Komet C/2013 R1 Lovejoy video

Metoder för astrofotografering
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Komet C/2013 R1 Lovejoy video

Post by AstroFriend »

Gjorde en ordentlig genomgång av hårddisken för några dagar sedan. Såg att jag hade väldigt många bilder på kometen Lovejoy från 2:a december år 2013. Var ju lockande att sätta ihop till en video.

I sina drömmar har man ju en föreställning hur vackert det skall bli, men resultatet blir ju lite åt andra hållet. Men här är den i varje fall (ny uppdaterad länk):
https://www.youtube.com/watch?v=BJzy-aQ ... nxSnUkfj33
3 lovejoy tv60_7 smal.jpg
3 lovejoy tv60_7 smal.jpg (7.6 KiB) Viewed 2075 times
Mer intressant att veta är kanske hur jag behandlat bilderna till videon.

Bilderna togs den 2 december i 3 olika omgångar och med exponeringarna 30 och 60 sekunder. Ca 260 bilder under kraftigt ljusförorenad himmel. Varje bild (8MB DSLR färg) blir ca 200Mbyte. Tanken var ju inte att göra en video från början, nu blev det lite lustiga effekter med olika exponeringar. Men skall det bli någon längd på videon behövs alla bilder.

Så här har jag gått tillväga:

Först både för stillbild och video:
Fitswork:
kalibrerad med darks, position justerad med referens på kometen från första batchen av bilder. Extra ram pålagd runt bilden för att ingen bild skall hamna utanför (vid stackning) ramen när kometen förflyttar sig.

Sedan speciellt för videon:
Fitswork:
cropp (cut) image, flatten (for star) background, increase saturation (125%), clip low values, clip high values, subtract (-add) constant.

Irfanview:
Numera klarar Irfanview av att ladda 32bit Fits filer, fantastiskt bra. I detta fall framförallt att konvertera till jpg format.
Irfanview:
gamma (=3), brightnes, contrast, make jpgs. Döpa om alla bilder från de 3 batcharna till kontinuerlig nummer serie, krav för Virtual dub.

Virtual dub:
Sätter ihop alla bilder till en film. Zommar, panorerar för att få stjärnorna stå still för 30sekunders exponeringarna. Adderar frames 2.5x bilder. Zommar in till 1280x720 HD format, 25fps. Exporterar som h264 video.

Pinachle:
Lägger till texter, mixar in stillbilder och andra pålägg.

Youtube:
Här läggs filmen upp.

Ett problem när man lägger upp videon på Youtube verkar vara att de använder en annan gamma. Ger resultatet att bakgrunden blir alldeles för ljus och därmed extra brusig. Men är ju också känslig för hur skärmen är kalibrerad

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Komet C/2013 R1 Lovejoy video

Post by Präriefoten »

Hej Lars,

Vilken trevligt liten film! Musikvalet och effektljuden gav animationen en till dimension.
Länken fungerade inte för mig så jag fick gå till din kanal och titta på filmen där.
Blev riktigt sugen på att testa detta med animationer!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Komet C/2013 R1 Lovejoy video

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Tack för du påpekade att länken blev fel. Skall vara åtgärdat nu. Ja det är verkligen kul att sätta ihop filmer med dagens datorteknik, men det där konstnärliga är svårt. Man har ju visioner medans resultatet blir något annat. Men med träning så går det väl åt rätt håll får jag hoppas.

Funderar på Cyberlinks programvara för videoredigering, med den skulle åtminstone en del begränsningar försvinna, mitt nuvarande klarar bara 720p samt en massa andra begräsningar. Sedan kanske regissören skulle bytas ut också till v2.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;