Perseiderna skiftar färg

Bilder från galleriet
Post Reply
timokarhula

Perseiderna skiftar färg

Post by timokarhula »

Jag vet inte om frågan har dryftats tidigare på forumet. Håkan Olsson i Skultuna fotograferade Perseiderna nyligen. Han skrev

Jag gjorde en "mockup" där jag la samman ett gäng bilder på varandra där jag hittade hyggligt tydliga meteorer. Det är över 40st meteorer i bilden. Hade nog max 2 på samma bild annars. Det var mellan midnatt och 02.00

På bilden ser man tydligt att meteorerna skiftar färg från grönt till rött. Vad beror denna färgskiftning på? Är det den kemiska sammansättningen eller varierande (minskande) temperatur på gruskornet när det bromsas in under bråkdelen av en sekund? Gäller färgändringen även meteorer i andra svärmar?

https://www.dropbox.com/s/k6de6man9i46k ... t.jpg?dl=0

/Timo K
stoffe
spamtest: JA

Re: Perseiderna skiftar färg

Post by stoffe »

Ett tips när du klistrar in länkar, innan du klistrar in länken. Klicka på URL-knappen här ovan i textredigeraren, sedan klistrar du in länken. Annars är det inte säkert att forumet förstår var länken slutar. Se mitt exempel hur det bör se ut. Du kan redigera ditt gamla inlägg för att fixa det.

Code: Select all

[url]klistra in din länk här[/url]
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tannerswe
spamtest: JA

Re: Perseiderna skiftar färg

Post by Tannerswe »

Source of light
When meteoroids enter the Earth's atmosphere, they collide with numerous air molecules. Those collisions sputter away the outer layers of the particle, creating a vapor of sodium, iron and magnesium atoms. In subsequent collisions, electrons are knocked into orbits at larger mean distances from the nucleus of the atoms. When the electrons fall back to their rest positions, light is emitted. This is the same process as in gas discharge lamps.
Image
Colors of meteors
The color of many Leonids is caused by light emitted from metal atoms from the meteoroid (blue, green, and yellow) and light emitted by atoms and molecules of the air (red). The metal atoms emit light much like in our sodium discharge lamps: sodium (Na) atoms give an orange-yellow light, iron (Fe) atoms a yellow light, magnesium (Mg) a blue-green light, ionized calcium (Ca+) atoms may add a violet hue, while molecules of atmospheric nitrogen (N2) and oxygen atoms (O) give a red light. The meteor color depends on whether the metal atom emissions or the air plasma emissions dominate.

http://leonid.arc.nasa.gov/meteor.html
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto

Return to “Bilder”