M31 Andromedagalaxen - Mikael Forsgren

Bilder från galleriet
Post Reply
Quilding
spamtest: JA

M31 Andromedagalaxen - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: L:20*1min
Fotograf: Mikael Forsgren
Teleskop: Canon EF 70-200/2.8L
Kamera: Canon EOS 450D
Kommentar: Första ordentliga försöket med M31. Eftersom jag inte använde min astro-Canon så glömde jag givetvis att byta till RAW. Dessutom lät jag inte objektivet kallna (dT=20) så skärpan höll bara i 20 minuter (klant). Fler försök kommer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: M31 Andromedagalaxen - Mikael Forsgren

Post by AstroFriend »

Hej Mikael!
Du behöver nog inte vara orolig för bilden, de flesta skulle säkerligen vara jättenöjda om dom fick den här kvaliten, dessutom utan teleskop. Tycker bakgrunden ser väldigt väl avvägd ut, det enda möjligen om det skulle gå att få lite mer färginformation, men kanske blir brusig då?

Man får nog ha en checklista som piloterna har för att komma ihåg allt. Har precis packat ihop datorlåda och teleskop för att ta med till landet i morgon, får se vilka överraskningar som blir då när jag skall koppla ihop det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Quilding

Re: M31 Andromedagalaxen - Mikael Forsgren

Post by Quilding »

Tack tack. Ja, jag gjorde egentligen inte så mycket efterbehandling. Körde med Fitswork och stackade, satte black och white point 15x15, drog lite i kurvan och sen en variable flatten. Provade nu och drog upp färgmättnaden lite och genast blev v And blåaktig och EG And blev rödaktig. Men som du misstänkte så kom det fram ett extremt brus. Går säkert att göra något åt det, men i första hand ska jag nog försöka fota ordentligt :D

Return to “Bilder”