M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Bilder från galleriet
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 3h 44min
Fotograf: Martin Fransson
Teleskop: Canon EF 300/4L IS
Kamera: EOS 1100D (modifierad)
Kommentar: Efter att jag skaffat Pixinsight ville jag prova att göra om min M31 som jag tidigare visat här. Pixinsight ger mycket skarpare resultat och med mindre brus än vad DSS gör. Dock har jag väldigt svårt att få till färgerna som jag vill. De rödaktiga HA-områdena försvinner nästan och de blåaktiga regionerna blir också svårare att få fram. Det hela får mest en brunaktig nyans innan jag gör en massa färgkorrigering. Från DSS blir färgerna som jag vill ha dem.

Nåväl, här är min nya version. Jag är mycket nöjd med tanke på att alla bilder är tagna med kameran monterad på en AstroTrac, utan guidning.

Totalt 3 timmar och 44 minuter, taget vid 3 olika nätter. Datat bestående av 2- och 3-minutersexponeringar på ISO 800.
Canon EOS 1100D (moddad), EF 300/4L IS.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Yquem »

Fin bild Martin och kul att se vad man kan åstadkomma med AstroTrac. Det blir nog en sådan, också för mig, vad det lider, även om jag först vill se hur långt jag kan komma med min hembyggda "barn door follower" och mitt 300 mm/2.8.
Kanske får det bli Pixinsight också, men där är jag inte lika säker.
/Anders
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Tannerswe »

Underbar bild Martin!

Gillar din editering väldigt mkt och med tanke på den "primitiv" utrustningen så är det hatten av :D
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tannerswe wrote:Underbar bild Martin!

Gillar din editering väldigt mkt och med tanke på den "primitiv" utrustningen så är det hatten av :D
Vafalls!? Kallar du min AstroTrac primitiv? :angry: ;)

Tack! Är som sagt väldigt nöjd själv, även om jag inte riktigt är nöjd med färgerna ännu. Gör dock troligen inget mer förrän nästa år när jag lagt till lite mer data med stabilare följning och längre subbar.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Frazze »

Mycket snyggt jobbat!

Angående färgbalansen, har du använt ColorCalibration-modulen?

Här är en intressant tråd tycker jag där utvecklarna bakom PI går igenom sin filosofi gällande färgkalibrering.
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=2542.0

Med vänlig hälsning,
Daniel
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Frazze wrote:Mycket snyggt jobbat!

Angående färgbalansen, har du använt ColorCalibration-modulen?

Här är en intressant tråd tycker jag där utvecklarna bakom PI går igenom sin filosofi gällande färgkalibrering.
http://pixinsight.com/forum/index.php?topic=2542.0

Med vänlig hälsning,
Daniel
Ja, jag har använt ColorCalibration. Det kan ju mycket väl vara så att min nya version är mer "naturtrogen" men det är frustrerande när man inte får till det helt som man vill.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Fin bild du fått på Andromeda. 300mm passar väldigt bra på den galaxen. Kan du använda linsen på full öppning eller bländar du ned?

När jag zoomar in max ser jag att färgerna inte ligger exakt rätt och det verkar inte vara ett kromatiskt fel, är det något i pixinsight som gör det?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Hej Lars!

Ja, det finns en viss färgskiftning. Det framträder mer ju hårdare man stretchar bilden. Jag tycker att problemet blir mindre i PI än i DSS. I DSS fick jag ibland extremt kraftiga "trafikljus" men då hjälpte det att dra ner på hur många stjärnor den ska hitta vid stackningen.

Jag vet inte om det beror på att det är bilder från tre olika tillfällen och att de är lätt roterade i förhållande till varandra. Vissa av dem har också lite ovala stjärnor (men det syns inte efter stacking med Sigma clipping).

Ytterligare en teori är om det beror på att Baaderfiltret i kameran sitter lite lite snett. Den är nu inlämnad till Canon för justering.

Annars är det väl vanlig hederlig kromatiskt aberration :) Objektivet används på full öppning, ingen nedblädning.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by AstroFriend »

Det är väldigt märkligt det kan bli så här. Kanske det har sitt ursprung ur kromatisk aberration och att programmet försökt rätta till det. DSS har ju en sådan funktion. Men en del kameror har ju också sådan funktion och att även distortion brukar rättas till. Om det är så så verkar det vara felkalibrerat.

Om du separerar färgbilden till sina grundfärger och alignar de och sedan kombinerar ihop de igen borde det enkelt gå att få bort. Kanske värt att prova. En väldigt bra bild skulle ta ytterligare ett steg uppåt i kvalite.

Kom på en annan möjlig orsak. Kan det vara ett färgbrytningsfenomen i atmosfären? Kanske ganska troligt då felet bara har en riktning. Optiken skulle gett ett rotationssymmetriskt fel. Fast om filtret är snett blir det liknande som atmosfären. Men hur kan filtret sitta snett? Syns det för blotta ögat?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Peter R »

Hej Martin,

fantastiskt fin bild, snyggt bildbehandlad med bra kontrast, skärpa och sting, det riktigt gnistrar om den.
På min bärbara dator har jag ställt skärmen så att den brukar avslöja alla defekter och färggradienter i skuggpartierna, i alla fall i mina egna bilder, men den här ser lika fin ut som på min kalibrerade arbetsskärm.
Enda anmärkningen jag skulle göra är att minska lite på cyan i de omkringliggande stjärnorna.

/*Peter R
Thunell
Posts: 35
Joined: 2013-02-04 14:29:00
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Thunell »

Jättefin bild Martin!
____________________________________________
10Micron GM1000HPS
Meade 5000 124mm APO
SBIG STF8300M - FW8
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by MrZ »

Hej Martin,
Jag gillar denna version bättre.
Helt otroligt bra för att vara tagen med skruven(Astrotrac :) )! Mycket imponerande!
MVH/Zoltan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Lazze »

Verkligen en kanonbild på M31 :good:

När du nämner att färgerna ligger lite fel, är det då framförallt stjärnorna nertill i bilden du menar? För i så fall ser det ut som typisk atmosfärisk diffraktion där det röda bryts mindre och hamnar upptill medan det blåa bryts mer och hamnar nertill på stjärnorna.
Om bilden är tagen relativt nyligen så står ju inte M31 så högt på himlen så en del subbar kanske togs när galaxen krupit ner så pass långt att diffraktionen ger sig till känna.

/Lasse
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

Tack allihop för era fina kommentarer (och teorier)! :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M31 Andromedagalaxen - Martin Fransson

Post by Martin F »

AstroFriend wrote: Kom på en annan möjlig orsak. Kan det vara ett färgbrytningsfenomen i atmosfären? Kanske ganska troligt då felet bara har en riktning. Optiken skulle gett ett rotationssymmetriskt fel. Fast om filtret är snett blir det liknande som atmosfären. Men hur kan filtret sitta snett? Syns det för blotta ögat?

Lars
Färgbrytning i atmosfären är väl en möjlighet kanske. Det kanske ger effekter när man sedan stackar bilder från tre olika tillfällen, dessutom med bilderna något roterade i förhållande till varandra (kanske 15-20 grader).

Filtret har suttit snett ända sedan jag fick kameran modifierad. Jag förstod först bara inte varför jag fick konstiga reflexer kring vissa stjärnor. Vi (jag + AstroSweden) har nu utvärderat bilder och jag har hittat information om likadana problem på nätet. Det uppstår om det t.ex blir minsta limrest kvar eller så när man tar bort originalfiltret och sätter dit utbytesfilter. Kameran är nu inskickad för att få det fixat. Det är inget som går att se med blotta ögat när man tittar i kameran.