Cave Astrola teleskop i Sverige?

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Hej

Jag har länge funderat på att skriva detta inlägg. Jag undrar hur många Cave Astrola teleskop som finns här i Sverige? Jag själv äger ett Cave Astrola Deluxe B / model B från 1965 och har länge trott att jag varit helt ensam om det. Jag har hört talas om att det ska finnas en 8" f/4 RTF spegel i Västmanland och ett komplett 8" f/4,5 teleskop i Stockholmsområdet. Sen har jag även en helt obekräftad uppgift om att det kanske finns ett 10" f/7 teleskop i Örebrotrakten? Är det någon som vet något om det så får ni gärna skriva i denna tråd eller skicka PM.

Finns det fler Cave Astrola teleskop här i Sverige? Vilka modeller finns det?

Företaget Cave Astrola finns inte längre kvar och den sista kända spegeln i spegelregistret är från slutet av 70-talet. Denna sajt är en dedikerad sajt till Tomas Cave som drev Cave Optical som tillverkade alla speglar och teleskop. Själva teleskoptuberna köptes in från Parks vilket är ett företag som finns kvar idag. Teleskoptuberna är av glasfiber och är tunna och lätta.
http://cave-astrola.com/

Om någon sitter på en Cave Astrola spegel så kan man skicka ett mail till Jon Miles som driver Caves spegelregister så får man med sin spegel där. Så slipper jag själv ha det enda Cave Astrola teleskopet som är känt utanför USA, det ska tydligen finnas en eller två kända speglar i Canada. Låga serienummer är extra intressanta. På Cave Optical så jobbade det en mycket duktig spegelpolerare som hette Alika Herring och hans speglar ansågs nog som de bästa i världen på 60 och 70 talet. Idag går det inte att se om en spegel är tillverkad utav honom men däremot så finns det ett ej publicerat register med graveringshandstilar avfotograferade från spegeln. Min egen 8" f/8 spegel har som exempel några kommentarar som jag fick av Jon Miles som driver Caves spegelregister.
"
Your mirror is a fairly significant one for the list. It is now the lowest serial number I have in the six digit range of Cave mirrors. Sometime between 1961 or 1962 and your mirror of January 5, 1965 Cave changed from a four digit serial number to six digits where the first two digits are the year in which it was made. When they did this they also went from engraving the mirrors on the back to doing them on the edge of the mirror. Is yours engraved on the edge? I am also curious if yours is engraved in a cursive style of writing or block letters. Did you happen to take a picture of the engraving?
"

"
I cannot tell you who made this mirror. History says that Tom Cave did not allow any of his opticians to sign the mirrors they made. And I only have Tom Cave’s name on the first two very early mirrors in the Cave Mirror Registry. What I can say is the style of engraving on your mirror is just like that on my 1971 10” f/6 Cave mirror. It also matches the style on Clint Whitman’s 1965 10” f/8 mirror. Both of these mirrors produce exceptional views in good seeing. Clint says his mirror is better than any other he has used. Mine is the best of the four Caves I have. We can’t say who figured these mirrors with this particular style of engraving but he was very good at it.
"

"
It is possible that Alika Herring made our mirrors but we will probably never know for sure. Many who were with Cave are no longer with us. We would need someone with firsthand knowledge of the various engraving styles to tell us that a certain optician did this style and another optician did that style and so far we do not have that.
"
Min egen spegel som jag fick med i en teleskoptub med en primärspegelhållare låg dessutom i en plastpåse på sidan av.. Det köpte jag av en gymnasielärare i Fysik som numer är pensionerad och han köpte den i sin tur från någon som han ej minns i Stockholmsområdet för 25 år sedan. Är det någon som vet något om det teleskop som jag äger och vem som köpte det så är jag väldigt intresserad av att få veta mer och få en komplett historia om det.

Fyll gärna på i denna tråd om det är någon som vet något mer om Cave Astrola teleskop i Sverige, kan det funnits någon som importerat teleskopen hit? Vem var det i så fall? Hoppas fler fyller på här med information.

