2011 års sista Jupiter. - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
utas
spamtest: JA

2011 års sista Jupiter. - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: 2011 års sista Jupiter.
Exponering: 1/77 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C 9.25
Kamera: TIS DBK.21 USB
Kommentar: Avslutar mitt astro -år med årets sista bild, på -Jupiter. Jag satt troget på pass för att fånga Ganymedes, när den åter blev synlig efter att ha varit ockulterad av Jupiters skugga. Även Europa och dess skugga syns på bilden. Seeingen var som synes av den sämre sorten, men inte värre än att man kan se vad bilden föreställer! 3500/7000 bildrutor stackade i Registax 5.1. Spartansk bildbehandling i min gamla laptop, då min stationära dator är nedpackad i flyttlasset!

Gott Nytt År, allesammans!

Mvh, Roger.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lars L

Re: 2011 års sista Jupiter. - Roger Utas

Post by Lars L »

Tycker att man ser månarna på ett realistiskt sätt. Klart det går att ta dem i Ir och bearbeta separat - en bra bild i måttlig seeing. Gott Nytt År! Hos mig har det fallit en halv dec snö. Hur är det på Gotland?
utas

Post by utas »

Hej!

Jag gav mig ut enbart för att få en liten "återställare" från allt kånkande & städande runt flytten. Jetströmskartan visade att förhållandena var dåliga, vilket stämde... men det är rogivande att stå under stjärnhimlen i vilket fall! Vintern slog till i morse med en blöt variant av snö. Som tur är, håller den på att smälta bort!
Nu väntar renovering av lägenheten jag skall flytta in i, är väl klar om ca: 3 veckor. Under tiden skall jag färdigställa den fasta pir som skall bultas i golvet på balkongen! Jag åker nog på att byta ut mina Newtons 6 & 8 tum och min långa Vixen ED100SF mot kortare lösningar för balkongbruk med! Skall bli skönt att slippa att köra ut varje gång det skall obsas/plåtas. Enda orosmomentet som jag ser, är oönskad värmestrålning från huskroppen. å´andra sidan kan man bli av med markvärmestrålningen som också kan ställa till det.

Ha det gott.

Mvh, Roger.
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Då är det inte du utas som bor i huset som står på norra Gotland med stor kupol på taket och dubbelgarage i bottenvåningen? En liten bit från Slite. Jag passerade detta hus strax före jul då jag var på tjänsteresa ute på den gotlänska landsbygden. Jag hajade till ordentligt när jag såg huset från vägen kan jag säga!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
utas

Post by utas »

Nej, tyvärr, men jag hade gärna ägt den kåken :D !

Det var en artikel om husägaren i Gotlandspressen: för ett tag sedan: http://www.gotlandsmedia.se/bostad/arti ... id=6477178.

Det är ingen jag känner, och vad jag förstår, finns det inget inkråm i obs -domen ännu. Antar att du inte är resande i teleskop -branschen, då hade det varit läge med ett besök där! Jag åkte ner för att få en närmare titt på bygget för ett par månader sen, men det var bara byggjobbare "hemma". Verkligen ett drömläge, det är svart "som ett sotararsle" på den Gotländska landsbygden nattetid! Inga ljusföroreningar här, inte.

För min egen del ser jag tillgången till min blivande (tyvärr lite ljusförorenade) astro -balkong som en enorm förenkling av mitt tvångsmässiga planetfoto..

Mvh, Roger.
Grinde

Post by Grinde »

Planetbilder slutar aldrig att imponera på mig, speciellt dessa bilder tagna från Sverige! En fråga, när jag förstorar upp bilden så tycker jag man ser ett sorts "rutnät" där ljusstyrkan varierar med varje pixel, har det nåt att göra med bayer-matris? Kanonbild hur som helst, hoppas själv att kunna pröva på planetfoto en vacker dag
magnahrl

Post by magnahrl »

Inte är det jag heller som bebor huset i Boge 4 km från Slite. Märkligt; jag kom till Slite som 2:åring -54 och drog igång astrointresset på allvar när jag fick en 4"f/9 Newton av farsgubben -65. Trots medlemskap i SAF, juniorsektionen & variabelsektionen (G. Darsenius, som ni lite äldre känner till?!) kände jag mej som världens ensamaste i denna udda, kufiga hobby. Inte kunde jag väl ana då att det bara några km från mitt dåvarande barndomshem skulle finnas en tämligen imponerande astrokupol :geek:
Är ofta i Slite och hälsar på morsan. Svänger då å då införbi Boge socken för att beundra observatoriet. Får väl ta mod till mej någon gång, knacka på å fråga: va`fan pågår här :D
/Magnus
utas

Post by utas »

Hej.

Jonas; Den här bilden är tagen under redigt dåliga förhållanden, DÅLIG seeing och otrevlig turbulens... Jag har även min "vanliga" dator i flyttlasset, så jag använde laptopen och Registax 5.1 till bildbehandlingen. Jag såg också rutnätet när jag höll på med bilden, det brukar av nån outgrundlig anledning bli så när jag använder laptopen till bildbehandling. Bilden är tagen med DBK.21, "one -shot -colour cam" så jag tror du har helt rätt i att det är Bayermatrisen som syns! Skall bli kul att se skillnaden när jag får in datan i min gamla vanliga dator! Man kan också se att månarna och dess skuggor inte är perfekt runda, vilket kan misstas för dåligt kollimerat teleskop. Det fenomenet uppkommer när det är kraftig turbulens och stjärnorna ser ut som kråkfötter. Hade det inte varit nyårsafton och så vansinnigt vackert under stjärnhimlen, hade jag packat ihop och åkt hem :D . Tyckte det kunde vara kul med en "årets sista"... Det var så fint väder att jag även fick mig en (KORT) tur med Harleyn, så jag fick utöva båda mina favorithobbies på årets sista dag!

Jag tycker absolut att du skall börja med planetfoto! Det är lite av astrofotots formel 1, man måste agera snabbt, speciellt vid RGB -foto!

Magnus; Jag tycker att vi gemensamt åker ut och inspekterar kupolen och visar det sig att det fortfarande inte finns något instrument uppsatt i den, tycker jag att vi helt enkelt ockuperar den delen av huset! :D -Borde om inte annat ge Gotlands Tidningar lite att skriva om: "Astro -ockupanter" intar outnyttjat observatorium, fick avhysas med hjälp av Polis"! :D

Nä, skämt åsido, kunde ju vara kul att ta kontakt och se vad han har för sig därute!

//Roger.
stoffe

Post by stoffe »

Jag är på Gotland rätt ofta, så om jag har tid när jag är där och jobbar så är jag gärna på och kikar på obset oxå. Jag tog en bild av byggnaden oxå men jag tycker att inte att det är skysst att officellt publicera bilder på andras hus utan medgivande. Bild nr 4 på länken visar en bra bild på hans hus.

Hur som helst, huset ser rätt märkligt ut, stora och små fönster kors och tvärs på lite olika höjder och olika avstånd. Jag skulle gärna vilja bo i ett sådant hus jag med, ett drömläge! Kör man vägen förbi Boge kyrka så ser man huset på höger sida om man kommer söderifrån. Även jag kan intyga att den gotländska natthimlen är något helt speciellt! Speciellt om man är nere på sudret och inte står i vägen för fyren på hoburgen eller liknande.

Bjud in herr Rindert till astronet.se det är nog många som vill bilder på hans kupol!

Jag är inte i astro branschen, jag är kulturhantverkare får det nog klassas som.

Här är en annan som byggt om sitt hus på ett liknande sätt.
http://www.scrapastro.org/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”