ImageJ image editing

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

När jag letade program för att annotate bilder för att få fram objekten sprang jag på ImageJ, har nog sett det tidigare men aldrig läst igenom ordentligt vad det är för något.

https://imagej.nih.gov/ij/

Kort beskrivet är det ett generellt öppet program för bildbehandling. Det finns massor av plugins att ladda ned och även för astronomi. Man kan ju själv tydligen ganska lätt ta fram egna functions. Programmet är Java baserat så det går att köra på alla plattformar inklusive Windows. Java medför ju dock tyvärr att det blir ganska långsamt kan jag tänka mig.

Några av de alla plugins som finns:
http://rsbweb.nih.gov/ij/plugins/index.html

Här finns en speciell astroversion, det är inte bara att astro plugins finns med utan själva ImageJ är något modifierad:
http://www.astro.louisville.edu/software/astroimagej/


Har någon annan erfarenhet av detta program, inom astronomi eller annat område?

Programmet verkar aktivt med nyligen gjorda uppdateringar.

Klarar att arbeta i 8, 16 och 32 floatingpoint, fits, jpg, tiff. Med lite tur kanske också DSLR kamerors raw format, men det har jag inte sett än.

Det jag läst hittills låter ju i varje fall intressant så det är värt tiden att installera och testa.

Googla på:
imagej astronomy plugin eller imagej astronomy tutorial och det dyker upp intressanta saker.

Update:
Har nu lyckats ladda in Canon raw file, alla andra kamerors filer lär gå att ladda in då det är baserat på DCRAW. Dock problem med att minnet inte räcker till.

Update:
Fixade i config filen så att mer minne tilldelas.

Update 20160416:
Det tidigare sättet jag använde för att ladda in cr2 filer klarade bara en fil i taget. Kan säkert lödas med ett macro men jag använde istället Fitswork och omvandle mina cr2 filer till fits 16 unsigned.

Har nu lyckats ladda in alla bilder som skall alignas och stackas. Aligna går men söker en mer avancerad funktion för detta, typ mönsterigenkänning istället för att använda ref. stjärnor. Fitswork kommer ju tyvärr lite till korta nu när jag började göra större dithering förflyttningar och DSS upplever jag ger lite mer softade bilder.

Kan också splitta upp DLSR bilder i beståndsdelarna r,g1,g2,b alltså inte bara rgb som de enklare programmen gör. Löstes med ett macro. Just detta att man kan skapa egna funktioner gör ju programmet så intressant.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Det går lite sakta framåt!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Nu har jag kommit så långt att det går att läsa in Canon CR2 filer som grupp i en batch. Demosaic som grupp till till R, G1, G2 och B och sparar som 16 bit Tiff. Nästa steg är att göra färgseparerade rgb masterflats.

I princip så skall mina makron när de är klara kunna läsa in alla kamerors raw filer som DCRAW klarar av. TIFF filer klarar programmet av att läsa in direkt i batch mode så ett alternativ är att konvertera sina raw till 16 bit linear Tiff. Men jag vill ha det smidigare därför lägger jag ned tid på att få in raw filerna direkt.

En finnes som jag funnit är att det går att läsa ut den svarta kanten på sensorn. Det är ett övertäckt område av sensorn som inte nås av ljus, den visas inte i normala redigeringsprogram. Det kan utnyttjas till att få fram en konstant att dra bort från signalen likt en dark inklusive bias. Då tillförs inget brus i signalen till skillnad mot vanliga dark och bias kalibreringar. Det går att göra på flats också och man kan med denna justering av signalen göra flats kalibrering av objektbilden även när man hoppat över dark och bias kalibrering. Massor av tid att spara och kanske aningen mindre brus, men det gäller att kameran inte levererar för mycket skräp som columndefects och heta pixlar, får inte vara mer än vad dithering klarar av att ta bort.

Att dela upp färgbilden i sina beståndsdelar öppnar möjligheter för mer avancerad bildbehandling, men också ett krav för att spara på arbetsminnet i datorn.

Idag kan jag på min dator ha 60st 20 Mpix bilder i 16 bit format öppna på min 8GB dator, med färgseparerade bilder klaras 120 bilder antagligen. I 32 bit blir det 30 respektive 60 bilder. Så har man en kamera på max 10 Mpix klarar man sig bra med 8 GB och för en 20 Mpix är det inte fel att ha 16 GB ram. Windows 64 bit är ett krav för större filer. Det skall gå bra att köra under Unix också då det är JAVA baserat.

