Galaxen är bra och stjärnorna har välbalanserade färger. Kul att du mätt stjärnstorlekarna, det säger mycket om förhållandena. Lite kort om mina erfarenheter vad gäller FWHM-mätningar på Sandvreten (subjektivt taget ur minnet och ej dokumenterade) . Många faktorer spelar in och det blir viktigare att hålla koll på ju större teleskop man har. Vi förutsätter att vi har en bra metod att hitta bästa fokus och att teleskop och kamera är kollimerade. Teleskopets temperaturacklimatisering kan göra 1", brukar ta minst en timme innan någorlunda stabila förhållanden uppstår sedan måste man fortsätta att fokusera om med jämna mellanrum eftersom temperaturen sjunker under natten. Autoguidning är sällan perfekt, förstorar 0.5". Altituden på objektet har jättestor betydelse, försöker alltid hålla oss över 45 grader. Ligger man på 30 grader får man räkna med minst 1" förstoring. Dessutom brukar vi fokusera om på olika altituder för säkerhets skull. Lokal seeing (tubströmmar, domseeing, uppvärmda hus och gator) kan vara förödande. Sist men inte minst den höga seeingen. Börjar alltid kvällen med att fokusera och ta korta (några sekunder) oguidade exponeringar i zenith för att få ett mått på kvällens förhållanden. Som bäst på hög altitud har jag mätt 1,6" FWHM, kort exponering. Ofta 2,5". Ibland kan det vara 3,5". Mäter vi 3,5" i zenith vid kort exponering är det knappt idé att ens försöka fota med lång brännvidd, stjärnorna kommer bli som luddiga bollar. Bättre då att köra okänslig piggy-back med helt andra pixelskalor. Jag har ungefär lika erfarenheter oavsett om jag använder 41 cm f/9 eller 45cm f/4,5.
Hälsningar,
Lasse H.
ngc891 - Bengt Svensson
Re: ngc891 - Bengt Svensson
Intressant läsa om era fotorutiner kring dessa stora teleskop ni använder Lasse.Mycket av det du skriver är likt mina rutiner. Tar någon timme innan man är igång.Kanske ska förtydliga att mina mätvärde är baserade på 5 min subbar.
Vad använder ni för metod vid fokusering av ccd. Har ni motorfokus på dessa tuber?
Tidigare mätte jag mig fram via det värde jag fick i maxim.dl eller Astroart. Jag har numera gått över till att fokusera efter spikesen. Tycker det är enklare och blir bättre.
Hoppas få råd en dag att köpa en pc styrd moonlightfokuserare så jag får autofokus.
Precis som du skriver har altituden en väldigt stor betydelse. Framför allt i dessa brännvidder. Man får bara acceptera att man inte har de bästa förutsättningar från alla markstrålande objekt. Bäst förhållande brukar det vara (föga förvånande ) när det finns lite vind i luften.
Bengt
Vad använder ni för metod vid fokusering av ccd. Har ni motorfokus på dessa tuber?
Tidigare mätte jag mig fram via det värde jag fick i maxim.dl eller Astroart. Jag har numera gått över till att fokusera efter spikesen. Tycker det är enklare och blir bättre.
Hoppas få råd en dag att köpa en pc styrd moonlightfokuserare så jag får autofokus.
Precis som du skriver har altituden en väldigt stor betydelse. Framför allt i dessa brännvidder. Man får bara acceptera att man inte har de bästa förutsättningar från alla markstrålande objekt. Bäst förhållande brukar det vara (föga förvånande ) när det finns lite vind i luften.
Bengt
- glappkaeft
- spamtest: JA
Vi är nyss hemkomna från Sandvreten.Bengt wrote:Vad använder ni för metod vid fokusering av ccd. Har ni motorfokus på dessa tuber?

Patrik Holmström - Uppsala Amatörastronomer
Låter som en ypperlig lösning med att fokuseraren sitter direkt på sekundären på er RCn.
Hade varit kul och sett ert instrument och obs bygge på plats. Kan inte finnas många såna högkvalitets RC i detta land? Verkar vara ett mycket fint instrument.
Bengt
Hade varit kul och sett ert instrument och obs bygge på plats. Kan inte finnas många såna högkvalitets RC i detta land? Verkar vara ett mycket fint instrument.
Bengt
-
Hej,
Fräck bild Bengt, vad har du för filter? Jag tror det skulle vara ganska enkelt att sätta en RoboFocus motor på din fokuserare och sedan köra FocusMax! Med denna brännvidd så skulle du nog få ganska exakta v-kurvor och därmed bättre fokus än vad du kan åstadkomma manuellt. Är fokuseraren hyfsat bra så tycker jag absolut du skall testa detta. Fokuserade du om när du körde blå filtret eller körde du igenom alla kanalerna med samma fokusinställning?
Mvh
LG
Fräck bild Bengt, vad har du för filter? Jag tror det skulle vara ganska enkelt att sätta en RoboFocus motor på din fokuserare och sedan köra FocusMax! Med denna brännvidd så skulle du nog få ganska exakta v-kurvor och därmed bättre fokus än vad du kan åstadkomma manuellt. Är fokuseraren hyfsat bra så tycker jag absolut du skall testa detta. Fokuserade du om när du körde blå filtret eller körde du igenom alla kanalerna med samma fokusinställning?
Mvh
LG
Jo, till T41 valde vi Hitecastro Mount Hub Pro istället för Robofokus. http://hitecastro.co.uk/index.php?optio ... &Itemid=54
En ASCOM-kompatibel prudukt som utöver stegmotordriver innehåller reglerbara utgångar för värmare, reglerbara DC-utgångar upp till 12V och fasta 12V utgångar. De nya modellerna innehåller även USB-hub.
Intuitivt känns det som vi i genomsnitt har minskat FWHM på stjärnorna med 0.5" sen vi började använda autofokus. Mest för att det är så lätt att fokusera om mellan varven. Är man det minsta osäker om något förändrats är det bara att kolla med en knapptryckning.
/Lasse.
En ASCOM-kompatibel prudukt som utöver stegmotordriver innehåller reglerbara utgångar för värmare, reglerbara DC-utgångar upp till 12V och fasta 12V utgångar. De nya modellerna innehåller även USB-hub.
Intuitivt känns det som vi i genomsnitt har minskat FWHM på stjärnorna med 0.5" sen vi började använda autofokus. Mest för att det är så lätt att fokusera om mellan varven. Är man det minsta osäker om något förändrats är det bara att kolla med en knapptryckning.
/Lasse.
Robofokus tror jag inte på att sätta på en GSO:s orginal fokuserare. Däremot är det säkert ett utmärkt val på en refraktor med bra fokuserare. Vet en som kör den med framgång på just en Np 101
Jag har ju en JMI motorfokuserare som funkar utmärkt, men trist nog kan jag inte ha den när jag använder reducerare.
Har lite planer på att testa med full bränvidd nu när jag får lite större synfält med h18 kameran. Då kan jag sätta dit min JMI igen.
Manuellt är det svårt få till det där extra lilla.
Man skulle nog kunna koppla den till en pc styrd enhet till min JMi men det är tveksamt om jag lägger pengar på en sådan lösning. Byter hellre hela fokuserar paketet till en pc styrd moonlight.
Lars Gunnar du undra om filter jag kör med astronomiks LRGB filter. Nej jag fokuserar inte om specifikt för just blått.
Tycker inte det gör någon som helst skillnad på en sådan här tub. Var mer kritisk på mina refraktorer.
Bengt
Jag har ju en JMI motorfokuserare som funkar utmärkt, men trist nog kan jag inte ha den när jag använder reducerare.
Har lite planer på att testa med full bränvidd nu när jag får lite större synfält med h18 kameran. Då kan jag sätta dit min JMI igen.
Manuellt är det svårt få till det där extra lilla.
Man skulle nog kunna koppla den till en pc styrd enhet till min JMi men det är tveksamt om jag lägger pengar på en sådan lösning. Byter hellre hela fokuserar paketet till en pc styrd moonlight.
Lars Gunnar du undra om filter jag kör med astronomiks LRGB filter. Nej jag fokuserar inte om specifikt för just blått.
Tycker inte det gör någon som helst skillnad på en sådan här tub. Var mer kritisk på mina refraktorer.
Bengt