Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson stativ. (klar i dag tisdag)

Post by sollerön »

Tack för trevliga kommentarer,då var det ingen katastrof i alla fall då konstruktionsmässigt :)

Första fotoförsöket med digitalkamera ,en väderstation en bit bort i 70x förstoring... (svårt att få riktigt skarpa bilder med handhållen kamera,men det blev ju skapligt ändå)

Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson stativ. (klar i dag tisdag)

Post by sollerön »

Nu har jag använt det lite för landobservatorier och även för rymden,lite för ljust än dock..

Funkar mkt bra men det blev en modifiering i efterhand,i höjdled där största belastningen är kunde gången va lite ojämn men det rådde jag bot på med en bit kopparrör :)

Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by sollerön »

Tog en lite annan vändning projektet,beslutade mig för att ta linstuben för det här ändamålet i stället för då kan man ju även använda konstruktionen för landbaserade observationer (Hur som helst,mkt nöjd) :D
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by sollerön »

Ibland kanske man vill ha den på ett stativ,därför har jag gjort så här :)
Image
Image

Burken med okularen är fastskruvad,så slipper man ha full fickorna i grejer....

Va ut och testade lite nyss med extra stativet, enkelt att få ut grejerna och funktionellt funkar grejerna precis som jag vill (stadigt och stabilt också)

Svepte av himlavalvet lite,kommer att få mkt roligt med den här konstruktionen :)
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by sollerön »

Knäppte lite kort genom köksfönstret i dag i träningssyfte (öppen ruta)

Tycker bilderna börjar bli skapliga nu med tanke på den primitiva metod man använder (sikta med kamera ner i okularet) :)

8mm+2x barlow=140x .. Inte mkt färgfel när man använder den dagtid,trots den relativt höga förstoringen :) Lite mer när man kollar månen/jupiter men upp till 140x går utmärkt till det ochså tycker jag vid goda förhållanden..

Image
Image
Image
Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by sollerön »

Här är en till bild jag tagit från sollerön på gesundabergets toppstuga,bör va 7-8km fågelvägen dit...

Image
sollerön
Posts: 189
Joined: 2015-01-01 23:18:54
spamtest: JA

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by sollerön »

Så blev de 2 :)

Gjorde den med spegelteleskop tuben till sonen.....

Image
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Minidobson... (klar i dag 19 aug)

Post by stoffe »

Kul att du är igång! Ett fäste som jag länkade till dig för komaktkamera i en annan tråd kan du nog snickra ihop själv så slipper du hålla i kameran. Du kan säkert få några fina bilder på månen med din teknik.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.