M31 Andromeda - Olle Ericsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Olle E
spamtest: JA

M31 Andromeda - Olle Ericsson

Post by Olle E »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 1 och 2 min tot 52min
Fotograf: Olle Ericsson
Teleskop: SkyWatcher 130m
Kamera: Nikon D5000
Kommentar: Hej, här kommer min första DS bild! Har kapat min SW130m med ca 4 cm för att få focus med kameran, och nu sitter den på en Heq5 pro. Det blåste ganska mycket när jag fotade så de vart korta exponeringar, plus att polinställningen nog inte va hundra. Jäklar va kul detta är! Riktigt svårt med bildbehandling, man vet inte riktigt om nåt är bra eller dåligt och om de kan förbättras. Har använt DSS och PS. Tar tacksamt emot tips på allt! Varför är mina stjärnor är utdragna så där tex?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Grinde

Re: M31 Andromeda - Olle Ericsson

Post by Grinde »

Snyggt Olle!
Riktigt bra som första försök, det kommer blir riktigt roligt att följa din utveckling när du öppnar med en sån här rivstart.
Utdragna stjärnor i kanten får man om man fotar med relativt stor sensor utan korrektor/flattener. Tex Baader MPCC verkar vara en populär för lösning newtontuber. Har du sneglat på Noel Carboni's Astronomy Tools, photoshop actions? De hjälpte mig väldigt mkt med bildbehandling i början, tills jag efter lång tid började lära mig procedurerna "för hand"
Olle E

Post by Olle E »

Tack för dom vänliga orden Grinde, ska kolla upp astronomy tools. Tror jag byter tub innan jag köper nån mpcc, den jag har nu har en sån där billig plast fokuserare så de är nog ingen ide att lägga pengar på den tuben. Men som de är nu får de funka ett tag för ja spräckte visst budgeten redan med en heq5 pro (säger sambon) :(
Gillar dina bilder skarpt!
Lars L

Post by Lars L »

En prestation med de grejorna! Astronomi är kul (nästan alltid). :green:
glappkaeft

Post by glappkaeft »

Olle E wrote:Tack för dom vänliga orden Grinde, ska kolla upp astronomy tools. Tror jag byter tub innan jag köper nån mpcc, den jag har nu har en sån där billig plast fokuserare så de är nog ingen ide att lägga pengar på den tuben. Men som de är nu får de funka ett tag för ja spräckte visst budgeten redan med en heq5 pro (säger sambon) :(
Jo, det är ju alltid det där med budget. En Comakorrektor är dock något man alltid kan ha nytta i alla spegelteleskop, både visuellt och fotografiskt, så länge man håller sig inom rätt f-ratio (för Baaders MPCC är det f/4-f/6 med optimum runt f/4,5). Paracorren är en annan lite dyrare variant som också är populär.
Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Olle E

Post by Olle E »

Jo men min fokuserare är bara på 1.25" vilket inte är direkt optimalt, vet inte ens om det finns nån comakorrektor för 1.25"
Så därför känns det inte värt att lägga pengar på nåt sånt när nästa teleskop (i en avlägsen framtid) kommer ha 2" fokuserare.
Tack ändå! :green:

Return to “Bilder”