Mars - Johan Warell

Bilder från galleriet
Post Reply
jwarell
spamtest: JA

Mars - Johan Warell

Post by jwarell »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Johan Warell
Teleskop: 22 cm Newton f/5
Kamera: TIS DBK21AU618
Kommentar: Det var länge sedan jag gjorde en teckning av Mars men här är ett försök från 29 mars, ledsagad av två foton en timme innan och efter. Denna hemisfär på Mars är ungefär lika detaljlös som Stilla havet på jorden, albedoformationerna är mycket kontrastlösa och kontrasten på den inskannade teckningen är ordentligt överdriven. Mare Sirenum vid södra randen, den norra kalotten, de nordligaste albedoformationerna, Tharsis orografiska kvällsmoln och randdis var tydliga, inte heller Nix Olympica var speciellt svårfångad. De flesta detaljer bekräftas också av bilderna, en del avvikelser finns i de diffusa albedoformationerna nära norra polarområdet. Förhållandevis god seeing. För den visuella observationen användes också rött, grönt och ljusblått Wrattenfilter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Timaoes

Re: Mars - Johan Warell

Post by Timaoes »

Johan! Imponerad. Ja, av teckningen alltså. Kan inte begripa hur du lyckas lura av planeten så mycket detaljer. Du har ju i princip samma upplösning som på fotografierna. Inspirerande hur som helst.

Johan
wilt

Post by wilt »

Håller m
Timaoes wrote:Johan! Imponerad. Ja, av teckningen alltså. Kan inte begripa hur du lyckas lura av planeten så mycket detaljer. Du har ju i princip samma upplösning som på fotografierna. Inspirerande hur som helst.

Johan
Håller med - jättefin teckning!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Peter R

Post by Peter R »

Hej Johan,

först förstod jag inte hur du kunde fånga den här sidan av Mars men sedan såg jag att bilderna är tagna för en månad sedan :D
Det är en svår sida att fotografera och ofta ser det ut som en orange boll med 2 kommatecken men jag tycker att du har lyckats bra med de finare skiftningarna. Molnen kräver en bra blå-kanal för att framträda tydligt men det har du också lyckats bra med.
Jag skulle möjligtvis ha föredragit att se teckningen mera som ditt original dvs med lite lägra kontrast.

/*Peter R
Johan

Post by Johan »

Mycket bra bild, good work :good:

//Johan
wilt

Post by wilt »

Kan du berätta lite hur det går till när du obsade med filtren: tecknar du först en grundteckning i vitt ljus för att sedan fylla i detaljer som syns bättre i rött, grön respektive blått? Och hur mycket av detaljerna är det som syns i något av de tre filtren men som är svaga eller osynliga i vitt ljus?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
utas

Post by utas »

Hej!

Fina bilder av Mars, både teckningen och foton!

//Roger
jwarell

Post by jwarell »

wilt wrote:Kan du berätta lite hur det går till när du obsade med filtren: tecknar du först en grundteckning i vitt ljus för att sedan fylla i detaljer som syns bättre i rött, grön respektive blått? Och hur mycket av detaljerna är det som syns i något av de tre filtren men som är svaga eller osynliga i vitt ljus?

/Gustav
Tack för alla vänliga kommentarer! Och ursäkta sent svar, tyvärr blev jag sjuk mitt i det hela...

Tecknandet går i korthet till så att att man gör en grundteckning av polarkalott, grova albedodetaljer och dis/moln i IL (integrerat ljus) och noterar tidpunkten då detta ramverk är lagt. Därefter brukar jag hoppa på rött filter (W25 för större aperturer, mkt djupt rött, W23A för lite mindre aperturer) och teckna detaljer i albedoformationer eftersom dessa våglängder är i princip helt transparenta för atmosfäriska fenomen. Grönt filter (W58 i mitt fall, W56 i mindre aperturer) ger en fin bild samtidigt av markformationer och dis/dimma/frost/moln, här tecknar jag detaljer som har med polarkalott och atmosfär att göra, speciellt i relation till albedoformationer. Blått filter (W80A i detta fall men normalt W38A som är djupare och mer lämpat för min apertur) ger högst kontrast för de höga cirruslika koldioxidmolnen och är det sista filtret som används.

Normalt tar observerandet och tecknandet ca 10 minuter per filter och man vinner mycket på att inledningsvis bara betrakta planeten noga i olika förstoringar innan grundtecknignen i IL läggs. Denna teckning tog ca 30 min från början till slut. Tippar på att det var min 150:e marsteckning sedan starten 1990.

Men som sagt jag är lite ringrostig och det märks när de minsta och kontrastlösaste detlajerna ska fästas på pränt, de dyker upp bara några gånger vid de mest stabiula ögonblicken och då gäller det att suga åt sig all info. Detta är det svåra med planetteckningar, och ju mer träning man har desto mer "rätt" blir det.

För er som har den så finns i det "gröna" specialnumret av Telescopium från 2005 finns en annan jämförelse mellan foto och teckning av Mars, den gången över Solis Lacus/Mare Acidaliumhemisfären. Man lär sig mycket med sådana jämförelser och får stor hjälp att identifiera områden där man kan förbättra sitt visuella tecknande. Och kanske viktiast av allt, det visuella intrycket är ju en slags profil för hur den fotografiska bilden ska se ut, otast vill man ju efterlikna ett visuellt intryck, även om kontrast etc alltid blir överderivet. Men färger på skiva och molnformationer kan från visuella studier kan man ha som ett riktmärke när man korrigerar färg på bilder. Dessutom är visuella teckningar fortfarande nödvändigt av historiska skäl, då i princip alla planetobservationer av vanliga amatörer var visuella (fram till säg 1990).

Mvh Johan
Timaoes

Post by Timaoes »

Tackar för upplysningarna Johan. Ska försöka följa din arbetsordning vid nästa tillfälle. Jag har dock inga förhoppningar om att med nuvarande utrustning kunna producera något liknande. Mitt problem är i första hand att jag inte har följe på tuben. Det spelar ingen större roll för andra objekt, men just för planeterna är det irriterande. Dessutom fortplantar sig vibrationer lätt i dobsonmonteringen, vilket gör att bilden sällan är helt stilla. Men man får jobba med de resurser man har.

Johan
jwarell

Post by jwarell »

Timaoes wrote:Tackar för upplysningarna Johan. Ska försöka följa din arbetsordning vid nästa tillfälle. Jag har dock inga förhoppningar om att med nuvarande utrustning kunna producera något liknande. Mitt problem är i första hand att jag inte har följe på tuben. Det spelar ingen större roll för andra objekt, men just för planeterna är det irriterande. Dessutom fortplantar sig vibrationer lätt i dobsonmonteringen, vilket gör att bilden sällan är helt stilla. Men man får jobba med de resurser man har.

Johan
Ja följning är ett måste om man ska kunna prestera sitt yttersta på planeterna. Ska bli kul att se dina kommande teckningar!

/Johan
mikaelanderlund

Post by mikaelanderlund »

Hej Johan! Intressant att få läsa hur du jobbar med filtren och vilka effekter de har på kontrasten. Ett filter som jag gillar är neodymium-filteret. Speciellt detaljer på Mars tycker jag förstärks med detta filter. Har du någon erfarenhet av detta filter?
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”