Jag har framför allt jobbat för att få fram de spännande detaljerna inne i själva nebulosan, som stråken och filamenten.
Jag har även fått med en antydan av galaxen IC 1296 på mag. 15,10 snett ovanför och till höger om M57.
Stjärnorna kanske inte har blivit så vackra. De ljussvagaste ligger på mag. 18,5.
Fotograferad från Stockholm.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Torbjörn
spamtest: JA

Re: M57 Ringnebulosan - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Roligt att se en sådan fin bild av Ringnebulosan! Det är något speciellt med detta deep sky-objekt. Det brukar ofta vara ett av de första objekt man letar efter och den upphör inte att fascinera. När jag såg den första gången förvånades jag över hur liten den är. Än har jag inte sett centralstjärnan visuellt men någon gång skall det väl bli.

/Torbjörn :)
hansg

Post by hansg »

Strålande Peter, M57 också min favorit, stråken syns fint och den lille galaxen :good:
h-g
Peter R

Post by Peter R »

Ja, nog var det magiskt när man första gången såg den lilla rökpuffen med indirekt seende i ett litet teleskop, modell "Clas Ohlson".
Problemet med de här objekten är att man betar av dem i rask takt när man börjar med astrofotografering och går sedan snabbt över till mera svåråtkommliga objekt.
Men då och då är det kul med ett återbesök när man har bättre teknik och utrustning. Referensen för många av oss är säkerligen Jonas Grindes enastående M31!
Roligt att se en sådan fin bild av Ringnebulosan! Det är något speciellt med detta deep sky-objekt. Det brukar ofta vara ett av de första objekt man letar efter och den upphör inte att fascinera. När jag såg den första gången förvånades jag över hur liten den är. Än har jag inte sett centralstjärnan visuellt men någon gång skall det väl bli.
Jag tror mig ha sett den flimra förbi kortvarigt på näthinnan när jag fick se den i T42-teleskopet på Sandvreten. Det var en stark upplevelse men samtidigt så annorlunda mot vad jag är van vid från Stockholm där himmelsbakgrunden alltid upplevs som ljus så jag hade svårt att anpassa mitt seende till den sammetssvarta bakgrunden, troligtvis en vanesak.
Fantastiskt också att ha fått se M51s båda komponenter vid samma tillfälle.

/*Peter R
timokarhula

Post by timokarhula »

Förutom centralstjärnan och IC1296 föreslår jag en tredje visuell utmaning på fotot. 1.2 bågminuter norr om Ringnebulosan syns en ljussvag dubbelstjärna. Båda komponenterna är av magnitud V=15.0 och har den ungefärliga separationen 3 bågsekunder. Jag har separerat dubbelstjärnan med mitt 53cm teleskop och 434x förstoring, samma natt som jag såg centralstjärnan och IC1296. Ringnebulosan såg ut som ett öga som stirrade på mig med centralstjärnan som dess pupill. Har någon annan sett den ljussvaga dubbelstjärnan?

/Timo K
Peter R

Post by Peter R »

Hej Timo,
är det 1,2' norr om centralstjärnan eller nebulosans kant? Jag har svårt att identifiera nämnda stjärna i mitt astroprogram.
Men det låter mera som en uppgift som ligger inom räckhåll för Christoffer än för mig.
Komponenterna e och f i Orionnebulosans trapez var nog gränsen för vad jag kan nå med min utrustning, 4,9 resp. 4 bågsekunders separation från övriga, och med magnituder mellan 10 och 11.

/*Peter R
timokarhula

Post by timokarhula »

Dubbelstjärnan ligger 1'.2 norr om (rakt ovanför) centralstjärnan och den är väl separerad på ditt foto. Komponenterna ligger i öst-västlig riktning (klockan 3-9). Det är möjligt att den vänstra komponenten gömmer en liten galax bakom sig.

/Timo K
Firas

Post by Firas »

Riktigt snygg Peter!

Vart nånstans i Stockholm du fotograferar?
Peter R

Post by Peter R »

Dubbelstjärnan ligger 1'.2 norr om (rakt ovanför) centralstjärnan och den är väl separerad på ditt foto. Komponenterna ligger i öst-västlig riktning (klockan 3-9). Det är möjligt att den vänstra komponenten gömmer en liten galax bakom sig.
Mitt planetarieprogram har vissa oförklarliga brister och visar den dubbelstjärnan som enkel men det är väl en av komponenterna som pilen pekar mot i den bifogade bilden?
När jag mäter separationen i mitt foto får jag den till ca. 5,2 bågsekunder.
Jag hade fått med en annan "dubbelstjärna" i närheten av denna, som egentligen borde vara enkel men det visade sig vara ett litet fel i stackningen av alla lager, och är nu åtgärdat.
Skärmavbild M57.jpg
Skärmavbild M57.jpg (169.01 KiB) Viewed 4943 times
Vart nånstans i Stockholm du fotograferar?
Jag håller till i Fredhäll på Kungsholmen.

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Kul att du oxå fångat en dubbelstjärna med tät separation! Fin ringnebulosa som bifångst :D 8) Skämt och sido bra jobbat!

Det ser bra ut och med tanke på det ljusförorenade Stockholm där du lyckats mycket bra med dina fotoprojekt. Häftigt att du nått magnitud 18,5! Den där tuben med dig som operatör är en framgångsrik kombination :good:

Jag använder planetarieprogrammet Cartes Du Ciel vilket jag ser oxå finns till OSX, dock verkar det som att det enbart finns som en 32-bits version men det kanske inte är något problem även om man har 64-bits os.
http://ap-i.net/skychart/en/download
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”