Summering av säsongen 2014-2015

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Summering av säsongen 2014-2015

Post by Robert »

Nu näär nätterna blir ljus så är detdags att summera den gånga säsongen.

Här är länken till tidigare år:
2014: http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=7508
2012 http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=6324
2007 : http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=572
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Timaoes »

Då får väl jag börja. För min del har det mesta av säsongen gått i månens tecken. Jag började obsa månen någon gång förra vintern och har liksom fastnat där. Jag försöker beta av Lunar 100, månobservatörernas Messier-lista, och har till dags dato kommit ungefär en tredjedel. (Den senaste veckan har jag skannat in de flesta av mina teckningar och lagt upp dem på nätet. Finns här för den som är intresserad: https://timaoes.wordpress.com/).

Vid sidan av månen har jag plockat en del djuprymdsobjekt, men inte med samma tempo som förr. Kometer har det också blivit, mest minnesvärd var förstås Lovejoy.

På leksakssidan har det tillkommit en SkyWatcher 127 mm Mak. Teleskopet inköptes för att ta med på resande fot, och användes bland annat under några få minuter på ett mulet Värmland Star Party.

Statistiken ser hyfsad ut, trots att jag i sviterna av en lunginflammation fick hålla mig inomhus hela december och större delen av januari. 34 kvällar får jag det till efter en snabb räkning i journalen. Att siffran blivit såpass hög hänger förstås ihop med månobservationerna, vilka inte påverkas nämnvärt av transparensen.

/Johan
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Bengt »

Den sidan Johan ramla direkt in bland favoritlänkarna. Önskar man haft din talang för att få ner det man ser så bra på en skiss.
Bengt
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Timaoes »

Tack Bengt. Vet inte om jag har så mycket talang, iallafall inte jämfört med det riktiga teckningsproffsen, men enveten är jag och med envetenhet kommer man som bekant ganska långt i vår bransch :-).

/Johan
User avatar
awasen
Posts: 153
Joined: 2011-06-26 17:20:34
spamtest: JA
Location: Ekerö

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by awasen »

För min del går den här säsongen till absoluta botten vad det gäller väder. :(

Två fotopass har det blivit varav ett helt misslyckat där ingenting stämde. Inspirerad av den fantastiskt snygga Andromeda mosaiken som var här i någon tidigare tråd var planen att försöka skapa en riktigt högupplöst (eller så mycket min utrustning klarar) men med dryga 10 subs i bakfickan från säsongen blir det inte mycket till mosaik...

Några mer lyckade visuella pass har det dock blivit men mest månen i 3/4 eller full (med filter) eftersom molnfria nätter i stort har sammanfallit med fullmåne.
Ett fantastiskt pass på stugan på Åland där himlen är så fantastiskt mörk så jag kan ana M33 utan kikare men då var fotoutrustningen hemma...

Jag räknar till totalt 5+2 (visuellt/foto) pass under säsongen, 12+4 i fjol som också var mest dåligt väder. Fortsätter det enligt den trenden så behöver jag inte ens packa upp grejerna nästa år... :(
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
AstroTrac AG + AT Head + travel-pir
Altair Astro 102/715mm
William Optics ZenithStar II 80/545mm
PoleMaster
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Jonas »

Hej,

Jag tycker nog mitt astronomiår varit bra på många sätt. Eftersom jag är engagerad i ASAK, är det återkommande träffar. Om det inte är klart väder, finns det annat att prata om. Dessutom hade vi en trevlig vägastroträff i mellanskåne i Augusti.

2014 startade ju med en riktig smäll! I slutet av Januari observerade och fotograferade jag SN2014J i M82. Under året har det även seglat förbi en och annan komet som varit roliga att både observera och fotografera.

I början på sommaren införskaffade jag även två ytterligheter; en 12” Dobson och lite senare en 71 mm astrograf. Det senare instrumentet har tidvis ”gått varmt” och levererat flera bilder jag är riktigt nöjd med. 12”:aren har jag kanske inte använt så mycket jag egentligen tänkt men några gånger har den fått påfyllning av fotoner.
Det jag faktiskt främst har uppskattat är när jag under på pågående exponering med min lilla astrograf, observerar med 12”-dobben eller en liten 80 mm ED-refraktor jag monterat på ett alt-az-stativ. Då känns kvällen komplett!