För att identifiera ett Cave Astrola teleskop är det enklast att jämföra bild och data med något av teleskopen i deras produktkatalog om inte märkskylten försvunnit som det gjort på mitt teleskop tyvärr.

Här är katalogen från 1974.
http://geogdata.csun.edu/~voltaire/clas ... cave74.pdf

För den oinvigde som orkat läsa så här långt så är Cave Astrola teleskop mycket fina optiska instrument, det var med min Cave Astrola 8" f/8 som jag tog denna bild på Jupiter som jag nyligen publicerat här på Astronet.
http://astronet.se/view_image.php?id=36 ... =8&filter=
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by timokarhula »

Hej Stoffe!

Jag är ganska säker på att Lars-Ove Cederborg äger 8" f/4 RFT Cave-spegeln som han även visade för mig strax innan avfärden till VSP i februari. Eventuellt kan den andra fagerstabon Joel von Knorring ge mer information om spegeln (som kanske var hans tidigare?).

/Timo K
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Jonas »

Hej Stoffe,

Du är inte ensam. Varken som ägare till Cave-optik eller att hylla detta gamla fina märke.
Jag skulle tro att många som växt upp på 60-70-talet och bläddrat i Sky & Telescope, har dräglat mycket över annonserna från Cave Optical och deras Astrola-serie.

Jag har inte själv ett komplett Astrola-teleskop men två primärspeglar har jag. En har specifikationen 10”/f:5 och den andra 10”/f:7. Båda speglarna har jag köpt i 2:a eller 3:e hand. Den förstnämnda vet jag inte vem som ursprungligen ägt men jag tror den andra spegeln köptes in av Claes Tunälv någon gång i början på 70-talet.

Båda är monterade i hembyggda (trä-)tuber. Den förstnämnda spegeln behöver tyvärr omaluminiseras. Den andra (på f:7) är omaluminiserad för ca. 20-25 år sedan och är fortfarande fin. Bildkvaliteten som den spegeln ger är anmärkningsvärt bra. Tyvärr har jag bara tagit ett fåtal bilder med denna optik men de få jag tagit visar fin skärpa och kontrast.

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Det här var väldigt kul! Jo det är Cederborg som har en Cavespegel. Den är omretucherad av Joel, vad jag förstått det som är det som så att en del kortfokusspeglar inte var så bra och var mest tänkta till att observera med låg förstoring och ett stort synfält.

Jonas du sitter på jättefina speglar som kan bli perfekta planetinstrument och med en liten sekundärspegel som i sin tur ger hög kontrast och låg sekundär obstruktion. Omaluminisering gör vi i UAA, det blir väldigt bra dessutom!

Vilka årsmodeller har du på dina speglar? Kan du registrera dom i Caveregistret?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Jonas »

Jag är osäker på hur f:5-spegeln är eftersom den hade dålig aluminisering redan när jag köpte den men med den ljusstyrkan, passar den troligtvis bättre för s.k. Deep Sky.
Den andra spegeln är däremot jättebra på planeter. Det var ett tag sedan jag använde den nu men det minns jag.

Jag har inte registrerat någon av speglarna ännu men nu när jag vet att det finns ett register, kommer jag att göra det.

Intressant att ni gör omaluminiseringar. Du får hemskt gärna informera mer om detta eftersom jag har mer än en spegel som skulle behöva en ny yta.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Här är tråden med information om omaluminisering och vi aluminiserar lite då och då så därför är tråden alltid aktuell.
viewtopic.php?f=32&t=8529

Du får gärna lägga upp bilder på dina speglar här i tråden, det skulle vara kul att se hur de ser ut.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Jonas »

Tack för länken! Det är inte otroligt att jag kommer att utnyttja förmånen. Det innebär naturligtvis tillverkning av transportlådor men det kan kanske vara ett bra vårjobb.