Det är ganska tidsödande att sätta sig in i så det blir långsamma framsteg, men väldigt spännande!

När jag blivit lite mer varm i kläderna med detta skall jag lägga upp några tutorials med makron hur man laddar in filer och annat.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Sista dagarna har jag hållit på med tillverkningen av masterflats. Jag har ju under de sista åren haft stora problem att kalibrera med flats i DSS men även Fitswork har inte riktigt givit de resultaten jag förväntat. Har lagt ned massor av tid att leta fel i teleskop och inställningarna. Nu när jag gör mina egna funktioner för att få fram masterflats är felen som bortblåsta. Då var det som jag misstänkte men inte riktigt ville tro på, det är fel i programmen eller i varje fall alldeles för enkla funktioner.

Inget märkligt jag gör mer än att jag tar en färg i taget samt en liten finess jag lagt in som tar bort abnorma värden.

Kanske de andra programmen gör en average av de 3 färgerna även om det inte ser så ut. En del använder bara gröna kanalen för alla färgerna men ser inte så ut vad gäller DSS eller Fitswork heller. Andra saker man kan misstänka är att de gör någon brusreducering som inte är så lyckat om det görs på fel sätt. Det kan också vara att de använder DCRAW på fel sätt och får in en olinjäritet. Ja det finns många saker att misttänka.

Jag hoppas snart vara klar så jag kan göra om mina tidiga bilder där jag hade Pentax 500mm f4.5 objektivet. När jag tittat i mina bibliotek har jag faktiskt sparat filerna fast de är så omfattande och på den tiden betraktade som misslyckade, vilken tur! Har en del kometbilder som vore kul om det gick att få bättre, de går ju inte att ta om.

Det kommer bli en utmaning att hantera de heta pixlarna i Canon 5D kameran, ruggigt många fler än vad jag har i den nyare 6D. Idag löser jag det med dithering men så var det inte gjort med gamla kameran. Men skall försöka hantera det utan att ta till darkcalibration & bias. Det jag vinner är att jag inte tillför extra brus från dark & bias bilderna. Många bäckar små...

Uppdatering.
Märker jag har problem med memoryleakage som gör att minnet begränsas. Skall också testa om jag om jag kan swappa mot hårddisken för att kunna hantera större antal filer.


/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Första bilderna ut från ImageJ:
01-imagej.jpg
01-imagej.jpg (131.88 KiB) Viewed 9512 times
Så här ser arbetsfönstret ut i ImageJ, eller egentligen AstroImageJ som skiljer i några detaljer. Bilden som är i fönstret är en cfa image, alltså en färgbild innan debeayering. Det typiska schackmönstret syns. Är det fler än en bild så läggs de normalt upp som en stack om de hör ihop. Man kan sedan med reglaget scrolla bland bilderna och lätt se om någon avviker.

Det lilla rektangulära fönstret upptill är kontrollfönstret, ser ganska anspråkslöst ut, men kan lova att det finns kraftfulla funktioner bakom, men inte allt. Saknar man någon funktion skriver man den själv.

Histogram finns i botten. Här talar vi verkligen om raw format så långt kameran medger, ingen manipulation i överföringen från Canons CR2 format. Och glädjande för er som har andra fabrikat, jag tror de också går att läsa in med en mindre modifiering av mitt makro.
02-imagej-masterflat.jpg
02-imagej-masterflat.jpg (228.98 KiB) Viewed 9512 times
Så här blir MasterFlatsen. Den här är kalibrerad med den "inbyggda" som finns i filen, både fördelar och nackdelar. Fördelen är att man slipper ta separata bias och darks, dithering behövs också för att hantera sensorns ofullkomligheter när det gäller objektbilderna. Masterflaten har normerats till 1 med referens på de centrala delarna. Vidare har jag filtrerat bort avvikande värden och satt kriteriet att ingen pixel får ha lägre värde än 30% av det normerade värdet 1. Det är puckeln vid 0.3 som representar de ersatta värdena. En viktig åtgärd om den kalibrerade bilden skall bli bra. Bilden är för övrigt framställd med skyflat teknik med en färgad T-shirt som filter för att hålla färgbalansen inom rimliga nivåer.

Behändig är den kalibrerbara skalan i bilden.

I min makro så ges masterflatsen information som är viktig för att urskilja de från varandra. Här framgår också att det är 4 separata flats, en röd, två gröna och en blå.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Ytterliggare ett steg taget.

