Objekt: NGC 6621/6622 Arp 81
Exponering: Ca 4h av 5-min exp.
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Canon 450 moddad
Kommentar: Jag kör vidare i galaxkraschspåret och den här gången har jag fotat nr 81 i Halton Arp's katalog. Den är i kategorin "Spiral galaxer med ljusstarka följeslagare".
Bilden är beskuren eftersom jag la galaxerna lite vid sidan om centrum för att slippa få med en stor stjärna i ena kanten och sen har jag förstorat den till 150% för att få objekten lite större.
Lite fakta:
NGC6621/6622 är ett galaxpar som haft en riktig närkontakt ungefär 100 miljoner från det vi ser dem idag.
Den mindre NGC6622 har dragit ut en lång svans av materia från NGC6621. En källa jag läste menar att den svansen kommer att bli uppslukad av NGC 6622. Närkontakten har skapat en extremt kraftig stjärnbildning och den skarpsynte kanske kan se en utdragen blå fläck mellan galaxkärnorna som är ett antal stora nybildade stjärnhopar.
Den rödaktiga fläcken i överkant på kärnan på NGC6621 trodde jag först var en stjärna i vår egen galax men läste sen att det är en stor emissionsnebulosa, kanske i förstadiet till stjärnbildning.
Arp 81 ligger nästan 300 miljoner ljusår bort och jag har hittat alla tänkbara mått på den men på min bild är den ca 2'x0,9'.
Tyvärr hittar jag ingen info om omgivningen eftersom SDSS inte täcker det här området och i NED hittar jag bara data om galaxparet.
/Lasse

Klicka for att se stor version av bilden