NGC 7331 - Magnus Gustafsson

Bilder från galleriet
Post Reply
megmar
spamtest: JA

NGC 7331 - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 7331
Exponering: 160*3min
Fotograf: Magnus Gustafsson
Teleskop: SW 130PDS
Kamera: Canon 500D
Kommentar: Har äntligen ordnat med coma corrector och autoguiding utrustning inför denna andra säsong. Det har ju inte varit helt mörkt ännu, men kunde inte låta bli att ge mig på NGC 7331 som jag tyvärr missade förra året. Måste ju även lära mig autoguidning tekniken nu innan mörkret kommer på riktigt. Det har väl gått sådär (kör med Orion Magnificent mini guider). Men 300 sekunder subbar var tidigare omöjligt och det är det inte nu så det har blivit bättre!

Massa intressanta objekt på denna del av himlen. Stefans kvintett så klart men även massa andra små galaxer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
petfol

Re: NGC 7331 - Magnus Gustafsson

Post by petfol »

Snyggt! Imponerande mängd subbar och det betalar sig verkligen. Ett riktigt kul område att fota, blev precis klar med en stackning av 52 st 8 minuters subbar av objekten men tror inte jag fått med lika mycket detaljer som i din bild. Ja, många faktorer spelar ju in för att få till guidning: fokusering, stabilitet, polinställning, kontakter och skruvar, vind, exponeringstid, autoguidehastighet, ... (tagit en del foton innan jag fått till guidingen med min SynGuider).

Vad använder du för programvaror för stackning och bildbehandling?
Camera: ZWO ASI1600MM-C, IDAS LPS-D1, Baader LRGB, Canon EOS-600Da, IDAS LPS-P2
Lens: Skywatcher Esprit 80ED+field flattener
Mount: HEQ5 Pro
Skywatcher SynGuider, Celestron 80mm guide scope
Software: Sequence Generator, BackyardEOS, PixInsight, Photoshop
megmar

Re: NGC 7331 - Magnus Gustafsson

Post by megmar »

Jag kör med DSS för stackning, StarTools för bildbehandling och sist GIMP för några småjusteringar (färger, slut stretch).
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC

Return to “Bilder”