Venus syntes fint som en bred skära även om seeingen inte var speciellt bra. Venus höjd över horisonten gjorde dock att det gick skapligt att titta på den ändå och den såg ut ungefär som på min skiss som dock är spegelvänd. Jag observerade utan filter men tyckte mig dock kunna se en svag skuggning på södra Venus nära terminatorn. Helt säker är jag inte, ibland kan man inbilla sig saker. Bästa förstoring 112X. Får se till att ha mina färgfilter till hands nästa gång. W47 violettfilter är nog mer än vad den här refraktorn klarar av. Jag brukar istället stacka W80 blått och W82 ljusblått för att försöka öka kontrasten på Venus.
Mars var inte stor. Den lilla skivan syntes men Mars var mer påverkad av dålig seeing än Venus och det gick inte att se några detaljer. Jag satt och avvaktade för att se om jag skulle kunna se någon antydan till polarhätta men det gick inte. Däremot så blir det nog möjligt framöver en dag med bra seeing. Det här var premiär för mig att titta på Mars med teleskop den här säsongen. Det skall bli mycket intressant att följa Mars och se när någon detalj på ytan blir synlig för första gången. Bästa förstoring 150X.
Jupiter var även den premiär med teleskop för säsongen. Bedrövlig seeing men jag kunde i alla fall se att de båda ekvatoriella banden fanns på plats. Mycket mer gick inte att se. Bästa förstoring 112X. Jupiter var relativt liten och verkade ha hamnat i en jetström för tidvis gick det inte att se några drag alls på planeten. De fyra månarna syntes samlade på ena sidan planeten. Kul att se Jupiter igen och jag kommer att följa den tillsammans med de andra planeterna på morgonen. Skissen (som är spegelvänd) har jag gjort ur minnet så den kanske inte är helt korrekt.
/Torbjörn