Objekt: Pirbygge
Exponering:
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop:
Kamera: Nikon D3s
Kommentar: Mitt pirbygge blev klart idag! Det hela började för 14 dagar sedan då jag började tröttna på att montera upp och montera ner teleskopet och polinställa. "Jag ska ha en pir i väntan på mitt observatoriebygge ska påbörjas och bli klart", tänkte jag.
Jag åkte till mekaniska verkstaden och frågade om de hade något rör i passande dimension till CGE monteringens elektroniska kopplingsenhet. Efter lite letande hittade vi ett lämpligt rör som kapades till önskad längd. Jag åkte sedan till elektronikfirman och handlade de komponenter som jag behövde. Sedan började arbetet med att förbereda gjutningen. Fick kämpa både med spett och hacka för att komma ner till frostfritt djup. Innan gjutningen kanaliserade jag fram till piren, borrade och drog upp kablarna i piren. Sedan var det bara att blanda cement och gjuta fast piren i lod. Jag lät cementen brinna några dagar innan jag påbörjade att konstruera pirens innandöme och ihopkoppling av elektroniken. Jag blev klar med konstruktionsarbetet i helgen. I dag monterade jag på den elektroniska kopplingsenheten och stativhuvudet på piren. Sedan testkörde jag monteringen och CCD kameran kopplade till piren. Glädjande fungerade allt som jag hade tänkt mig.
Piren innehåller en huvudströmbrytare för tillslag av el, 2 st 220V uttag, 3 st 12 volts uttag, 1 USB port, 1 RS-232 port och en hållare för teleskopets handkontroll. Naturligtvis har uttagen relevanta IP klassningar och är kopplade till en jordfelsbrytare. Signalerna från USB och RS-232 porten går via två Cat6 TP kablar in till husets patchpanel. Jag tar sedan ut signalerna från nätverksuttagen i kontoret och in i datorn.
Så nu har jag möjlighet att styra teleskop och CCD kamera utan att behöva sitta ute i kylan. Nu är det bara vänta på klart väder och testa installationen på riktiga astronomiska objekt.
Hälsningar Jörgen

Klicka for att se stor version av bilden