Saafwiki mm

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Saafwiki mm

Post by Robert »

Såg att SAAF har börjat arbetet med att starta en wiki nu med.

Länk: http://www.saaf.se/wiki/index.php/Huvudsida

Min spontana känsla är att det bästa vore om Astronet och SAAF samarbetar med sina wikis. Antingen dela med sig information till varandra eller Ha en gemensam wiki.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Paul Schlyter »

Min spontana reaktion är att det bästa vore om både SAAF och Astronet la ner sina wikis och överförde innehållet till svenska Wikipedia istället. Det är onödigt att fragmentera genom att skapa så många olika wikis. OK, SAAF kunde ha en wiki för föreningsspecifik information men i övrigt hänvisa till svenska Wikipedia.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Pzyber »

Jag tycker det går att ha lite olika fokus, wikipedia finns ju givetvis men specifika saker som olika objekt att fota vid olika månader ect som finns i astronets wiki är ju väldigt kul att ha mm.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Saafwiki

Post by jwarell »

Meningen med SAAFwiki är i första hand att hantera uppladdningen och redigeringen av texterna för de amatörastronomiska handledningarna på ett smidigt sätt. Tanken är också att använda en wiki för att publicera dem på nätet, utöver pdf-formatet.

Om ett samarbete kan skapas mellan Astronet och SAAFwiki vore jättetrevligt. Korslänkning mellan artiklar och handledningar är ju då enkelt. Men SAAFwiki är inte där än, bland annat finns inte just för tillfället någon som kan ta på sig konverteringsarbetet. Därför blir redigering och komplettering av texterna prio 1.
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Saafwiki

Post by Hans Bengtsson »

Personligen skulle jag tycka det vore väldigt bra ifall Astronet helt enkelt kunde bli SAAF:s diskussionsforum. Jag skulle se det som en win-win-situation. SAAF får ett diskussionsforum och Astronet får en organisation att ha som stöd. Skulle någondera sidan förlora något på det? Det kan jag svårligen tänka mig. Man skulle då också få en direkt koppling mellan SAAF och SVO (som eventuellt kunde få namnet SAAF/V).

Fragmentisering är aldrig bra.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Bengt »

Nu kan det hända jag sticker fram hakan lite men ren astrofotografering har jag upplevt åtminstone förr av en hel del amatörastronomer inom SAAf varit ett litet svart får inom amatör astronomi. Att det fortfarande inte ens finns en sektion ens inom saaf som heter astrofoto tycker jag är märkligt .Nu upplever jag att inställningen har svängt mycket de sista åren. Det verkar ha blivit mer acceptabelt med "pretty picture"astronomi Kanske rent av är tiden rent av mogen för att ge astronet en mer framträdande länk på SAAf hemsida?

Bengt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Saafwiki

Post by Jonas »

Jag tycker det var väl talat av dig Bengt – och du tog upp en viktig sak anser jag.
Jag tror uppfattningen är och har varit den att astrofotografering inte har med astronomisk vetenskap att göra och därför inte "platsar" bland de andra inriktningarna. Intresset har därför i vissa fall blivit styvmoderligt behandlat trots att det troligtvis är den populäraste grenen inom amatörastronomi.
Jag kan i.o.f.s. hålla med om att astrofoto i de flesta fall har tveksamt naturvetenskapligt värde men det är ju trots allt amatör-astronomi vi ägnar oss åt och då anser jag denna diciplin är fullt jämförbar med andra inriktningar.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Robert »

jwarell wrote:Meningen med SAAFwiki är i första hand att hantera uppladdningen och redigeringen av texterna för de amatörastronomiska handledningarna på ett smidigt sätt. Tanken är också att använda en wiki för att publicera dem på nätet, utöver pdf-formatet.

Om ett samarbete kan skapas mellan Astronet och SAAFwiki vore jättetrevligt. Korslänkning mellan artiklar och handledningar är ju då enkelt. Men SAAFwiki är inte där än, bland annat finns inte just för tillfället någon som kan ta på sig konverteringsarbetet. Därför blir redigering och komplettering av texterna prio 1.

