M33 Triangelgalaxen - Mats Olsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Mats

M33 Triangelgalaxen - Mats Olsson

Post by Mats »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangelgalaxen
Exponering: 7x10min
Fotograf: Mats Olsson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: Atik 383 LC
Kommentar: I går kväll blev det en liten lucka, så jag fick en dryg timme på M33. Inte så mycket kanske, men moln kom in samtidigt som min HEQ5 slutade att fungera. Vet inte vad som hände där, hoppas att den inte gick sönder helt... Annars tycker jag att det kom in en hel del med tanke på den korta tiden. Hoppas på lite mer tid framöver, men väderprognoserna ser ju inte så roliga ut...

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: M33 Triangelgalaxen - Mats Olsson

Post by Starsoft »

Fin bild med bra komposition och fin skärpa men du skulle nog relativt enkelt kunna förbättra bilden ytterligare om du använde en mörkbild för att få bort alla röda, gröna och blå pixlar.

Med lite mer exponeringstid kan det där bli en kanonbild.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Mats

Post by Mats »

Tack. Ja, där finns ovanligt mycket störningar trots en arbetstemp på -20 grader som brukar ge fina bilder. Det var väldigt fuktigt, kanske sådant kan påverka? Väntar nog tills jag har åtminstone 15-talet bilder, och ser om det då behövs en mörkbild.
Peter R

Post by Peter R »

Jag tror som Anders att det kan bli en väldigt fin bild när hotpixels och brus reduceras så småningom med mer exponering.
I övrigt har du hittat en bra balans på färg och kontrast. Himmelsbakgrunden är också bra närmast galaxen men kanske lite mörk ute i hörnen.

/*Peter R
Bengt

Post by Bengt »

Tycker du fått en fin bild men de där röda och gröna pixlarna är lite besvärande.
Darks och sigma clip i stackningen hade nog gjort susen.

Bengt
Mats

Post by Mats »

Ursäkta en okunnig fråga. Vad gör sigma clip?
Bengt

Post by Bengt »

I maxim.dl rensar denna nästan alla dessa döda pixlar vid stackning.

Bengt
Starsoft

Post by Starsoft »

Ursäkta en okunnig fråga. Vad gör sigma clip
Med stackningsmetoden sigma-clip så jämförs bildernas individuella intensitet och bilder som har ett ljusvärde som avviker mer än "sigma" tas bort från stackningen, pixel för pixel. Fungerar utmärkt för att ta bort heta pixlar, satelitspår och annat oönskat, finns också i Iris och är den stackningsmetod jag använde mest, sigma är väl en konstant gånger standardavikelsen om jag inte minns fel.

Problemet i det här fallet är att med en off-axis guider så kommer de heta pixlarna att ligga i samma position i alla bilderna och metoden fungerar dåligt, med off-axis guidning brukar det vara bra om man har en programvara som tillåter "dithering", att guidepunkten flyttas en aning mellan exponeringarna så att stackningsmetoder som sigma-clip ska fungera.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Mats

Post by Mats »

Tack, då förstår jag bättre. Det finns en sigma clip i Deep sky stacker som jag använder, och jag testade den nu för att se hur det blir. Den verkade inte göra någon större skillnad tyvärr. Bäst att vänta på bättre väder och mer tid. Det brukar hjälpa mot nästan allt...
Så ska det nog till flats också, misstänker jag.
Mats

Post by Mats »

Så där, nu kan jag avsluta projekt M33. Det tog ett tag med det väder vi har haft, men i kväll klarnade det upp. Nu nöjer jag mig, fick galaxen som jag vill ha den.

Return to “Bilder”