Först en bild som visar den värdefulla "dark border":
03-dark-border.jpg
03-dark-border.jpg (158.7 KiB) Viewed 9486 times
Se här hur man kan få fram den svarta kanten ur en Canon *.CR2 fil. Det gäller att ställa in parametrarna till DCRAW korrekt, parametern "document_mode " i ImageJ som översätter det till en annan parameter i DCRAW, den skall vara med. Jag har provat på Canon EOS 350D, 5D och 6D och där fungerar det. Säkerligen många andra modeller också, kanske även andra fabrikat. Dock behöver säkert mätområdets läge och storlek justeras.

Det finurliga med det här är att man kan mäta signalen här i de svarta täckta området, precis som en dark i samma bild som objektet. Med lite matematik kan man få fram ett medelvärde som innehåller bias+dark.

Normalt förfarande har man ju värdet för varje pixel och subtraherar bort, nackdelen med detta är att man får med extra brus också. Dessutom måste man ta massor av extra kalibreringsbilder vilket är trist och slöseri med tid.

När man istället räknar fram ett genomsnitt värde för alla aktiva pixlar drar man bara bort en konstant och den är ju brusfri. I mitt fall baseras medelvärdet på delområdet från den mörka kanten. Det tar inte bort heta pixlar eller defekta kolumner. Det får man lösa med dithering istället. Men man får fram ett väldigt exakt värde eftersom man mäter på varje bild och drar bort vid rätt temperatur, ISO och exponering utan att behöva ta darks. Heta pixlar stör dock så man måste mäta över en stor area och helst ska ju kameran vara en med få sådana.

Finurlig grej, eller hur? Man kan vara väldigt säker på att Canon också använder denna information vid kamerans interna bearbeting.

Varför så viktigt med rätt värden på detta, jo om flat-kalibreringen skall bli rätt måste bildens nivå "nollställas" för att beräkningen skall bli rätt. OBS! Det är bara när man skall flat-kalibrera man gör detta, i andra fall behövs det inte utan då drar man bara i reglagen tills bilden ser lagom svart ut.

Här är första bilden ut från makrot jag skrivit:
Sigma_RGB_normal.jpg
Sigma_RGB_normal.jpg (22.07 KiB) Viewed 9486 times
Se så jämn bakgrunden blivit här ända ut i kanterna i den kalibrerade bilden fast kamera och optik ger kraftig vinjettering. Dock finns en gradient men den ligger i flatbilden pga ojämn belysning, likaså dammfläckarna som inte fanns med på flatbilden. Jag har inte gjort någon backgroundsubtraction på denna bild så ljusföroreningarna är med. Dock innehåller kanterna mer brus eftersom flatkalibreringen förstärkt upp signalen, man ser det bland annat på att inga stjärnor syns i kanterna, signalen blir för svag där pga vinjetteringen. I högerkanten ser man också att kamerans amplifier gett ifrån sig ljus, det hade försvunnit med en äkta darkkalibrering. Nyare kameror stänger helt sonika av spänningen till förstärkaren under exponeringen så det inte ger sådana här effekter. Tror denna finnes började komma från model Canon 450D.

Dock är ju inte kometer röda som här och det är inte bara färginställningarna som verka ha blivit fel. Dessa bilder jag har jag gjort demosaic på och erhållet 4 färgkanaler som separata bilder. Det verkar som färgerna blivit förväxlade i den processen. Nedan har jag växlat färgerna:
Sigma_RGB_change to GRB.jpg
Sigma_RGB_change to GRB.jpg (25.2 KiB) Viewed 9486 times
Det är röda och gröna kanalen jag växlat och nu ser det mer naturligt ut, med det inte sagt att det är rätt gjort. Jag får fotografera av en bild med röda, gröna och blå motiv på så jag kan spåra om det går fel någonstans i min kod. En Canon 5D kamera har massor av heta pixlar som syns och stör mycket. De här bilderna är tagna för några år sedan och då gjorde jag ingen dithering. Men när man fotar kometer så får man ju dithering med automatik eftersom kometen förflyttar sig.


Till sist ett exempel på hur det brukade bli när jag flatkalibrarade mina bilder i DSS.

Här är ett exempel på hur omöjligt det var att göra flat-kalibrering i DSS:
06-panstarrs-flatcal-dss.jpg
06-panstarrs-flatcal-dss.jpg (33.86 KiB) Viewed 9486 times
Alltid felaktigt, speciellt den röda kanalen. Har skrivit flera gånger till programutvecklarna av både DCRAW och DSS och frågat om varför det beter sig så. Inget svar dock, drev inte på så hårt då jag antog det var jag som gjorde något fel och det kanske det är också med inställningarna, har dock inte hittat någonstans att ställa in detta. Det skall påpekas att detta objektiv som är ett Pentax 500mm f4.5 har mycket kraftig vinjettering som medför att sådana här fel förstärks kraftigt. Men eftersom jag får det rätt med min egen kod så måste det ju vara något som går galet i dessa program tycker jag.