Ja det kan vara bra med handlednibgar mm. Vi får se hur vi skall samarbeta mer med varandra i framtiden.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Saafwiki

Post by Hans Bengtsson »

En intressant fråga är om SAAF:s styrelse verkligen skulle motsätta sig bildandet av en astrofotosektion? Jag tror knappast det. Handlar det helt enkelt inte om att astrofotograferna kommer överens om en aktivitetsplan för en sådan sektion och presenterar den för SAAF? Det är ju alltid de som sysslar med ett visst område som har ansvaret för att området lyfts fram.

mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Saafwiki

Post by Jonas »

Det kan säkert ligga en hel del i det också. astrofotografering är väldigt tidskrävande både under själva fotograferandet och efterbehandlingen. Detta kankanske innebära att ingen vill ta på sig det arbete det innebär att driva en sektion inom ämnet. Jag erkänner gärna att jag inte skulle göra det eftersom det skulle innebära att jag måsta ta av den tid jag hellre håller lägger på fotograferingen.

Sedan är det ju så också att Astronet fungerar lysande som samlingsplats för astrofotografer - och ännu bättre nu när vi fått in fler nya och även människor med andra inriktningar.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Robert »

Jonas wrote:Jag tycker det var väl talat av dig Bengt – och du tog upp en viktig sak anser jag.
Jag tror uppfattningen är och har varit den att astrofotografering inte har med astronomisk vetenskap att göra och därför inte "platsar" bland de andra inriktningarna. Intresset har därför i vissa fall blivit styvmoderligt behandlat trots att det troligtvis är den populäraste grenen inom amatörastronomi.
Jag kan i.o.f.s. hålla med om att astrofoto i de flesta fall har tveksamt naturvetenskapligt värde men det är ju trots allt amatör-astronomi vi ägnar oss åt och då anser jag denna diciplin är fullt jämförbar med andra inriktningar.
/Jonas
Lite teorier som jag antar...

Jag tror inte SAAF alls "ser ner" på astrofoto för att den har "tveksamt naturvetenskapligt värde" SAAF har inte en så stor organisation och då det drivs ideellt blir det på intressebasis frivilligt. De som driver Saaf driver dess intresseområden mer vilket är naturligt. Jag vet att SAAF verkligen är intresserade av astrofoto men det finns nog ingen riktigt drivande eldsjälv där som dessutom kan jobba med hemsidan.

Det är lätt att tro att de ser ner på oss astrofotografer eftersom det finns lite utrymme på deras hemsida eller tidningen. men det är lika mycket SAAF som vi som är skyldiga. SAAF har inte erbjudit "oss" en bra plattform att jobba på och vi har inte hjälp SAAF att skapa den eller fylla dess hemsida / tidning i mer än minimal grad.

SAAF's variabelsektion är ett annat exempel på detta problem. SAAF vill gärna ha en sektion men deras hemsida för att titta på rapporterade observation och att rapportera observationer har varit i ett miserabelt/ofungerade skick under lång tid. Jag vet att SAAF vill ha en fungerande variabelsektion men de som har byggt hemsidan har haft lite kunskap om variabler och antagligen lite tid att jobba med den.
Thomas mfl villa ha ett bättre rapportverktyg för variabler så han började bygga en databas med hemsida för detta ändamål. När han behövde en plats att lägga den på så erbjöd jag honom hjälp och så hamnade det här på Astronet. Saaf har fortfarande länkar till det gamla ej fungerande variabelrapporteringen vilket jag tycker de åtminstone kan ändra till att peka till SVO vilket jag har påmint dem om flera ggr.

Vems fel är då detta? Med kraftig generalisering: Självklart SAAF som har varit dåliga på fånga upp och släppa in nya skapande krafter på deras hemsida mm. Vårat fel som jobbar själva och inte hjälper SAAF utan skapar något eget istället.

Mycket av detta kan vi förbättra så klart :)

SAAF har ingen astrofoto sektion en ide är att skapa en och en del av Astronet kan vara en av en av grundpelarna pelare för detta.

