NGC 1333 - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
utas
spamtest: JA

Re: NGC 1333 - Jonas Grinde

Post by utas »

Hej!

Kanonbilder, både originalet och den inverterade! Jag antar att du lägger väldigt mycket möda på följning och fokusering så skarpt och fint som det blir! Hur mycket tid tillbringar du med bildbehandlingen för att få till en bild av den här kalibern?

Toppklass som vanligt! :good:

Mvh, Roger.
Grinde
spamtest: JA

Re: NGC 1333 - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Jag tackar och bugar för alla kommentarer, det var jävligt roligt att ta fram den här bilden, det var månader sen jag började kolla efter möjligheter men det har dröjt ända tills nu pga väder, jobb & månsken. Jag är väldigt nöjd med resultatet och det blev klart bättre än jag hoppats på. Så jag hoppas bilden gör motivet rättvisa för jag vill verkligen att andra ska få uppleva detta vackra och ruskigt svåra objekt

Ang behandling så kan jag sammanfatta att den första 10% av tiden räckte för att färdigställa 90% av bilden, medan resterande 90% av behandlingen gick åt för att få fram de sista 10 procenten :P
Jag tippar på att jag lade strax under en timme på att ladda in alla flats, darks & lightframes, göra masterflats, masterdarks & sen kalibrera/aligna/stacka L/R/G/B allt i maxim med förvånadsvärt få musklick. Jag gjorde en Lum, och en RGB tif som jag sedan skickade över det till min 10" netbook som jag tog med mig när jag åkte till Dublin över nyår för att ha nåt att pyssla med på tåget/flyget.
Resten gjorde jag i photoshop. Jag fick stretcha rätt omfattande med kurvor för att få fram de väldigt svaga variationerna i bakgrunds-fluxet. Jag lade även ett separat stjärnlager som jag ökade färgerna på, och underliggande lager färgbrus-reducerade jag (så stjärnorna inte drabbades). Sen såg bilden så gott som färdig ut. Och det var då det hårda arbetet började med att göra små subtila justeringar med hjälp av justeringslager för att få fram resultatet jag var ute efter. Men nu när jag ser tillbaka, så blev det onödigt mkt jobb för ändringar som egentligen inte gjorde nån större skillnad i slutändan.
Jag antar att jag anstränger mig hårt i behandlingen för att behandlingen inte ska se ansträngd ut? :S

Jag har även slängt ihop en "karta" där koordinater och små galaxer finns namngivna, så ni kan "blinka" mellan bilderna och jämföra.
http://farm8.staticflickr.com/7148/6635 ... 8a3b_o.jpg

Tompa wrote:Hur mycket tid har Du lagt på efterbehandling?
utas wrote:Hur mycket tid tillbringar du med bildbehandlingen för att få till en bild av den här kalibern?
Med tanke på att jag då och då slog på datan olika dagar och småfixade/backade i behandlingen, så blev det en dryg veckas behandling, men tidsmässigt så tippar jag på 4-5 timmar effektivt pulande, svårt att säga... Jag prövar hela tiden nya sätt att jobba på och improviserar, så skulle jag göra samma bild idag så skulle det gå mkt mkt snabbare med alla nya tricks jag kommit på.
Peter R wrote:Du kanske även kan även ladda upp en detalj på centrum om du har den i högre upplösning.
Den fullstora 100% versionen ligger här:http://farm8.staticflickr.com/7027/6635 ... 85ce_o.jpg , jag väljer att länka till den istället för att beskära ut den centrala delen, då jag troligtvis skulle behandlat den annorlunda då det inte var fokus på att få ut maximalt av bakgrunden. Jag får se när jag återvänder till objektet, planen var ju som sagt att fota en "närbild" med min 190MN, det vore kul att kolla lite närmare på den centrala delen!