Jag har dragit på mig ett riktigt sommarprojekt nu i och med jag började titta på ImageJ.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Det går vidare. Problemet med felet i färgerna löst. Matrisen med rggb positionerna som jag använde tillhörde inte Canon.

Jobbar nu på att minska minnesåtgången genom att arbeta mer mot hårddisken.

Har börjat titta på de olika metoderna för att aligna bilderna.

Fann också när jag Googlade efter Drizzle funktioner andra alternativ. I de här sammanhangen kallar de det för "super resolution", låter avancerat när man läser artikeln hur det fungerar. Men det är för mikroskopbilder så kanske inte fungerar så bra på astronomibilder, vi får se när jag kommit så långt.

https://sites.google.com/site/piotrwend ... resolution

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Här är en analys av många man kan göra i AIJ. Området mellan 50 till 100% uppdelat i 5 steg. Man ser tydigt hur bra eller dåligt optiken och annat vinjetterar. Masterflat från Röda kanalen i en fullframe kamera. Ut till det gula (ca 70%) blir ganska bra efter en flatkalibrering, utanför detta så har signalen sjunkit väl mycket.
masterFlatRed_cal_corr analyze.jpg
masterFlatRed_cal_corr analyze.jpg (153.29 KiB) Viewed 9258 times
Mitt TS130 teleskop med flatfieldcorrector och reducer 0.75x. Bilden mycket jämn tills den klipper tvärt när den närmar sig kanten. Man ser också tydligt att sensorn inte sitter mitt för optiska axeln (Canon 6D) eller möjligen en effekt av kamerahusets schakt, det är inte helt symmetriskt. Att cirkeln inte går ända ut till kanten upptill och nedtill beror på kamerahusets schakt är för litet. Speciellt undertill i denna bild där spegeln sitter, tar mycket plats.
masterFlatRed_cal_corr_5D_Pentax165_av28_analyze.jpg
masterFlatRed_cal_corr_5D_Pentax165_av28_analyze.jpg (110.23 KiB) Viewed 9258 times
På mitt mellanformats objektiv, en Pentax 6x7 165mm f2.8 har jag en mjuk avrullning mot kanterna även vid så stor bländare som bl 2.8. Man ser här också att en 165mm lins inte ger problem med kamerahuset även fast den är gjord för mellanformat.
masterFlatRed_cal_corr_5D_Pentax165_av4_analyze.jpg
masterFlatRed_cal_corr_5D_Pentax165_av4_analyze.jpg (90.67 KiB) Viewed 9258 times
Samma som ovan men nu bländare 4.0. Ingen vinjettering alls i princip.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Ägnade kvällen här åt att börja skriva på min hemsida om AstroImageJ och med några länkar till filer att ladda ned. Är inte riktigt klar med mina egna makron än, blev ganska omfångsrika så lätt att det smyger sig in fel, ja sedan har man ju inte hunnit sätta sig in i tekniken än. Längre fram skall jag testa om andra kameror har samma möjligheter som Canon har med sin övertäckta kant på sensorn. Då behöver jag få över raw filer från er andra för att kunna göra det testet. Är väl Sony och Nikon i första hand, eller finns det andra kameramärken som någon använder?

Här är länken till min tutorial:
http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... ction.html

Kommer skriva mycket mer med tiden, men det tar sådan tid att lista ut allt, men en början i varje fall.

Har nu lyckats få ut de första bilderna med mina egna makron, ser väldigt bra ut men var ganska knepigt att få färgerna rätt. Måste kolla igen om jag har bayermatrisen rätt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by Tannerswe »

Vad har du för mål med programmet?

Är det att kunna gör hela processen automatiserad med macron eller är det för grundhanteringen/kalibreringen och sen göra den avslutande dra och slita manuellt i photoshop eller motsvarande?
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Först måste jag se om jag kan göra de saker jag vill åt så att det är värt tiden det tar att sätta sig in i detaljerna.

