Cygnus Svanen - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
Präriefoten
spamtest: JA

Cygnus Svanen - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: Cygnus Svanen
Exponering: 16*90Sec ISO800-1600
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Hade siktat in mig på 18mm men fick gå upp till 29mm då jag skruvat fast kameran på den andra tubringen vilket resulterade i att teleskopets framkant tittade fram (piggyback). Målet var att se skillnaden på följd fotografi (tracked) vs stationär. Bländade ner till f7.1 för att få bättre form på stjärnorna och fördelade exponeringarna ganska lika mellan ISO800 och ISO1600. Ett annat och ganska avgörande misstag var att centrera teleskopet på Daneb istället för Sadr. Bilden är förminskad till 75% av orginalstorlek.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
AstroFriend

Re: Cygnus Svanen - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Med 29mm får du ungefär samma fov som jag med mitt 50mm på fullframe. 90 sekunder hade jag också behövt om de skulle kommit fram lite mer svaga detaljer. Härliga stjärnstråk du fått med. Hur upplevde du skillnaden med följning och utan? Ger ju helt andra möjligheter att gå upp i exponering.

Tycker du lagt bakgrunder precis på de nivå där den gör sig bäst. Precis man ser den myriad av stjärnor utan att de blir så dominerande att de ljusstarka inte går att urskilja. Färgerna på stjärnorna ser naturliga ut också eftersom dynamiken bevaras bra.

Nackdelen är väl kanske att alla thumbnail blir lika, alla gråsvarta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Präriefoten

Re: Cygnus Svanen - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

När jag var ute och insåg att jag måste upp till 29mm så blev jag osäker på om 90 sekunder skulle räcka till för få fram de ljusare partierna i vintergatan. Eftersom jag bländat ner till f7.1 och dessutom var nere på lågt ISO så kompenserade jag lite med några ISO1600 för att vara på den säkra sidan.
En direkt jämförelse mellan oföljt och följt är därför inte mycket att ha då allt blev litet större. Synd då dessa två bilder låg nära varandra datummässigt och båda var tagna när månen var nere. Det kommer dock fler tillfällen. Tror att jag ska skaffa mig ett litet astroblock där jag noterar viktiga saker för olika slags scenarios så att man inte gör om misstagen.

Vid denna redigering så tänkte jag följa dina tips om att inte bränna ut stjärnorna helt, vilket känns givande då både färgglada stjärnor och lite stoftljus kom med. Det som tilltalar mig med widefield är att man efteråt kan strossa omkring i bilden en del och lära sig ytterligare var saker och ting ligger. Det är också intressant att se den tydliga skillnaden som finns i stjärnornas temperaturer.

För tillfället är jag riktigt sugen på en Star Adventurer som jag tror skulle vara riktigt fin och smidig för enklare widefield hemma och på resande fot.

8)
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”