En förhoppning med två identiska tuber är också att jag ska få ett betydligt mindre flex i systemet genom att de lika roterade tubernas flex borde ta ut varandra. Om det här fungerar så är det för mig ett fantastiskt framsteg.
Det här är gott och väl men frestelsen är naturligtvis stor att också sätta dit en liten guidetub mellan tuberna för att kunna använda bägge huvudkamerorna samtidigt, ta luminans samtidigt med RGB, men då kommer problemet med vikt in i bilden. Hela systemet är redan idag något tyngre än tillverkarens rekommendationer (som jag i och för sig inte ger mycket för) så jag måste använda en mycket lätt guidkamera.
Lättare än den här finns nog inte:

Objektivet är ett 50mm f/1,8 som jag hittade i skrotlådan för gamla övervakningskameror på jobbet, satte det med hjälp av en adapter på min QCam5 guidekamera.
Med den här optiken får jag en upplösning på 25 bågsekunder per pixel, vilket låter helt fel när man ska guida, men jag tror att om skärpan ställs så dåligt att stjärnan breder ut sig över några pixlar så kommer stjärnans position att kunna beräknas med tillräcklig nogrannhet. Problemet kommer nog i stället att bli ljusstyrkan, med det här 1" teleskopet så kommer inte mycket stjärnljus in, men synfältet blir stort så det kanske kommer att gå att hitta tillräckligt starka stjärnor. Återkommer med svaret så fort det finns några stjärnor att prova på, mycket moln och regn här nu.