M45 Plejaderna - Fredrik Palmén

Bilder från galleriet
Post Reply
Feffe
spamtest: JA

M45 Plejaderna - Fredrik Palmén

Post by Feffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: M45 Plejaderna
Exponering: 45*120" ISO800
Fotograf: Fredrik Palmén
Teleskop: Skywatcher Evostar ED80 Pro
Kamera: Sony NEX-5T
Kommentar: Här kommer min första lyckade bild sedan jag införskaffat en guidekamera. Trots att jag valde att fota med ISO800 blev bilden väldigt brusig, även då jag brusreducerat lite grann i efterbehandlingen. Som vanligt kan nog detta problem lösas till viss del genom att samla mer data, det vill säga mycket mer antal kort. För övrigt tog jag även 100 bias frames och 9 dark frames. Bilden är kalibrerad, integrerad och efterbehandlad i PixInsight med finputsningar i Adobe Lightroom.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Montering: Losmandy GM8
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED
Kamera: Sony A7
Guide/planetkamera: QHY5L-II mono
AstroFriend

Re: M45 Plejaderna - Fredrik Palmén

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik!
Vad bra du fått fram nebulositeten runt stjärnorna. Mina bilder har inte kommit i närheten av det.

Angående bruset om jag nu inte förhastar mig. Du har 45 objektbilder. då har du reducerat bruset med roten ur 45, ungefär en faktor 7. Sedan har du subtraherat 9 darks, brus bidraget från dessa är då bara reducerade med en faktor 3. Alltså kommer mörkerströmsbidraget från darksen överstiga objektbildens mörkerströmbrus.

Nu är nog ändå antagligen bakgrundsljuset som ger det största brusbidraget.

Sony skall ju ha väldigt låga mörkerströmmar, har du provat med att hoppa över dark kalibreringen, då tillför du ju inte något brus alls i det steget, hoppa över också bias kalibreringen. För att råda bot på statiska störningar och heta pixlar använder du dithering. Dra bort en konstant från den stackade bilden som motsvarar vad dark och bias skulle bidraget med. Har du även flat kalibrering måste du göra den subtraktionen innan du gör den.

Det är alltid bara de statiska felen man rår på med kalibreringar, slumpmässiga bruset ökar alltid vare sig du adderar eller subtraherar. Med dithering tillför man ju inga extra bilder (och därmed inget extra slumpmässigt brus) men ändå reducerar man det statisk felet.

Bara en ide kanske värd att pröva.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Feffe

Post by Feffe »

Tack för komplimangen Lars.

Om jag förstått rätt föreslår du att jag kan strunta i bias och darks och köra helt på dithering istället? Det skulle på sätt och vis vara en lättnad då jag skulle slippa slösa en massa tid på dessa. Jag kan inte mycket av teorin bakom dark och bias kalibrering, har helt enkelt kört med sådana varje gång och antagit att de gjort bilden bättre.

Tyvärr har Sony ingen mjukvara som liknar BYEOS vilket innebär att jag måste göra dithering manuellt. Om jag inte har fel går detta att göra i PHD2 genom menyn Tools>Manual Guide. Problemet då är förstås att jag måste trycka på "dither" efter varje bild vilket sannerligen låter jobbigt, så jag har funderat på om det finns någon applikation som automatiskt vänstertrycker efter ett visst intervall. Har dock inte börjat leta efter ett sådant ännu.
Peter R

Post by Peter R »

Hej Fredrik,

fin bild!
Enligt mig är det att du har för hög kontrast mellan bakgrunden och nebulositeten som ökar bruset.
Jag sänder dig ett PM.

/*Peter R
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik!
Det kunde ju vara värt ett försök, tycker mig ha läst att en del användare av Sony kameror gör så pga dess låga brus. Men vilka modeller där detta skulle vara en fördel på har jag ingen koll på. Bara att googla eller testa.

Du har något program som styr kameran, typ en intervallometer antar jag.

Det skall finnas program som kan göra dithering utan att ha direkt kontroll av kameran och synka den vägen. De programmen tittar tydligen i bildbiblioteket när nya filer dyker upp, då vet den att kameran gjort en bild och gör en dithering. Kameran måste då ha inlagt tillräckligt med fördröjning mellan bilderna för att ditheringen skall hinna utföras. Kanske 15 till 30 sekunder beroende på hur lång tid det tar att föra över bilderna. Mer än så vet jag inte, du får googla eller kanske någon här har koll på vilka program som ev. har denna funktion

/Lars
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Feffe

Post by Feffe »

Tack så mycket för informationen Lars, jag ska prova dithering nästa gång.

Uppdatering angående bilden: Jag gjorde om i princip hela behandlingsprocessen och tycker att resultatet blev mycket bättre än föregående bild: http://i.imgur.com/iVuGZWT.jpg

Stort tack till Peter R som hjälpte mig och förklarade vissa processer som jag ej förstod helt.
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Hej Fredrik.
Vad bra Peter kunde hjälpa dig och instruera. Nu är bilden inte så hårt klippt i lågdagrarna och har lite mjukare kontrast. Ser mycket bättre ut.

Hoppas du hittar en teknik att göra dithering så du kan göra en jämförelse med hur du kalibrerar idag. Skall du fortsätta kalibrera med darks så är det nog värdefullt att ta många fler. Tror du att de blivit tagna i samma temperatur område?

Även flatkalibrering kan ju man göra utan att ha flats i vissa fall. Det är något jag aldrig provat men vore intressant. Man analyserar bakgrunden då och gör en syntetisk flat. Låter som om det skulle vara svårt att få bra kvalite, men det är ju det också vid vanliga flats.

Lars
Samt en massa tålamod!

Return to “Bilder”