M31 Andromedagalaxen - Jonas Olofsson

Bilder från galleriet
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Jonas Olofsson

Post by AstroFriend »

Hej Jonas!
Ja det är tyvärr nackdelen med DSLR kameror som till skillnad från astronomi kameror inte har en stabiliserad kylare. Det är känsligt med temperaturen dessutom. CCD kameror brukar reglera temperaturen inom tiondelar av en grad. Vanligt är att varje 7 graders höjning av temperaturen dubblar mörker strömmen. Med andra ord det blir massor av stora filer om man skall täcka in de temperturer som är auktuella. Har du en kamera med temperatur sensor som till ex. de nyare Canon har är det däremot inte speciellt svårt. Det sköter sig mer eller mindre automatiskt. Vissa program räknar fram dark bilderna i de fall de inte är exakt samma temperatur som objektbilden. Jag har kanske ett intervall på 3 grader på mina masterdarks, ibland större avvikelser och man ser oftast också på resultatet att det uppstår problem.

Du kan läsa här hur det kan gå till:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... rials.html

Jag brukar sikta på 50 bilder för varje masterdark, det sköter ju sig själv så varför inte och du har ju till slut ett bibliotek av bilder som du kan återanvända. Effektivast blir det om man standardiserar exponeringstiderna, säg 30, 60, 120, 240 sekunder och en iso inställning. Vill man då klara temperaturen -12 till +3 grader blir det 30 masterdarks med 3 grader mellan. Vill man laborera med högre dynamik och två olika isotal behöver man 60 masterdarks. I mitt fall har varje master dark 50st subdarks. Jag har inte hela området täckt.

Bias behövs när man skall räkna om darksen om de diffar i tempertur. Räcker med en uppsättning för varje iso tal, en eller två i detta fall.

Sedan än knepigare är ju flatsen, de blir inte så många, en för varje iso inställning och en för varje teleskopsystem. De är dock svåra att ta, dessutom ändrar man fokus och det tillkommer damm är de ju inte perfekta längre, här är jag inte fulltäckande av master flats.

Sedan händer det att man byter kamera och då får man börja om igen.

Allra bäst blir det om kameran själv gör subtraktionen, men då tar ju det dubbelt så lång tid och det under den fina klara natten då man vill ta bilder. Men man slipper dock krångla med dark bilderna.

Du jobbar bara med raw bilderna, det är bara i slutskeded när du skall göra en bild för att lägga på till ex. en hemsida du konverterar ned till jpg. Jpg bilder är olinjära och mycket begränsad dynamik, de är ju dessutom komprimerade. Mina master dark brukar bli 200Mb st och då är det bara en 12 Mpix kamera. Motsvarande jpg bild brukar vara på 5Mb. Det här gäller nu deepsky, vid enklare saker kan man många gånger klara sig med jpg, men då är det inte vanligt man stackar dom, inte varje fall på detta avancerade sätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;