Saturnus - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
stoffe
spamtest: JA

Saturnus - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering:
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Cave Astrola 8" f/8 1965
Kamera: ZWO ASI120MM
Kommentar: En RRGB version av Saturnus, bildata tagna mellan kl 0:20 till 1:00 25 April.

Mitt mål var att fånga Cassinis delning vilket jag lyckats med, så jag är nöjd.

Ca 2500 bilder per kanal är stackade i Registax 6. Jag har lagt röd kanal som luminans, de få bilder som blev med mitt IR742 filter var tyvärr inte användbara. Jag har tänkt att fler försök ska hinnas med innan säsongen är slut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

Bilden är större än vad jag tänkt mig att den ska vara på förstasidan. Här kommer en även en stackning av R + IR742 som jag kombinerat till en bild.
Attachments
0001.JPG
0001.JPG (19.46 KiB) Viewed 2384 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
utas

Re: Saturnus - Christoffer Svenske

Post by utas »

Hej, Stoffe!

Blev ju fint, det där! Saturnus är en lurig rackare framöver, tycker du har lyckats bra med den svåra uppgiften att sätta den på bild! :good:
Förhoppningsvis har vi chansen att få några bra kvällar till, April/Maj brukar bjuda på ok. seeing och väder. Saturnus är i opposition den 10 Maj, så den har inte visat sig från sin "bästa sida" än! Det är iaf. otroligt hur mycket ljusstarkare den är nu, jämfört med tex. 2009/10, då ringarna var vinklade rakt mot oss.

//Roger
magnahrl

Post by magnahrl »

Instämmer med Roger, fin bild och Cass.div. syns väldigt fint nästan hela vägen runt. Bra gjort :good: Saturnus är inte lätt nu längre :angry:

Magnus
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Tack Gotlandsgänget för fina kommentarer! Det är i alla fall en mycket bättre bild än vad jag lyckades med 2009 och 2010 då jag försökte att fota med en toucam genom en 2x barlow i en ETX90EC och sedan genom mitt Cave Astrola med jätteskitig spegel + dålig kollimering och ännu sämre följning. Jag fick aldrig se Cassinis delning då vilket jag fick göra nu när jag har en otroligt mycket bättre kamera, en powermate istället för barlow och nära på perfekt följning med en EQ6a och bra kollimering. Vilken materialsport detta är.

Det ända jag inte är nöjd med är att bilden blir uppförstorad här i tråden och på förstasidan på Astronet, man måste klicka på bilden för att se den i den storlek som jag tänkt att visa upp den i. Dvs lite mindre, pixelskala 1:1
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”