Jag behöver ändå plocka ut speglarna och kan då se om jag hittar beteckningar som jag kan fotografera av och publisera här.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

En transportlåda bygger du enklast som en kvadratisk trälåda med sågspånslock och botten med träkilar i varje hörn som spegeln vilar upp och ned på. Joel von Knorrings trälådor är de jag tänker på, det finns en bra beskrivning i Sven Renlunds teleskopbyggarbok. Tar inte lång tid att snickra ihop. :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Här är mitt bidrag med min Cave Astrola spegel. Här syns det tydligt att den är tillverkad Jan 5 1965. Ny centrumdutt är ditlimmad då den förra lossnade i kylan.
Attachments
DSC_5940-1.jpg
DSC_5940-1.jpg (262.66 KiB) Viewed 5842 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Min Cave Astrola Deluxe B (så som jag identifierat den i katalogen) monterad på en Synta EQ-6. Så här såg det ut när jag besökte Värmland Star Party 2012. Även i år 2015 så hade jag med mig min Cave Astrola. Den kanske åker med på fler träffar? :)

Guideteleskopet var som ett test och fungerade även som sökare men den är nu avmonterad.

(klicka på bilderna för att se de i full storlek)
Attachments
DSC_0159.JPG
DSC_0159.JPG (1.41 MiB) Viewed 5829 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Hans Bengtsson »

Av nostalgiska skäl tog jag en titt på annonserna i Sky and Telescope, december 1975. Det finns där fem olika firmor som säljer aluminiserade paraboliska speglar. Vi kan jämföra priserna (avrundade till hela dollar) för respektive 6 tum, 8 tum och 10 tum, med varierande men normala fokalförhållanden (f/5 - f/8):

Utan diagonal:
Coulter: 40, 70, 106 USD.
Jaegers: 50, 80, 175 USD.
University Optics: 66, 92, 185 USD.

Inklusive diagonal:
Cave: 75, 110, 190 USD.
Parks: 51, 84, 123 USD.

Cave, som tråden ju handlar om, hade gott rykte och ansågs allmänt tillverka bra speglar. Om jag hade köpt en spegel under dessa år hade det nog blivit Cave, möjligen Coulter.

M v h
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by magnahrl »

Hej Stoffe!

Intressant info om Cave Optical Astrola. Jag har haft en 8" f/4.5 Cave Richest Field Telescope. Det var mitt första seriösa teleskop. Finns med i kataloglänken du skickade. Beställde den helt privat i september -73 och den anlände till mitt föräldrahem i Slite, Gotland augusti påföljande år. Synkat med den tid jag gjorde vpl :D Under tiden hade jag fått en del ursäktande brev från Thomas R. Cave ang. den försenade leveransen som berodde på svårigheter att få färdig delar till monteringen. Jag hade överhuvudtaget aldrig beställt någon montering från USA. Enbart OTA. Skulle blivit alldeles för dyrt för en stud./vpl. yngling. Teleskopet var ok för widefield och obs av variabla stjärnor etc.. När jag såsmåningom blev mer insatt i optik insåg jag att optiken bar inte över 100X med skärpa. Skickade primärspegeln till Sven O. Rehnlund, Enköping i mitten på 90-talet som testade den och gav den omdömet "en sfär med en grop i". Kort sagt detta var ett skräpteleskop om man ville ha riktig skärpa. När jag lärt mig startest så var allt bara en enda röra på bägge sidor fokus. Joel v. Knorring tog itu med den -96 och efter ca. 1 års arbete fick jag den åter. Bättre men inte bra. Enl. JvK var glaset inte homogent och kom aldrig i värmebalans alla delar i glaset samtidigt. Det var många år jag slet hårt under kalla nätter med denna Cave -på den tiden var ju teleskop väldigt dyra och utbudet begränsat, minst sagt. Underligt jag aldrig gav upp, men passionen var/är väldigt stor. Nu har jag sålt optiken, den slitna, repiga tuben gått i återvinningen och det enda som finns kvar är sökaren (9X50mm) och den fina sökarhållaren med två sökarhållare och 6 metallskruvar.. Intresserad Stoffe?
Missförstå mig nu rätt; de äldre Caven med f/6 - f/8 förhållande är säkert riktiga klassinstrument. Kan man hitta en primärspegel med A.Herring inskription är ens lycka gjord!

Istället har jag en Orion Optics UK, Newcastle-under-Lyme 8" f/6 sedan -08. Den är utmärkt allround. 40X - 500X. Klasskillnad vs Cave RFT!