SVO är i praktiken SAAF/V även om man inte kan se det från SAAF's sida ännu :)

Vi har alla tidsbrist men jag erbjuder mig att hjälpa till med SAAF's hemsida med om jag får och de vågar :green:
SAAF och astronet borde kunna samarbeta och integreras lite. Hur mycket får vi se.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Bengt »

Astrofoto är en populär gren som lätt fångar yngre amatörer. Uppmuntrar man dessa kanske vi får en föryngring inom fler sektorer.

Astronomi är mycket populärt hos svenska grundskolelever. Tråkigt nog hittar man mycket lite matnyttigt för dessa yngre elever upp till åk 6 på SAAfs hemsida för närvarande .En länk hit så hitta man åtminstone stjärnkartor

SAAFwikin kan bli en bra användbar sökmetod tror jag för tex skolor.


Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Saafwiki

Post by Hans Bengtsson »

Med risk för att repetera mig själv en smula, så tycker jag att det hela är rätt upplagt för en integrering av SAAF och Astronet:

* Det finns en formell organisation (SAAF) som saknar aktivt diskussionsforum, och förresten kan man väl inte heller säga att SAAF:s hemsida hålls särskilt uppdaterad.

* Det finns ett diskussionsforum (Astronet) som fungerar utmärkt men saknar formell organisation.

Det gäller att optimera de resurser som redan existerar inom svensk amatörastronomi och få dessa att samverka för bästa totala resultat - väldigt mycket handlar om just den saken.

Jag tror att alla skulle vinna på att Astronet blir SAAF:s diskussionsforum. Det skulle dessutom högst avsevärt stimulera bildandet av nya SAAF-sektioner och rent allmänt höja observationsaktiviteten i landet.

Om man har en tallrik med gravad lax och en annan tallrik med dillstuvad potatis, så vill jag inte först äta den gravade laxen separat, och sedan äta den dillstuvade potatisen separat. Resultatet blir mycket bättre och godare om man slår ihop det hela till en enhet.

mvh
Hans Bengtsson
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Paul Schlyter »

@Hans: "Personligen skulle jag tycka det vore väldigt bra ifall Astronet helt enkelt kunde bli SAAF:s diskussionsforum"

Nu blandar du ihop två saker, Hans. Ett forum är inte samma sak som en wiki. Astronet har både en wiki och ett forum:

Astronets wiki: http://astronet.se/wiki/index.php/Huvudsida
Astronets forum: http://astronet.se/phpBB3/

Av rubriken att döma gällde denna diskussion wikin, inte forumet. Man kan givetvis diskutera forumet också, men då bör rubriken ändras så man vet vad diskussionen handlar om.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Saafwiki

Post by Paul Schlyter »

Hans Bengtsson wrote:* Det finns ett diskussionsforum (Astronet) som fungerar utmärkt men saknar formell organisation.
Är frånvaron av en formell organisation någon nackdel egentligen?

Såvitt jag kan se finns det ett skäl att skapa en formell organiasation omkring en ideell verksamhet: då kan man ansöka om, och kanske också få, kommunala bidrag till verksamheten.

I övrigt tar den formella organisationen energi från de aktiva: möten ska utannonseras, protokoll ska föras, kassabok och bokslut ska upprättas, eventuellt behöver även revisorer kolla ekonomin. Allt detta tar tid och energi från de aktiva, som de annars kunnat ägna åt själva verksamheten. Allt detta slipper man om man avstår från att bilda en formell organisation.

Vilket man ska välja (formell organisation eller inte) är inte givet. Det beror på vilka mål man har, hur mycket kommunala bidrag man tror sig kunna få, samt hur många det finns som vill hålla igång byråkratin kring den formella organisationen. Om aktiviteten är bra även utan formell organisation, och om man inte satsar på så penningslukande projekt som skulle behöva kommunala bidrag, då klarar man sig bra utan formell organisation.

Jämför Astronet (och Astronomiguiden då den fortfarande var uppe) med SAAF's webbsajt ....