Mina planer för innevarande och kommande säsong är att försöka komma igång med att lära mig använda min Starlight Xpress CCD-kamera som mest blivit liggande på grund av enkelheten med att använda en moddad DSLR.
Jag försöker även finna en iOptron SkyTracker till vettigt pris eftersom jag i sommar besöker västra USA:s ökentrakter och då hoppas kunna få någon/några kväll(ar) under relativt mörk himmel.
I övrigt kan jag inte se några speciella investeringar inför kommande säsong men man vet aldrig vad som kan komma att fresta en sådan som mig ;)

Ha en bra sommar allihop!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Hans Bengtsson »

För min del har säsongen 2014-15 hittills varit rätt normal, den slutar inte förrän 30 juni. Sammanlagt 806 visuella skattningar av variabler vilket ligger ungefär i linje med ambitionsnivån.

Vädret har varit ungefär som vanligt i Göteborg, varken sämre eller bättre. Januari och februari bjöd inte på många gluggar, men det är tämligen normalt (även om dessa månader vissa år i kraft av sina många mörka timmar ändå kan ge en hel del möjlig obstid). I gengäld var september 2014 fantastiskt stjärnklar, och även nu på våren har vi haft många fina kvällar (som jag tyvärr utnyttjat sparsamt).

Variabelmötet nyligen gav inspiration till att börja med fotometri med fjärrteleskop (iTel) och jag får se hur länge jag kan motstå den frestelsen...

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by AstroFriend »

För mig innebar 2014-15 väldigt mycket teknik och lite astronomi. Nu var det ju moln nästan hela tiden utom i mars och då låg jag i sängen med feber.

Nytt för säsongen var nya teleskopet. Bytte ut min 500m f4.5 mellanformat objektiv mot en modernare APO 130mm f5.3. Ett stort lyft i kvalité men också väldigt mycket mer att släpa runt på. Konstaterade ganska omedelbart att systemet vinjetterar kraftigt, inte pga optiska problem utan begränsningar i originaladaptrar. Det får lösas under denna sommar så fort jag får en svarv tillgänglig.

På datorsidan har det blivit en astroserver som fjärrstyrs över nätverket.

Andra trevliga saker jag fick fart på var off-axis guidning, Astrotortilla plate solver, fokusmotor med temperatur kompensering, värmeband. Två pelare har blivit uppgjutna. Säkert fler saker som glömts nu, allt fungerar även om det krävs lite justeringar här o var.

Mitt system är idag kraftigt undersamplat, ny kamera bättre lämpad vore bra. En Canon 6D eller en Sony A7R finns i tankarna att ersätta nuvarande fullframe 5D med. En riktig astrokamera vore ju iofs kul med filterhjul men är lite för dyrt så det får skjutas på framtiden. Känner också att CCD tekniken är lite väl ålderstigen.

Har också lagt ned en hel del tid på beräkningar för att planera optiska system som jag lagt ut här. Hoppas det kommer till användning för någon.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Hans Bengtsson »

Jag tycker ändå inte vi ska glömma bort september 2014, som i antal soltimmar innebar rekord för en septembermånad i Stockholm sedan mätningarna började år 1908:

http://www.smhi.se/klimatdata/manadens- ... ag-1.77913

Det var rekordklart även i exempelvis Göteborg och Umeå.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Tompa »

Jag ser tillbaka på en bra astronomisäsong. Eftersom jag är blandmissbrukare har det blivit både fotometri och "pretty pictures". För mig är det en bra mix, då det ofta går att observera fotometriskt även när seeingen är för dålig för vackra bilder.

Min säsong startade den 10 augusti 2014 då jag gjorde de första fotometriska observationerna med mitt egna teleskop. Fram till december 2014 använde jag ett Skywatcher Explorer 190MN med en QSI683 på en Skywatcher EQ8. I december ersatte jag 190-tuben med en TEC140 refraktor. Det blev rundare stjärnor till priset av att jag inte når riktigt lika djupt i magnitud. Det blev definitivt mindre mekande :good: .

Under säsongen från augusti 2014 till april 2015 har jag gjort totalt 7397 fotometriska observationer med egna teleskop, varav ungefär 4650 i tidsserier. Så ungefär 2750 fotometriska observationer av "fristående" objekt har det blivit, en stor del av dessa är B, V och R-mätningar i projektet "50+25 bortglömda miror". En snabb överblick ger att jag levererat fotometriska data från 90 olika datum under perioden.

Jakten på djuprymdsobjekt för "pretty pictures" har pågått under säsongen. Totalt har jag avfyrat kameran mot sådana ojekt vid 64 olika datum under säsongen. Riktigt dålig seeing under januari och februari, samt vid en del andra tillfällen, har gjort att en del av det insamlade materialet inte varit lätt att göra något av. Jag har i alla fall sparat på mig en del så att jag har nåt att göra i sommar om det blir dåligt väder (Jag har helt enkelt inte hunnit med att bildbehandla insamlat material, sånt är livet i bland :D)

Håller med Hans om att september var minnesvärd, även april bjöd på ganska goda förhållenden - men då under stress av den mer och mer dominerande solen. Bäst seeing hade jag under natten mellan den 12-13 mars, då fotade jag M13 och hade som bäst 1,7 bågsekunder FWHM. Så lågt är det sällan jag har. Bilderna ligger fortfarande och väntar på behandling :)
En annan minnesvärd upplevelse var variabeldagarna i Göteborg, alltid lika kul att träffas!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Hans Bengtsson »

Imponerande siffror!

Jag gjorde förresten för några år sedan en liten undersökning av nattmolnigheten i Göteborg:

viewtopic.php?t=5121

Dags att uppdatera den tråden, känns det som ... men i alla fall så visade det sig att antalet stjärntimmar (se definition i tråden) brukar ligga kring 1200-1300 per år. Det innebär att jag med normal obshastighet 20 variabler per timme borde kunna fixa ca 25000 visuella skattningar per år. Vilket jag ju i praktiken inte riktigt gör pga sömnbehov ... Antalet dygn med minst 4 timmar stjärnklar himmel uppgår till i genomsnitt 124 per år.

Som sagt, jag får uppdatera med siffror från senare år. Återkommer förhoppningsvis med detta.

Ditt resultat med 90 olika obs-datum under 9 månader visar att du nyttjat var 3:e kväll. Det är verkligen strongt och tyder på att du knappt missat något riktigt stjärnklart datum.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Bengt »

Ja det har varit en riktig rolig säsong och än är den väl inte riktigt över här nere i Skåne? Känns verkligen som hobbyn åter tagit fart.
Säsongen börjar med att jag äntligen gjorde slag i saken av något jag pratat om i flera år och köpte en visuell tub i form av en 12" dobson. Löpande under året har det blivit både filter och en rad bättre okulaköp.

Man man väl lugnt säga man blivit rejält biten av att upptäcka objektens andra visuella sida från att syssla med renodlad ccd foto av dessa i 10 år.
Ambitionen att fotografera och titta parrellt har grusats de flesta kvällar eftersom det har varit för skoj med att bara titta.
Många helt oförglömliga objekt har rattats in och fascinerar mig att man faktiskt kan se dessa så bra som man kan med en ganska blygsam tub.
Kometerna här i slutet av säsongen har varit några av höjdpunkterna. Under hösten var man helt såld i att studera alla nebulosor i O3 filter. Jag var helt oförberedd på att ett filter kan göra så stor skillnad även visuellt.Under våren fick man en överraskning av hur fint galaxer syntes i bla Leo även under min ljusförorenade natthimmel. Klothopar att inte glömma M13 i min bino helt makalöst vacker.
En rad nyinköp väntar inför nästa säsong dock kommer nog huvudinstrumenten jag har hänga kvar även nästa säsong.

Bengt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by stoffe »

Ja då var det min tur. Jag började säsongen med några visuella observationer i min Cave med en billig TS-fokuserare för några hundralappar som har byggts om till motorfokus. Sedan körde jag djuprymdsfoto hela hösten ända fram till Jupitersäsongen började. Jag har även investerat i en QHY9 CCD, säsongen började dock med min Nikon D600. Men jag har ännu inte publicerat någon bild då jag fortfarande tycker att bildbehandlingen är mycket svårare. Jag får inte till något jag är nöjd med men jag har väldigt mycket data, ja all data blev inte så bra pga av klämd sekundär som jag fått bygga om sekundärspegelfästet till flera gånger, även primärspegeln har jag fått ändra på hållaren till. Allt detta på ett (GSO) TS 8" f/4 teleskop. Sen har jag haft problem med frost på själva primärspegeln pga av kladd som sitter ordentligt fast, den behöver aluminiseras och även maskas av 2 mm. Utöver det har det varit flera visningar med stora refraktorn i Uppsala, ett par svängar till Sandvreten och visuella observationer i 17,5" teleskopet där ute. Norrskens foto med Nikon D600 och Samyang 14 mm. Även några bilder på NLC togs i somras. Det som har varit riktigt kul för mig har varit planetfotograferingen i Mars månad. Jag har fått till allt från autoguidening på planeter till nya funktioner i WinJupos har jag fått lära mig, äntligen har jag införskaffat mig en 5x powermate och ökat på pixelskalan en hel del. Försökt lära mig alla tänkbara funktioner i FireCapture som tagit mitt planetfoto till helt nya nivåer. Seeingen har varit fantastisk och jag har provat nya inställningar med ZWO-kameran och testat allt som jag kunnit komma på att göra med den, till och med aktiv peltierkylning har jag byggt till den. Det har varit fantastiskt kul att få delta i Peters Jupiterprojekt där den röda fläcken på Jupiter fotograferats i hög upplösning. Ytterligare en av säsongens höjdpunkter har varit att observera centralstjärnan i ringnebulosan med min 8" Cave.
Utöver det så är jag varit aktiv i Uppsala Amatörastronomer under hela säsongen med allt från styrelsemöten till att installera bredband på Sandvreten. Saker som inte gått så bra har varit två hårddisk krasher (ingen data är förlorad), jag har bytt datorchassie till en lågprisvariant med frontfläkt som blåser över hårddisken vilket var något som gav en helt annan stabilitet till systemet. Tidigare körde jag med ett 90-tals chassie som hade allt annat än bra ventilation. Jag har även byggt en EQMOD kabel som körs direkt via RS-232 för problemfri gång. Jag kör med stationär dator som styr mitt teleskop, utöver det förutom nämnda optikproblematik med mitt TS teleskop så har det mesta tuffat på som det ska :good: Det har varit en mycket rolig säsong med många klara nätter, vädret tycker jag inte att jag kan klaga på. Enbart att jag inte är ledig mer och kan vara vaken flera nätter.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by Torbjörn »

Min tur att summera med säsongens höjdare!

Säsongen tjuvstartade jag tidigt med att titta på Messierobjekt den 18 juli och flera av dem såg rätt fina ut även om det var lite väl tidigt. På riktigt började säsongen den 15 augusti med Messierobjekt och Herschel 400-objekt obsade inifrån Stenungsund.

Säsongen i övrigt har bjudit på många dagar med dåligt väder men även intensiva perioder där mycket har varit möjligt, bland annat riktigt fina djuprymdperioder i november, december, mars och april samt planetobsar och planetfoto på våren.

Messierobjekt
Jag har obsat fem nya Messierobjekt unders säsongen. Det började med M68 tidigt på Juldagens morgon, M4 och M19 i mars följt av bättre obsar av dessa i april samt även de riktigt roliga och överraskande obsarna av M62 och M83 från västra Orust i april. Summa:104 Messierobjekt

Herschel-objekt
Säsongen har inneburit att jag har obsat 35 nya Herschel 400-objekt och 3 nya Herschel 400-II objekt. Detta har inneburit mycket planering, många trevliga stunder bakom teleskopet ute på olika utflykter, en del glada överraskningar, en hel del funderingar över vad som är möjligt och ett gäng objekt som jag inte lyckades hitta. Summa: 363 Herschel 400-objekt och 9 Herschel 400-II objekt.

Värmland Star Party
I februari deltog jag på Värmland Starparty. Så värst många stjärnor blev det inte pga mulet väder med det var verkligen roligt att träffa alla trevliga människor som var där och umgås med dem.

Jupiterfotoprojektet 2015
Även i år startades på våren ett Jupiterfotoprojekt av Peter Rosén som jag var med och tog bilder till. Projektet lyckades mycket fint visa den stora röda fläckens rotation och det var verkligen kul att se den resulterande animeringen som ligger här på Astronet!

Den hektiska aprilperioden
Djuprymdmässigt så var nog april roligast i år med observationer från Orust av Messier- och Herschel400-objekt i och nära området Skorpionen-Ormbäraren. Oanständiga obstider blev det i och för sig men vill man se de här stjärnbilderna så är det enda alternativet.

Venus och Merkurius mars-april
Fina tillfällen till foto av Venus och Merkurius. Har lyckats fota Venus med violettfilter och få fram struktur i molnen för första gången samt fota Merkurius med rödfilter och fått fram ljusa och mörka områden på den lilla planeten. Kändes som framgångar.

Det var väl summan av min säsong: Långa tråkiga perioder men tidvis med riktigt fina möjligheter!

Än är den inte slut heller, Venus tänker jag fortsätta följa och jag tänker försöka trotsa ljuset för att se på Skyttens objekt.

/Torbjörn :)
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Summering av säsongen 2014-2015

Post by hansg »

För mig har säsongen börjat på allvar nu med flera fina dagtidsobjekt, Solen, Månen, Merkurius, Venus och Jupiter, skönt att slippa snö o kyla och i stället bara njuta av våra grannar i behaglig temperatur :green:
h-g