Hälsningar,
Magnus
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Timaoes »

Hans Bengtsson wrote:Cave, som tråden ju handlar om, hade gott rykte och ansågs allmänt tillverka bra speglar. Om jag hade köpt en spegel under dessa år hade det nog blivit Cave, möjligen Coulter.
Nä, du Hans, ingen Cave. Eftersom jag står i kontakt med ditt forna jag så vet jag att du valde Coulter framför Cave. Iallafall i mars 1980. :-)

/Johan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by stoffe »

Intressant med prisjämförelser från dig Hans!

Magnus, jag besökte Joel von Knorring nyligen och hade med mig min Cave Astrola 8" f/8 spegel och gjorde kniveggstest och ronchi-mätning. Ingen av oss kunde ens ana en nedböjd kant eller något optiskt fel överhuvudtaget utan den spegel som jag har är i stort sett helt perfekt. Ej mätbart fel med de metoder som vi använde. Det är därför den presterar så oerhört bra för planetfoto, se mina senaste bilder på Jupiter eller den jag bifogat här i inlägget. Plus att jag har liten sekundärobstruktion på bara 17%.

Det kan vara mycket möjligt att det är Alika Herring som gjort slutpolering och retuschen av min spegel. Alika jobbade hos Cave Optical för att sedan sluta där och då jobbade han på ett större professionellt observatorium för att sedan återvända till Cave Optical. Jag har tyvärr inga årtal men klicka in på den länk som jag har i översta inlägget.

Du kommer aldrig att hitta en spegel från Cave Optical som är graverad Alika Herring om man ska tro på det som Jon Miles skrivit som håller i Cave registret. Läs mitt första inlägg med citeringen som jag plockat ut ur mailkonversationen som jag och Jon Miles har haft, jag har hans godkännande att publicera texten som han skrivit. Det är det andra stycket som jag syftar på.

Jag är intresserad utav allt Cave-relaterat även den tub som du kasserade hade varit mycket intressant att äga för min del. Vi kan ta det nästa gång som jag besöker ön :good:

Hans, med tanke på att det inte finns någon Cave-spegel från 80-talet i spegelregistret så antar jag att det inte gick att få tag på en så lätt och sen vet jag inte hur kvalitén är på de sista Cave-teleskopen men vissa 70-talare kanske inte var så bra som jag även tidigare nämnt, det gällde speciellt de med kort f-tal. Därav kanske du valde Coulter vilka heller inte har haft en speciellt jämn kvalité av speglar vad jag förstått det som? Hade man otur så kunde man få en spegel med 1 våglängds noggrannhet istället för 1/4 våglängd. Nåväl, gör gärna en egen Coulter-tråd. Jag tror att det är en 17,5" Coulter-spegel som finns på Sandvretens observatorium, den har jag försökt planetfotografera med men det har aldrig blivit något resultat som ens varit i närheten av det som jag fått ut ur mitt Cave-teleskop.

Fler bilder på speglar, teleskop och eventuella monteringar vore jättekul om det kunde fyllas på i denna tråd, Cave-relaterat förstås :good:

För säkerhets skull så bifogar jag här även en tidigare opublicerad Jupiterbild som jag tagit med min Cave Astola 8" f/8. Deroterade R/G/B komponenter i WinJupos i övrigt samma inställningar som i alla mina Jupiterbilder från Mars 2015. Enbart stackning och skärpning, lite justerande av färger annars ingen märkvärdig bildbehandling. Denna är tagen den 21 Mars 2015. Notera månen Io som gör en transit med skugga över planeten, zoomar man in på bilden (ctrl +) (återställ ctrl 0) så ser man även att Io är belyst från höger vilket är helt korrekt enligt mitt planetarieprogram oxå.
Attachments
2015-03-21-2008_3-R_g3_ap63-RGB_skärpt.jpg
2015-03-21-2008_3-R_g3_ap63-RGB_skärpt.jpg (76.16 KiB) Viewed 5776 times
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Cave Astrola teleskop i Sverige?

Post by Jonas »

:good: Cave rules! ;)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt