Sadr fjärilsnebulosan (del av) - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Sadr fjärilsnebulosan (del av) - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sadr fjärilsnebulosan (del av)
Exponering: ca en timme
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Sadr fjärilsnebulosan (del av) - Bengt Svensson

Post by Bengt »

Jaga denna del av nebulosan för ett år sedan men gick bet då. Tog fel nebulosa del då. :)

Nu så hitta jag fram till en av de vackraste delarna i svanen tycker jag. Mitt första försök att lägga h-alfa som röd och ändå använda alla LRGB kanalerna. Vet inte om det blir så mycket bättre att lägga lite tid på at köra rött färgfilter . Möjligen blir det enklare att få den något mindre röd . Tyvärr Terje detta var detta var det bästa jag kunde få fram i mindre rött som du och jag snacka om .

Bengt
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Jättefint! Tycker att du har lyckats bra med färgbalansen. Håller med om att gamma cygn området är ett av de finaste delarna av svanen. Vore kul att se en mosaik över hela!
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Riktigt fint!
Jag tycker att området i Svanen samt området runt Orion nebulosan är så fantastiskt vackra.

Vänligen
/Perran
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[Jo orion är helt klart det bästa området av alla för nebulosor. Hoppas på klart väder i vinter så jag får chansen att börja utnyttja min lucka på boden mot söder . SÅ fort jag öppnat den denna säsongen för lite foto lågt i söder har molnen dragit fram . Hoppas det inte är ett omen om vintern . :(


Bengt
Perran
Posts: 198
Joined: 2006-02-01 20:23:49

Post by Perran »

Ja, förra säsongen var verkligen bedrövlig...hoppas att denna blir bättre.

/Perran
Bengt wrote:[Jo orion är helt klart det bästa området av alla för nebulosor. Hoppas på klart väder i vinter så jag får chansen att börja utnyttja min lucka på boden mot söder . SÅ fort jag öppnat den denna säsongen för lite foto lågt i söder har molnen dragit fram . Hoppas det inte är ett omen om vintern . :(


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Nu börjar bilderna verkligen rulla in! Nästan så man inte hinner med! Ännu en fin bild från dig Bengt. Vad ska vi nu göra när vi kan detta? Känns som man äntligen har nått målet då allt fungerar och inga direkta problem återstår (bortsätt från att kombinera mosaik bilder). Själva fotograferingen anser jag nu inte längre är någon svårighet. Nu hänger allt på vädret. Resten är transportsträcka :)

Får väl också köpa några filter. H-Alpha verkar ju vara inne :)

Ha det gott! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Som jag sa till dig du kommer nog inte slita ut din blåa tub den närmaste tiden Micke . Visst är det bekvämt och mer avkopplande med dessa små röda damer?

Mosaikbygge får nog bli årets stora utmaning. Nu har jag ju provat steg ett att göra en svartvit nästa steg blir en färgbild över ett lite större stjärfält kanske dubbel dubbelhopen . Först sen kommer steg 3 att göra en kortare exponerings runda av ett deep sky objekt under en och samma kväll.
Först sen komemr jag prova under flera kvällar. Ska det bli snyggt så kommer det bli min strategi.

För min del är det nödvändigt att göra så här för att lära sig .

:D

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jätte fin bild på en riktig läcker nebulosa. Ser riktigt imponerande ut på en 42 tums LCD Fast på så stor skärm ser man också svagheterna bättre och denna gång är stjärnorna inte helt runda. Dock det enda jag kan klaga på :)

Men det är en riktigt fin bild och ni gör mig Avudnsjuk. Kanske får flytta till Skåne så jag med kanske får klart väder en kväll.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ja Robert när man har lite större stjärnor i kanterna så gör sig reduseraren allt för mkt sig påmind om sina brister. Ibland kan det vara så att den helt enkelt inte sitter 100% rakt i hållaren . Såg detta direkt när jag fick mina råbilder och prova faktiskt justera den men det hjälpte inte alls på detta objektet . Blir nog kort utan reduseraren ibland . Undras om televue gör bätte grejor som passar?


Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

[ibland tar det ett tag innan man hittar rätt. Har hela tiden tyckt den andra var lite platt och ahde lite för röda stjärnor . Var inte heller nöjd med att stjärnora var lite avlånga i kanterna . Hitta ett bra botemedel .hade nämligen en bil som jag skrotat därför sadr låg lite för lång åt kanten men med den med så rätt det till hörnet nere i kanten så de blev runt o fint .

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

He He! Den sista meningen fick jag läsa fyra gånger innan jag fattade något :) Jag hänger inte ut dig Bengt, lätt att stava fel ibland när fingrarna flyger över tangentbordet. Men läs meningen "Hitta ett bra botemedel .hade nämligen en bil som jag skrotat därför sadr låg lite för lång åt kanten men med den med så rätt det till hörnet nere i kanten så de blev runt o fint ."

Först trodde jag du köpt något nytt för pengarna som du sålde skrotbilen för och med hjälp av det fick rätt på bilden. Sen hjälper det ju till lite att Sadr är ett konstigt namn och att du skrev det utan strort S. Var det för att sadr låg för långt ute på kanten som du skrotade bilen :) Och i så fall hur påverkar detta en bil?

Det sista vet jag inte om jag har förstått än "men med den med så rätt det till hörnet nere i kanten så de blev runt o fint"

Ja ja bara ett lite meningslöst inlägg i debatten. Nu är det fritt fram att leta fel på min stavning :)

Ha det grått! //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Måste vara sömnbrist:)

Var ute igår och för första gången var jag glad det blev dimma halv 1.

Det jag menar Micke är att jag har en bild med som är lite förskjuten i sidled därför märks inte felen i kanterna lika mycket .

Jaja nu får det vara jag är nöjd och den ser mer nu ut som min kudde mjuk o go :)

Bengt

Return to “Bilder”