Infralateral arcs - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Infralateral arcs - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Infralateral arcs
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 10-22/3,5-4,5
Kamera: Canon Eos 20D
Kommentar: I eftermiddags fick jag syn på 2 regnbågsfärgade diagonala halos snett nedanför Solen.
Jag har aldrig sett dessa förr så jag tog en serie på 5 bilder med min iPhone som jag har stitchat ihop till ett panorama. Jag stämde av med Les Cowley på
atoptics.co.uk att det rör sig om "Infralateral arcs" (vet inte vad det heter på svenska.
Enligt honom är de sällsynta och framför allt när de är så färggranna och tydliga.
Den vänstra var väldigt kortlivad medan den högra kom och gick under kanske en halvtimmes tid.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Re: Infralateral arcs - Peter Rosén

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Du hjälpte mig just att identifiera en halokomponent som jag såg för några dagar sedan, men lite pinsamt nog förstod jag inte vilken komponent det var. Under ett par minuter kunde jag se en svag färgad fläck snett nere till höger om solen. Inga andra halokomponenter kunde ses. Tänkte att det möjligen var en del av 46-graders-halon men glömde sedan bort att kolla närmare i litteraturen. Men nu vet jag!

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Hej Hans,

kul att du också har fått se dem nyligen.
Jag förstod att de inte var del av en 46° halo genom att de var så symetriska och distinkt begränsade, oavsett molnen som drog förbi.
På en fransk sajt står det att de är synliga 0,3 ggr/år så det lär dröja ett tag till nästa gång :-)

/*Peter R
Hans Bengtsson
spamtest: JA

Post by Hans Bengtsson »

Ja, det är alltid trevligt att få se ovanliga halokomponenter. För min del såg det för blotta ögat ut som en bisol - på helt fel ställe i förhållande till solen. Att komponenten var avlång kunde jag inte uppfatta. När jag en minut senare hade tagit fram en liten fältkikare för att titta närmare så var den färgade lilla fläcken tyvärr borta.

mvh
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Det har varit många trevliga halofenomen de senaste dagarna som har avlöst varandra.
Igår fick jag bevittna en otroligt kraftig bisol på en partiell "Parhelic Circle". Till och med speglingen i vattnet var väldigt färggrann.
Som tur är har man alltid mobilen till hands även om de inte till fullo kan återge den visuella effekten.

/*Peter R
Attachments
IMG_8924-2L.jpg
IMG_8924-2L.jpg (236.3 KiB) Viewed 1850 times

Return to “Bilder”