Objekt: M27 Hantelnebulosan
Exponering: L:11*8min
Fotograf: Jörgen Andersson
Teleskop: Meade 178ED/APO EMC
Kamera: SBIG ST-4000XCM
Kommentar: Det kan ju upplevas enformigt med här kommer ännu en M 27 från mig. Anledningen att jag upplevs spamma forumet med M 27:or är att jag håller på att testa olika inställningar för autoguidningen. Då är det bra att använda samma referensobjekt för att se skillnaderna. Förra gången fick jag ojämna och utdragna stjärnor så jag provade att minska aggressiviteten från 10 till 7. Jag fotograferade även fler mörker- och BIAS bilder jämfört med förra gången. FLAT har jag inte gett mig på ännu. Efter vissa småjusteringar i Maxim och i teleskopets handkontroll provade jag att exponera en testbild på 8 minuter. Autoguidningen verkade fungera bra med de nya inställningarna så jag lät Maxim exponera en serie av elva bilder. Total exponeringstid blev således nästan en och en halv timma. När jag sedan började arbeta med bilderna i Maxim upptäckte jag att frost hade belagt någon optisk yta i CCD kameran. På alla bilder var det bara en cirkel, med varierande storlek, i centrum som det inte fans någon frost på. Trist! Det är därför jag har beskurit den publicerade bilden hårt. Det är därför att det ser ut som att vissa stjärnor i bildkanten är omgivna av nebulositet. Jag har inte upplevt det problemet tidigare och jag vet inte vad som orsakade detta. Är det någon som har något tipps vad det kan bero på och hur man kan kringgå problemet? Hursomhelst, efter att ha kalibrerat bilderna stackade jag dem med Sigma Clip i Maxim. Beskar sedan den slutgiltiga bilden i PS och finjusterade den en aning innan jag sparde den som en jpg.
Hälsningar Jörgen

Klicka for att se stor version av bilden