Objekt: En solskenshistoria
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 8-15/4 Fisheye
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: För ett år sedan var jag på väg upp till takterrassen för att rigga inför kvällens observationer.
På 4:e och sista våningen träffar jag en granne och stannar upp för en liten pratstund. Helt plötsligt ser han en perfekt bild av Solen som projiceras på väggen bakom mig.
Det visade sig att solljuset passerade genom ett lägenhetsfönster, ut genom nyckelhålet som fungerade som en lins och formade solbilden på motsatta väggen i trapphuset, ca 3m längre bort. Det hela var över på några minuter.
Dumt nog så antecknade jag inte exakt dag och tid så när jag ville fotografera fenomenet ett år senare så var jag mycket osäker på när det skulle kunna inträffa igen.
Jag pratade med grannen, dels för att jag ville att hon skulle veta vad jag sysslade med utanför hennes dörr med kameran på stativ kväll efter kväll :-) men också för att be henne hålla gardiner och persienner borta från fönstret och inga nycklar eller brickor för låset vilket hon mycket vänligt gick med på.
Det är en väldigt snäv vinkel som ljuset ska passera igenom och allt måste stämma med Solens position och så måste det vara klart väder naturligtvis.
Jag började i stort sett bevakningen lite innan vårdagsjämningen och fick till slut mina bilder häromdagen, den 04 april!
Men det var inte 1 utan 2 solar som dök upp för ljuset passerade genom 2 nyckelhål.
Vår fastighet är exakt orienterad enligt de 4 väderstrecken så teoretiskt sett skulle detta fenomen kunnat inträffa på vår- och höstdagsjämningen men fönstren sitter förskjutna i förhållande till dörren så det sker med 2 veckors förskjutning.
Men det känns ändå som att ha ett litet personligt Stonhenge därhemma

/*Peter R

Klicka for att se stor version av bilden