Objekt: M51 Arp 85
Exponering: LRGB = 180/90/99/120 min
Fotograf: Lars Zetterlund
Teleskop: C14 med 0,63 FR/FF
Kamera: Atik 460 mono
Kommentar: Jag undrar om inte M51 eller NGC 5194 kan vara den näst mest fotade galaxen på det här forumet efter Andromedagalaxen och den är också nr 85 i Arp's lista över konstiga galaxer i delen "Spiral galaxies with large high surface brightness companions".
Jag saxar från engelska Wikin: The very pronounced spiral structure of the Whirlpool Galaxy is believed to be the result of the close interaction between it and its companion galaxy NGC 5195; specifically, its passing through the main disk of M51 about 500 to 600 million years ago. In this model,[15] NGC 5195 came from behind M51 through the disk towards the observer and made another disk crossing as recently as 50 to 100 million years ago until it is where we observe it to be now, slightly behind M51.
Det var kul att fota ett Arp-objekt som ligger på lite närmre håll och inte blir så pyttelitet. Tyvärr hade jag strul med kontakten till guidekameran, så det fick bli oguidade 3 minuters exponeringar men det räckte tydligen ändå för att bränna ut många stjärnor i och med att jag körde binnat.
/Lasse

Klicka for att se stor version av bilden