Flatkalibreringen har jag aldrig varit nöjd med, med det här programmet har jag full kontroll över det. Delar till ex. upp bilden i dess beståndsdelar r,g1,g2,b. Hanterar kalibreingen därefter för var färg för sig. Den biten är nästan klar och det blir ett helt annat resultat än i DSS och Fitswork. Iris gjorde det antagligen lika bra och även mina hemsnickrade Matlabfiler jag hade tidigare.

Idag när jag gör dithering måste jag göra relativt stora förflyttningar pga färgkamera, nu när jag medianstackar varje färg för sig behöver jag inte innan ha gjort debayering, debayering smetar ut de heta pixlarna och ställer till problem. Bör alltså klara mig med lite mindre förflyttningar och därmed förkorta insvängningstiden för auto guidningen efter varje dithering. Kanske kan minska från 30 sekunder till 15 sekunder, tid som kan användas till exponering.

Jag har också nästan klart den andra delen att läsa in bilderna och kalibrera. Kalibreringn är lite speciell, tar inga dark eller bias bilder, ersätter dom med konstanter av lämpligt värde som fås ur bildens dark edge (overscan) område. Med denna lösning får man ju motsvarande dark ur samma bild där objektet ligger, alltså exakt samma förhållande vad gäller temperatur och exponeringslängd, och det finns där redan, bara att läsa ut. Kräver att man tagit bilderna med dithering om det skall bli bra. När jag normerar mina subflats innan stackningen kan jag göra det separat för varje färg, färgerna ligger ju ofta på ganska olika nivåer eftersom man tar de med samma exponering.

Sedan var man väljer att avbryta arbetet i AIJ och gå över i annat program beror ju lite på. Man kan ju ta över de kalibrerade subbilderna i Fitswork och aligna och stacka. Men det verkar gå bra i AIJ också redan med standard verktygen. När man stackar färgerna separat hanterar man ju också optikens ev färgfel på samma gång.

Att göra nästa steg känns dock bekvämast i Fitswork och sedan slutputsen som jag aldrig brukar göra i något fotoprogram.

Man kan väl säga att AIJ är väldigt matematiskt och tycker man det är trist blir det nog fel. Å andra sidan kommer mina makron att göra det hela nära automatiskt till den nivå att man kan gå över till annat program.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Testade idag att ladda in Sonys arw filer och Nikons nef filer. Inga problem att ladda in dom. Däremot verkar de inte ha som Canon en overscan region som jag utnyttjar vid kalibreringen. Det är något på höger sida men den är inte svart utan det finns information där men som inte är en del av bilden. Kanske något som kan utnyttjas om man bara vet hur. Det viktiga i varje fall var att det gick att öppna filerna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Nu har jag precis blivit klar och kan lägga ut första versionen av makro för nedladdning.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... acros.html

De fungerar för nuvarande bara för Canon CR2 filer och är testade på Canon 350D, 5D och 6D.

Instruktionerna är så långt kommit till att man får sina kalibrerade objekt filer. De kan man aligna och stacka i valfritt program som kan hantera TIFF filer, DSS, Fitswork till ex. Men det går att göra i AIJ redan med de färdiga plugins som finns där och målet är att göra allt så långt det är möjligt i AIJ.

Vem vågar bli först att ladda ned och testa?

Räkna med en hel del buggar nu i början. Bara att steget att få AstroImageJ installerat och fungerande är en del trixande med.

Du bör ha en maskin med 8GB och Windows 64, eller motsvarande i andra system. Det räcker bra till 20 Mpix DSLR kameror.


Om ni är några stycken som tycker det här är intressant så tar vi en grupp Skype om några veckor och går igenom det. Skicka förfrågan redan nu till Skype: lars.karlsson3 så godkänner jag det.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

För er intresserade av AstroImageJ har jag nu lagt till en ny del i övningen. En av de metoder man kan aligna bilderna med.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... files.html

Den här alignen är intressant eftersom den alignar inte bara färgbilden utan de induviduella färgkanalerna. Man får därmed en korrigering för optik som har problem med färgbrytningen.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: ImageJ image editing

Post by AstroFriend »

Trevligt att Astronet är tillbaka på banan igen.

Jag har nu lagt till det sista viktiga stackningen i tutorialen. Med det går det nu att genomföra från rawbild till kalibrerad rgb bild. Bara att göra combine i lämpligt program. Jag brukar använda Fitswork till det.

http://astrofriend.eu/astronomy/tutoria ... files.html

Kul om någon testar.

Det känns som om man med aij lyft upp bildhanteringen på en helt annan nivå nu. Speciellt ihop med dithering och finnessen som Canon har med overscanarean. Hoppas det går att göra något liknande med andra fabrikat.


Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;