V2331 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Tompa
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Tompa »

Tack!
Ja, det verkar som att datum/tid har havererat totalt... Så det blir ett omtag för att komma rätt. Jag återkommer inom kort... :D
Behöver jag säga att jag verkligen längtar efter en riktig ccd-kamera med filter. Då blir all efterbehandling såååå mycket lättare.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Tompa

Post by Tompa »

Äntligen! Nu fick jag in obsarna med rätt datum/tid. Jag har använt iris för processning av bilder samt automatisk fotometri. Jag har använt stjärnorna 131 och 142 som referensstjärnor och tagit medlet av deras avvikelse för att justera v2331 och 137 som är kontrollstjärna. Ingen hänsyn har tagits till färgindex eller airmass.

Det verkar som att förmörkelsen började ca 22:59 den 5/10, dvs ca 50 minuter senare än förutspått. Det borde med andra ord gå att få till några fler decimaler till perioden.

Med E=2456174.57 och period=1.388 blir kurvan så här, med andra ord så behöver det nog skruvas lite på perioden?
Image

Edit: Ovanstående sagt innan justering av data m.a.p. UT och midpoint...
Mvh,
Tomas W
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Ja det är tydligt att vi underskattat periodlängden. Den ligger nog väldigt nära 1.39 dygn, har inte kollat närmare.

Edit:
Ser inte så dumt ut med 1.3899 dygn? Men vi får detaljstudera för att alla siffror ska hamna rätt.

Lysande obssserie!

mvh
Hans Bengtsson
wilt

Post by wilt »

Underbart, Tomas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt

Post by wilt »

Hans Bengtsson wrote:Ja det är tydligt att vi underskattat periodlängden. Den ligger nog väldigt nära 1.39 dygn, har inte kollat närmare.

Edit:
Ser inte så dumt ut med 1.3899 dygn? Men vi får detaljstudera för att alla siffror ska hamna rätt.

Lysande obssserie!

mvh
Hans Bengtsson
Eller rent av lite till: 1.3902?
Image

Edit: skrevs innan tiderna för en av serierna reviderades.
/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa

Post by Tompa »

Lite surt att jag inte fick fler obsar under förmörkelsen. Jag fick fimpa de sista 15-20 minuterna på grund av dimma, stjärnorna försvann i mjölken...
Men, men: På't igen!

/Tomas W
Tompa

Post by Tompa »

Det verkar se vettigt ut. Det verkar också så att den verkligen går så djupt som min förra serie antydde. Ska titta närmre på det med V-filter (i november...).

/TW
Tompa

Post by Tompa »

Kära variabelvänner!

Då har man strulat till det igen... :shy:
En timme på rullskidor kan göra underverk för att klara huvudet! Jag kom under skidturen att tänka på att jag tidigare angett observationstiden som exponeringens mittpunkt (när jag använde Maxim DL för att samla data). Eftersom jag nu valde APT så fick jag inte samma tidsstämpling, utan här anges exponeringens startpunkt som observationstid. Sagt och gjort, väl hemkommen från skidturen (som var en riktig pärs - 25 kg för mycket och med bröst och bringa som en pormask...) satte jag mig för att justera detta. Då upptäckte jag även att tidpunkterna var en timme fel. Iris hade tydligen räknat med en timmes skillnad mellan UT och SSUT, utan att jag upptäckte detta i förstone.
Nu är detta justerat och obstiden satt till exponeringens mittpunkt, och då stämmer det mycket bättre med tidigare angiven period.
Förmörkelsen ser då, lite grovt uppskattat, ut att ha börjat ca 22:02UT, ganska nära den förutspådda tiden om 22:11UT.
Det tog lite tid att ta bort de 243 obsarna för hand, men det är väl karaktärsdanande och avhåller från framtida strul :green:

Mvh,
Tomas W
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Synd att det blev så mycket extrajobb för dig ... men med den kortare perioden faller sakerna på plats! Jag kunde inte riktigt förstå hur perioden kunde vara så lång som 1.3899 eller 1.3902 dygn, det stämde lite väl illa med 1.3884 dygn som jag tänkte borde vara korrekt period plus minus ca 0.0005 dygn.

Än en gång: suverän obsserie!

M v h
Hans Bengtsson
Tompa

Post by Tompa »

Tack Hans,

det blir lätt strul med den datamängd som detta medför. Man testar och försöker hitta de smarta vägarna och då är det lätt att man tappar huvudet på vägen. Att använda en ccd och fotografera med filter gör det hela mycket enklare. Man får då så mycket gratis i och med att fits-headern innehåller mycket information som gör det hela enklare. Med lagom storlek på filerna bör det gå att ladda upp dem till vphot, då kan de ju delas ut till de som är intresserade.

Mvh,
Tomas W
ThomasK

Post by ThomasK »

He he... Jag skulle också precis skriva att den nya serien inte helt stämde med de övriga obsarna, utan att den verkade liten förskjuten i tiden. Det visar väl lite på kvaliteten på datan att vi snabbt upptäcker såna här små fel. Bara att ladda ner dem på nytt och göra om analysen...
Thomas Karlsson
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Får jag bara klart väder så skall jag köra en serie bilder med. Har laddat kameran med BVR filter idag. Funderade på om jag skall prova med I filtret med men tog H-alpha där istället just nu. Ett 8 positioners filterhjul hade underlättat :)
ThomasK

Post by ThomasK »

Så här fick jag till det i Peranso med närbild på maximumdelen.
V2331Cyg_1.jpg
V2331Cyg_1.jpg (31.07 KiB) Viewed 4680 times
Passningen är gjord manuellt. Cyan och röd är Tomas två serier och svart övriga obsar. Jag centrerade Tomas serier där de korsar mag 14 mot fas 1.0 och så att även de svarta punkterna faller in på kurvan. Perioden i bilden blev då 1.3885.

För Tomas serier har jag räknat medelvärden för 10 punkter i den första och 5 punkter i den andra serien. (ca 6-7 minuter/punkt). Verkar som de sista punkterna i andra serien blev lite ljusare än förväntat. Kanske förhållandena redan hade börjat spela in här?
Thomas Karlsson
Starsoft

Post by Starsoft »

Hej

Jag håller också på och jobbar med mina dat, trots dåliga förutsättningar verkar det gå att använda, problem just nu med att få Iris att läsa datum och tid från fits headern.
Det känns som läge för Anders H att skaffa inloggning i SVO? Signaturen HEA är ledig i AFOEV
Verkar bra, hur gör jag för att rega?

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Skicka ett PM till ThomasK så gör han en inloggning för dig.