Min SQM-L (Sky Quality Meter with Lens) visade 21.09 som ett mätetal på mörkret.
Efter att ha riggat upp C8:an och skruvat i f/6.3 fokalreduceraren och startat upp så inledde jag med de objekt som jag hade planerat att leta efter:
NGC 2024 Flamnebulosan, även känd som "Tank tracks nebula". Teleskopet svängde iväg mot nebulosan som ligger alldeles nära Alnitak, har letat efter den förgäves många gånger utan att se den. Jag har till och med tagit ett dåligt foto av den med min planetkamera men har aldrig sett den visuellt.
Jag bytte till ett 32 mm Plösslokular och skruvade i mitt UHC-filter. Satte mig och tittade noga och körde teleskopet lite försiktigt hit och dit och plötsligt framträdde den svagt! Att den såg ut som en flamma kan jag inte precis påstå. Den såg snarare ut som svaga nebulösa fläckar med ett mörkt spår mellan så jag förstår varför den kallas "Tank tracks". Det mörka spåret framträdde framför allt när jag tittade vid sidan av området, med indirekt seende, och det var inte lätt att se. Ibland var det ganska tydligt för att sedan försvinna en stund tills jag fick syn på det igen. Ett skumt objekt!
Jag är säker på att den mörka platsen på Orust var vad som krävdes. Det är i och för sig inte någon helt oförstörd plats med tanke på ljusföroreningar men vid den här tidpunkten låg objektet i sydväst vilket var rakt ut över det mörka Skagerrack. Riktigt roligt att ha sett NGC 2024!

NGC 2237 Rosettnebulosan. Nästa punkt på agendan var Rosettnebulosan. Stjärnhopen i mitten, NGC 2244, är inte svårt och jag har sett det många gånger både med teleskop och med kikare men nebulosan hade jag aldrig någonsin sett röken av.
Jag började titta med UHC-filtret iskruvat och tyckte ganska direkt att jag såg antydan till nebulositet omge stjärnhopen men kände mig lite osäker så jag bytte till O-III filtret och då hände det grejer. Nu var det ingen tvekan längre.
Himlen i mitten, bakom stjärnhopen, blev kolsvart och kontrasten gjorde att nu kunde jag se den diffusa nebulositeten. Tydligast var den till vänster (spegelvänt) om klustret.
NGC 2237 är ett populärt fotoobjekt men den är verkligen inte lätt visuellt! O-III filter är mitt hetaste tips, och en mörk himmel förstås. Riktningen ut över Skagerrack var till stor hjälp även här. Jag satt och körde runt med teleskopet en stund och studerade objektet. En C8 är nog inte idealisk, synfältet är inte speciellt stort ens med fokalreducerare.
Nu var det dags för Messierobjekt.
M44 Finast med 15x70 kikaren!
M67 Har alltid gillat denna fina öppna stjärnhop
M95
M96
M105 med kompisen NGC 3384
M65 utgör ett fint par tillsammans med
M66
NGC 3628 Svag och avlång galax. Skall helst ses från ett jättemörkt ställe...
M81 Mycket vacker med ljusstarkt centrum
M82 Väldigt fin, spräcklig
M97 Studerade den med O III som ger bäst kontrast. Fick fixa imma på okularet med 12V hårtorken

M108 Tydlig
M109 Svag
M40 Två stjärnor
M106 Avlång galax
M94 Denna ljusstarka galax!
M63
M51 och polaren NGC 5195. Satt en lång stund och studerade dem i drygt 100X. Såg gloriorna som omgav dem och indikerar spiralarmarna.
M101 Stor face-on...
M102 Liten och avlång
Några fina klotformade stjärnhopar:
M53
M63
M3
Nu började jag känna mig riktigt trött, tittade på klockan och tänkte på morgondagen men jag tänkte i alla fall titta igenom Virgohopen.
M98
M99
M100
M85
M84 Fint par tillsammans med
M86
M87
M89
M90
M88
M91
M58
M59
M60
M49
M61
M104 Står längst ner och var tyvärr påverkad av ljusföroreningar söderifrån men fin ändå. En favorit!
NGC 4565 Inget Virgohop utan denna favorit

Ytterligare några kanonobjekt:
M5 Så himla vacker!
M13 Fin
M92 Fin
M57 Stod lite lågt men kul att se den igen!
Nu fick det verkligen räcka, jag packade ihop och åkte hem. Vaknade med huvudvärk idag men det var det värt!
/Torbjörn